گوناگون

تنفس سپید در سمیرم

حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن دغدغه نوجوانان و جوانان دوستدار محیط زیست در عصر معاصر است، عصری که توسعه صنعت و تکنولوژی محیط زیست را بیش از هر عامل دیگری تهدید می‌کند. دغدغه نوجوانان سمیرمی نیز نهادینه کردن ارزش‌های هوای پاک و راه‌های حفظ آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در سمیرم، نوجوانان سمیرمی همانند دیگر هم سن و سالان خود در سایر نقاط جهان نگران آینده محیط زیست هستند، آنها با اینکه در شهری زندگی می‌کنند که از آب و هوای پاک و مناطق بکر طبیعی برخوردار است، اما باز هم نگران آینده محیط زیست سمیرم هستند.

سه نوجوان سمیرمی عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نوشتن مقاله‌های جداگانه‌ای نگرانی و دغدغه‌های خود را درباره آینده محیط زیست سمیرم بیان کرده‌اند. این سه عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمیرم مقاله‌های خود را به سازمان محیط زیست استان اصفهان فرستاده‌ و موفق شدند رتبه برتر را در سطح استان از آن خود کنند، راهکارهایی برای جلوگیری از آلوده شدن هوای سمیرم و حفظ محیط زیست آن ارائه داده‌اند.

ارزش‌ وجود هوای پاک در سمیرم

یکی از این جوانان سمیرمی درباره مقاله‌اش گفت: ارزش‌ وجود هوای پاک در شهرستان و راه‌های حفظ آن محور مقاله‌ای او با عنوان “عطر سیب در هوای پاک” است که آن را به سازمان محیط استان اصفهان ارسال کرده‌ است.

علی رضا سامی، که دانش آموز سال سوم تجربی است در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در سمیرم اظهارکرد: مقاله من و دوستانم توانست رتبه برتر را در کشور از آن خود کند و ما از این بابت خوشحالیم.

وی با بیان اینکه هدف از نوشتن این مقاله همان محور اصلی یعنی ارزش وجود هوای پاک در شهرستان و راه‌های مقابله با آن است، گفت: وجود هوای پاک در این شهرستان می‌تواند در جذب گردشگر و ارتقای موقیعت گردشگری در این شهرستان تاثیر بسزایی داشته باشد.

این نوجوان سمیرمی تصریح کرد: از منظر بهداشتی نیز هوای پاک می‌تواند سبب کاهش بیماری‌های تنفسی و مهاجرت مردم شهرهای دیگر که از آلودگی هوا رنج می‌برند، به این شهرستان شود.

وی با بیان اینکه هوای پاک می‌تواند سبب رونق گردشگری، توسعه و پیشرفت این شهرستان شود، حفظ هوای پاک در شهرستان نیازمند برنامه‌ریزی مدون است که این مهم نیز در صورتی تحقق پیدا می‌کند که متکی به خرد جمعی و همکاری همه مسؤلان و مردم باشد.

این نوجوان سمیرمی گسترش شرکت‌های گردشگری، جلوگیری از رشد بی‌رویه وسایل نقلیه شخصی، افزایش وسایل نقلیه عمومی، جلوگیری از تخریب فضاهای سبز، ایجاد جنگل‌های مصنوعی و گسترش جنگل‌های طبیعی را از جمله راهکارهای مهم و اساسی در جلوگیری از آلودگی هوا می‌داند و معتقد است که رسانه‌ها در این زمینه نقش تعیین کننده‌ای دارند.

نورپردازی‌های غیر اصولی عاملی برای افسردگی

یکی دیگر از این نوجوانان که مقاله‌اش را با عنوان تنفسی سپید به رشته تحریر درآورده است، گفت: هدف از نوشتن این مقاله اشاره به وجود آلودگی‌هایی است که می‌تواند محیط زیست سمیرم را تهدید کند.

محمد جواد اسدی، دانش آموز سال دوم دبیرستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهارکرد: یکی از آلودگی‌های رایج، آلودگی نوری است و این یعنی به معنای درست استفاده نکردن از الکتریسیته و زیاده‌روی در مصرف آن است.

وی با بیان اینکه این نوع آلودگی و نورپردازی‌های بی‌جا در سطح شهر سمیرم و دیگر شهرها بسیار دیده می‌شود، گفت: این نورپردازی‌های غیر اصولی باعث افسردگی‌های شدید، افزایش تصادفات در شب می‌شود و در تغذیه و رشد گیاهانی که در معرض این نوع نورپردازی‌ها قراردارند، تاثیر منفی دارد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از علل آلودگی هوا در این شهرستان استفاده از کودها و سم‌های کشاورزی است، افزود: استفاده بیش از حد این نوع سم‌ها آن هم در مناطقی که افراد از بیماری‌های خاص نظیر هموفیلی رنج می‌برند، بسیار مضر و خطرناک است و از طرفی به لایه‌های اتمسفر آسیب زده و عامل گرمایش هوا نیز می‌شود.

راهکاری که این دانش آموز سمیرمی ارائه می‌کند این است که در بحث نورپردازی‌ها شهرداری از لامپ‌های کم مصرف در سطح شهر استفاده کند و نورپردازی‌های موجود را تغییر دهد.

اسدی درباره راهکار خود درباره عدم استفاده از سم‌ها و کودهای شیمیایی کشاورزی نیز خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی باید به کشاورزان توصیه کند که از سم‌های طبیعی با کیفیت بالا استفاده کرده که به سلامت افراد و سایر موجودات و گیاهان آسیبی وارد نشود.

به گزارش ایسنا؛ این روزها که شاهد گسترش روز افزون صنعت و تکنولوژی هستیم، حفظ محیط زیست بیش از هر چیزی اهمیت پیدا می‌کند، البته برای کسانی که به ارزش و ضرورت محیط زیست سالم پی برده‌اند. برهمین اساس انتظار می‌رود انسان‌ها نسبت به این مهم حساسیت نشان دهند و نگذارند که محیط زیست به دست انسان‌های سودجود و فرصت طلب به نابودی کشیده شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا