گوناگون

کاهش 60 تا 70 درصدی صادرات کالا از مرز پرویزخان به عراق

‌رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه از کاهش 60 تا 70 درصدی صادرات کالا از مرز پرویزخان به عراق به دلیل تحولات کشور عراق خبر داد و افتتاح مرز رسمی سومار را کمکی برای بهبود این وضعت دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، کیوان کاشفی در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش صادرات از مرز پرویزخان شهرستان قصرشیرین خصوصا از آغاز نیمه دوم تیر ماه، اظهار کرد: این کاهش 60 تا 70 درصدی به دلیل تحولات اخیر کشور عراق ایجاد شده ‌است.

وی با بیان اینکه مرز پرویزخان یک پایلوت برای صادرات به تمام نقاط کشورعراق بود و نیمی از صادرات کشور ما به عراق از طریق این مرز انجام می‌شد، تصریح کرد: صادرات مرز پرویزخان تنها محدود به اقلیم کردستان عراق نبود.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه بعد از ظهور داعش در عراق ارتباط مرز خسروی و پرویزخان تا حدودی با بخش های جنوبی عراق قطع شد.

کاشفی افزود: تحولات عراق در نزدیکی مرزهای کرمانشاه است و استان‌های ایلام و کردستان با مشکلات کمتری مواجه هستند.

وی با بیان اینکه ترانزیت کالا که عمدتا شامل ترانزیت سوخت بود، نیز به همین دلیل تحت تاثیر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: حدود 4500 تانکر نفت کش با رانندگان آن بیکار شده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه عراق را تا سال‌های سال وابسته به ایران دانست و یادآوری کرد: ما در آغاز تصور کردیم شاید تحولات عراق چند ماهه خاتمه یابد، اما امروز پیش بینی می‌کنیم، شاید این وضعیت تا استقرار دولت جدید عراق ادامه پیدا کند و از همین رو دنبال راه‌های جایگزین هستیم.

کاشفی بازگشایی مرز سومار به عنوان جنوبی‌ترین مرز استان را از جمله این راهکارها برشمرد و اضافه کرد: سال‌ها در مورد بازگشایی مرز سومار صحبت کردیم اما اتفاقی رخ نمی‌داد، اما امروز طرف عراقی نیز به شدت از این کار استقبال کرده و حتی مجوز تعیین این مرز به عنوان مرز رسمی را نیز گرفته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون حجم عمده صادرات به عراق در ایلام متمرکز است و حتی ماشین‌های ترکیه نیز از طریق این بخش مناطق نا امن را دور می‌زنند و بعد وارد عراق می‌شوند، ادامه داد: بازگشایی مرز سومار طی دو هفته آینده حتی می تواند کاتالیزوری برای مرز مهران باشد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه می‌توان از حضور داعش در عراق به عنوان یک فرصت استفاده کرد، خاطرنشان کرد: حضور داعش باعث شده استان‌های جنوبی عراق کالاهای عربستان را تحریم کنند و قیمت کالاها خصوصا مواد غذایی در این بخش چند برابر شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا