گوناگون

آتش‌هایی که از خاکستر اعتیاد برمی‌خیزند ‌

‌معاون استاندار و فرماندار ساوه گفت: روش‌های فعلی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مؤثر نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه مرکزی- محمد بهاروند در میزگردی که در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در ساوه با موضوع سرقت و مواد مخدر برگزار شد، اظهار کرد: نوع برخورد، عدم اطلاع‌رسانی صحیح و نبود آموزش‌های تخصصی به نوعی باعث افزایش سرقت و اعتیاد در شهرستان ساوه شده است.

وی با اشاره به قرار گرفتن آمار سرقت و مواد مخدر در صدر جرایم شهرستان، افزود: در پنج ماه نخست سال جاری 828 مورد سرقت در شهرستان گزارش شده است که در مقایسه با پنج ماه نخست سال گذشته 18 درصد کاهش سرقت و البته 20 درصد افزایش کشفیات در سرقت نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

3

بهاروند با بیان اینکه در بحث کشف مواد مخدر و دستگیری معتادان در سطح شهرستان فعالیت‌های قابل توجهی انجام شده است، اضافه کرد: در پنج ماه نخست سال جاری 21 درصد افزایش اعتیاد و جرایم مواد مخدر نسبت به زمان مشابه در سال گذشته داشته‌ایم.

وی کاهش آمار سرقت را حاصل تلاش مجموعه ارگان‌های ذیربط و مردم عنوان و اظهار کرد: بسیاری از سرقت‌ها در شهرستان به صورت فصلی رخ می‌دهد و باعث تغییر آمار به صورت مقطعی می‌شود.

فرماندار ساوه اعتیاد، بیکاری، فقر، بی‌سرپرستی یا بد سرپرستی کودکان، کمرنگ شدن ارزش‌ها، تربیت نادرست خانواده‌ها، مهاجرپذیری و … را از عوامل تأثیرگذار در افزایش سرقت عنوان کرد.

بهاروند در ادامه گفت: به لحاظ نزدیکی به استان‌های غربی و وجود بزرگراه‌ها و راه‌های فرار بسیار و همچنین نقاط مختلف حاشیه‌نشین در شهرستان، کنترل سارقان دشوارتر و زمینه برای سرقت هموارتر شده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات دائمی متعدد به منظور کاهش سرقت در شهرستان، اظهار کرد: طی جلسات مختلف آموزش‌های لازم به دامداران، روستائیان، متصدیان کارگاه‌ها و … در خصوص محافظت و پیشگیری از بروز سرقت داده شده است.

بهاروند با بیان اینکه 30 اکیپ نیروی انتظامی به صورت شبانه‌روزی در ساوه و روستاهای اطراف آن گشت‌زنی می‌کنند، خاطرنشان کرد: همچنین کنترل و برطرف کردن نواقص امنیتی بانک‌ها توسط پلیس پیشگیری، تجهیز و افزایش ایستگاه‌های ایست و بازرسی در این راستا انجام شده است.

وی با بیان اینکه پیشگیری‌ها باید به روز و به صورت علمی صورت بگیرند، تصریح کرد: تجدید نظر در برخی از سیستم‌های مانیتورینگ و دوربین‌های مدار بسته اماکن عمومی ضروری است.

رئیس شورای تأمین شهرستان ساوه بیان کرد: وفاق و همدلی بین اعضای شورای تأمین شهرستان و همچنین تلاش‌های بی‌وقفه دستگاه‌های ذیربط در عواملی مانند کاهش طلاق تأثیرگذار بوده است.

وی کاهش اعتیاد، فقر، گرفتاری و مشکلات خانواده‌ها و همچنین افزایش اشتغال و مهارت‌آموزی و بهتر شدن وضعیت معیشت مردم را از عوامل مؤثر در کاهش سرقت برشمرد و افزود: در واقع به نوعی منشاء اعتیاد نیز می‌تواند فقر و خانواده‌های بدسرپرست یا بی‌سرپرست باشد.

بهاروند افزود: یکی از دلایل افزایش سرقت و اعتیاد دیدگاه غلط جامعه نسبت به متخلفان، سارقان و معتادانی است که پس از اصلاح، از زندان به اجتماع باز می‌گردند و به علت نداشتن جایگاه مناسب به بزه قبلی رجوع می‌کنند.

معاون استاندار و فرماندار ساوه در ادامه با اشاره به ضرورت مدیریت سرقت و اعتیاد در شهرستان، تصریح کرد: با شکل‌گیری تشکل‌های مردم‌نهاد، نتیجه‌بخش‌تر رفتار می‌کنیم .

وی با بیان اینکه در این زمینه باید کار را به مردم واگذار کنیم، گفت: دولت باید تنها با تقویت، نظارت، کنترل و قانون‌مندی این تشکل‌ها باعث دستیابی به نتایج بهتر شود.

بهاروند با اشاره به تأثیر جمع‌آوری معتادان و درمان آنها در کاهش بزه‌های اجتماعی، اضافه کرد: شهرداری و بهزیستی وظیفه جمع‌آوری معتادان و درمان آنها را بر عهده دارد، لذا باید محل‌های مناسبی را برای همین منظور اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه تکدی‌گری جرم است و باید متکدیان جمع‌آوری شوند، گفت: تکدی‌گری علاوه بر مخدوش کردن چهره شهر، می تواند زمینه وقوع جرم‌های دیگر را افزایش دهد.

بهاروند با بیان اینکه مهاجرپذیری خود یکی از عوامل افزایش اعتیاد و سرقت در شهرستان است، اظهار کرد: البته باید نیمه پر لیوان را هم دید، چرا که پیشرفت شهرستان به نوعی در گرو تلاش و کوشش جمعیت بومی و غیر بومی است و سرمایه‌گذاران نیز بعضا از جمله مهاجرین هستند.

وی با بیان اینکه اوقات فراغت جوانان و خانواده‌ها در ساوه باید به شکل مناسبی پر شود، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل روی آوردن جوانان به اعتیاد نبود محل‌های مناسب برای تفریح و پر کردن اوقات فراغت است، لذا در این راستا احداث شهربازی، سینما، فرهنگسرا، مراکز تفریحی و… در شهرستان ساوه نیاز است.

بهاروند در پایان تأکید کرد: نباید حساسیت مردم را نسبت به ناهنجاری‌ها و جرایم افزایش داد و باید با روش‌های پیشگیری مناسب با آنها مقابله کرد.

3

دادستان ساوه عنوان کرد:

آسیب‌های اجتماعی میوه‌های مسموم درخت اعتیاد

چندی پیش خبری بر روی خروجی ‌ایسنا، منطقه مرکزی قرار گرفت که در آن دادستان ساوه در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد که سرقت و مواد مخدر به ترتیب رتبه اول و دوم پرونده‌های وارده به دادسرا را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، گذشته از آن که در خبر دیگری فرمانده نیروی انتظامی شهرستان نیز با اشاره به کاهش هشت درصدی وقوع سرقت در شهرستان در چهار ماهه نخست سال جاری از افزایش 20 درصدی در کشف سرقت‌ها نیز خبر داده بود اما، همچنان سرقت و مواد مخدر به عنوان دو آسیب اجتماعی بزرگ در صدر جرایم شهرستان قرار دارد.

از آنجا که پیشگیری از وقوع جرایم از وظایف ذاتی دستگاه قضایی است و مقام عالی دستگاه قضایی در این راستا دستور به ایجاد ستاد پیشگیری از وقوع جرم در سراسر کشور صادر کرده است از این رو دفتر ایسنا در ساوه با برگزاری میزگردی اجتماعی با محوریت این موضوع مهم، با حضور معاون استاندار و فرماندار شهرستان، دادستان عمومی و انقلاب، رئیس دانشگاه آزاد ساوه و فعالان رسانه‌ای مهمترین دلایل وقوع این آسیب اجتماعی را بررسی و راهکارهای پیشگیری از آن را بررسی کرد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوه نیز در این میزگرد ‌گفت: مسیر سرقت و اعتیاد یک جاده دو طرفه است.

حجت‌الله درودگر با اشاره به اینکه در بررسی علت‌های وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی باید به معلول آن توجه دقیق داشت، اظهار کرد: در بررسی علل وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی نمی‌توان دلایلی که به طور کلیشه‌ای در رسانه‌ها طرح می‌شود را دلایل تامه دانست و مثلا گفت از دلایل وقوع قتل‌ها، سرقت، نزاع و انگیزه‌های ناموسی است بلکه این عوامل، عوامل ناقصه هستند و باید در آسیب‌شناسی جرایم مجموعه‌ای از عوامل مؤثر دخیل در وقوع یک جرم را مورد بررسی قرار داد.

وی در ادامه به بیان علل وقوع آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد و سرقت پرداخت و گفت: در موضوع اعتیاد به اعتقاده بنده اولین عامل، در دسترس بودن مواد مخدر است و یک فرد معتاد می‌تواند به راحتی ماده مخدر مورد علاقه‌اش را تهیه کند.

درودگر فقر، نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی، اختلاف طبقاتی، بیکاری و فقدان تخصص و مهارت برای رفع بیکاری را از دیگر عوامل دخیل در بروز این آسیب‌ها دانست و اضافه کرد: همه این عوامل می‌تواند در وقوع و یا افزایش جرایم و آسیب‌های اجتماعی به عنوان عوامل ناقصه دخیل باشد.

دادستان ساوه مهاجرپذیری این شهرستان را از عوامل مهم رشد آسیب‌های اجتماعی دانست و ادامه داد: علاوه بر اینکه مهاجرپذیری در ساوه به دلیل تنوع فرهنگی و قومیتی توانسته است یک عامل مؤثر در بروز جرایم محسوب شود اما، محاسنی هم دارد که از آن جمله می‌توان رونق‌بخشی به اقتصاد و تولید در این شهرستان را نام برد.

وی تصریح کرد: منظور از تنوع قومیتی و فرهنگی یعنی اینکه یک فرد مهاجر و غیربومی وقتی وارد یک شهرستان مهاجرپذیر مانند ساوه می‌شود احساس گمنامی می‌کند به عبارت دیگر نظارت اجتماعی را به دلیل غریبه بودن در محیط جدید کمرنگ تلقی کرده و از این رو احساس راحتی می‌کند و در مواقعی به آسانی مرتکب یک رفتار در قالب ناهنجاری اجتماعی می‌شود.

درودگر با اشاره به وجود حداقل 20 نقطه حاشیه‌نشین در شهر ساوه که این موضوع نیز آسیب‌ها و معضلات خاص خود را در بر دارد، اضافه کرد: اکثر مهاجرین در نقاط حاشیه شهر سکونت پیدا می‌کند و از این رو در ارتباطات اجتماعی خود با یکدیگر رغبت نشان داده و از این رو زمینه وقوع جرم با احساس نظارت اجتماعی کمتر در این نقاط تشدید می‌شود.

این مقام قضایی وجود برخی سنت‌های غلط در بعضی از خانواده‌ها را زمینه‌ساز رشد مصرف مواد مخدر و از بین رفتن قبح استعمال این بلای خانمانسوز دانست و افزود: متأسفانه گزارشاتی دریافت می‌شود که در بعضی خانواده‌ها و مجالس مختلف مانند جشن عروسی و … به راحتی و بر اساس یک رسم غلط از مواد مخدر به عنوان بخشی از پذیرایی از میهمانان استفاده می‌شود که جای تأسف دارد.

وی به تبلیغات نادرست ترغیب‌کننده مصرف مواد مخدر اشاره کرد و افزود: افرادی برای بدست آوردن منافع مادی خویش اقدام به تبلیغ مواد مخدر به عنوان دارو و یا لاغرکننده و … در قالب مواد روانگردان می‌کنند که تقویت این شیوه تبلیغی نیز به دلیل فقدان آموزش و اطلاع‌رسانی قوی از سوی نهادهای مسئول صورت می‌گیرد.

دادستان ساوه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تشریح آسیب‌های اجتماعی که در اثر اعتیاد به مواد مخدر بوجود می‌آید گفت: خودکشی‌ها، سرقت، انحرافات جنسی، افزایش نرخ بیکاری در جامعه، رشد قارچ‌گونه تکدی‌گری، خشونت‌های رفتاری، کودک‌آزاری، اختلافات خانوادگی که اغلب منجر به بروز طلاق می‌شود از مهمترین آسیب‌های اجتماعی بوجود آمده در اثر اعتیاد است.

وی به بیان راهکارهای عملی در راستای پیشگیری و مقابله با این دو آسیب اجتماعی پرداخت و گفت: آموزش خانواده‌ها از راهکارهای مؤثر پیشگیری از وقوع جرایم است که از این حیث خانواده‌ها باید با تعامل رفتاری صحیح با فرزندانشان به طور نامحسوس اما، دقیق حرکات و رفتارهای فرزندان خود را مورد رصد قرار داده و حتی با دوستان فرزندان خود ارتباط آگاهانه برقرار کنند تا متوجه شوند فرزندشان با چه دوستانی و در چه محیط‌هایی در رفت و آمد است.

به گفته وی، تقویت بنیه اعتقادی، افزایش برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی توأم با رویکرد آموزشی، احداث زیر‌ساخت‌های فرهنگی و ورزشی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی از کارکردهای مهم نهادهای اجتماعی و فرهنگی است.

درودگر گفت: البته معتقدم دستگاه‌های دولتی به تنهایی قادر به پیشگیری از وقوع جرایم نیستند و باید مردم همکاری لازم را با متولیان امر داشته باشند.

درودگر به نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در پیشگیری از وقوع جرایم اشاره کرد و گفت: دستگاه قضایی شهرستان انتظار دارد رسانه‌ها به کمک جامعه بشتابند و ما آماده همکاری مؤثر و مفید با رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های شهرستان ساوه هستیم.

وی به برخورد جدی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با سارقان و معتادین تابلو اشاره کرد و افزود: دادستانی ساوه با همکاری نیروی انتظامی بسیاری از سرقت‌های رایج از جمله سرقت احشام و خودرو را به حداقل رسانده و در بحث دستگیری معتادین و ساماندهی متکدیان و کارتن‌خواب‌ها عملکرد مثبت و کم سابقه‌ای داشته است.

دادستان ساوه در پایان با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، خاطرنشان کرد: نظارت، مراقبت و مشارکت همگانی سه عنصر تأثیرگذار در پیشگیری از وقوع جرایمی مانند سرقت و اعتیاد است.

3

رئیس دانشگاه آزاد ساوه:

آسیب‌های اجتماعی باید مورد پژوهش علمی قرار بگیرند

‌رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه گفت: معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی باید در قالب پژوهش‌های علمی مورد بررسی قرار گرفته و آسیب‌شناسی شوند.

به گزارش ‌ایسنا‌- منطقه مرکزی، مجید گندمکار نیز در این میزگرد اظهار کرد: به عقیده بنده در بررسی آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرایم باید با عینک پژوهشی و علمی دلایل و عوامل دخیل در بروز آنها را مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: گاهی در یک شهر وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی می‌تواند متأثر از موقعیت جغرافیایی و محله‌ای، دلایل متفاوت و متمایزی داشته باشد و اگر نگاه علمی، آماری و پژوهشی به این نکات نداشته باشیم قطعا توفیق زیادی در پیشگیری از وقوع جرایم نخواهیم داشت.

گندمکار اضافه کرد: انجام کار پژوهشی نیازمند دسترسی به اطلاعات دقیق است و ما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه آمادگی داریم چنانچه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی همکاری آماری لازم داشته باشد، اقدامات پژوهشی دقیقی در خصوص علل وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان را به انجام برسانیم.

به گفته‌ی وی، نگاه درست تربیتی و رفتاری می‌تواند بروز آسیب‌های اجتماعی به خصوص در میان نسل جوان را به شدت کاهش دهد که در این زمینه وظیفه اصلی بر دوش خانواده‌ها و سپس محیط‌های علمی و تحصیلی است.

رئیس دانشگاه آزاد ساوه، فرهنگ‌سازی را یکی از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: مواجهه فرهنگی با آسیب‌های اجتماعی بسیار مؤثرتر و ریشه‌ای‌تر از برخوردهای تنبیهی است.

وی بیان کرد: نهادهای فرهنگی و تبلیغی چنانچه با نگاه پژوهش‌محور به آسیب‌های اجتماعی بنگرند، نقشه راه مناسبی را برای کاهش وقوع این معضلات تهیه خواهند کرد.

گندمکار با اشاره به آمار بالای پذیرش دانشجو در مراکز عالی آموزش علمی در این شهر گفت: در دانشگاه آزاد ساوه و واحدهای وابسته به آن نزدیک به 12 هزار دانشجو در حال تحصیل هستند که ما سعی کردیم با برنامه‌ریزی علمی و فرهنگی علاوه بر ایجاد سدی در مقابل ورود آسیب‌های اجتماعی به محیط‌های دانشجویی از ظرفیت علمی آنان نیز برای مقابله با این آسیب‌ها استفاده کنیم.

3

‌یک فعال رسانه‌ا‌ی:

اطلاع‌رسانی صحیح حلقه مفقوده پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است

یک فعال رسانه‌ای گفت: اطلاع‌رسانی صحیح حلقه مفقوده پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش ‌ایسنا‌- منطقه مرکزی، روح‌الله عالم‌زاده نیز در این میزگرد اظهار کرد: تا زمانی که ما به مسائل شهروندان به طور علمی، صحیح و شفاف نپرداخته و اطلاع رسانی و آگاه‌سازی لازم را در این خصوص به انجام نرسانده و عواقب خطرناک سوق پیدا کردن به سمت آسیب‌هایی همچون اعتیاد و چگونگی مراقبت از فرزندان و اعضای خانواده در مقابل این آسیب‌ها را برای مردم تبیین نکنیم، پیشگیری مؤثر از جرایم و آسیب‌های اجتماعی محقق نخواهد شد.

وی افزود: وقتی پای صحبت برخی معتادان می‌نشینیم متوجه می‌شویم که فرد معتاد به شیشه اصلا نمی‌دانسته است که عواقب مصرف این ماده خطرناک چیست وگرنه به طور مثال اگر یک مادر که همه عشقش در فرزندش خلاصه می‌شود چنانچه بداند توهم ناشی از مصرف شیشه باعث می‌شود که نوزاد 6 ماهه‌اش را به طرز فجیعی بکشد، هیچگاه سراغ مصرف این ماده خطرناک نخواهد رفت.

وی با انتقاد از رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما در بدلیل کم‌کاری در امر آگاه‌سازی جامعه نسبت به مصرف مواد مخدر به خصوص مواد مخدر صنعتی گفت: اگر رسانه‌ها و صدا و سیما به تکلیف خود به درستی عمل کنند، آمار مصرف مواد مخدر صنعتی به شدت کاهش خواهد یافت.

این فعال رسانه‌ای اظهار کرد: عوامل دخیل در ایجاد و رشد آسیب‌های اجتماعی هیچکدام تامه نیستند و همه عوامل، ناقصه‌اند اما، عدم اطلاع‌رسانی و آموزش صحیح از عوامل بسیار مهم در عدم موفقیت در پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی است.

عالم‌زاده تصریح کرد: پیشنهاد بنده به مسئولین خصوصا شورای فرهنگ عمومی شهرستان این است که با کمک شهرداری ساوه و همه دستگاه‌های دخیل در امر پیشگیری از وقوع جرایم یک لوح فشرده به تعداد خانوارهای ساوه‌ای تهیه شده و با توزیع آن در میان خانوادهظ ها آگاه‌سازی دقیق و اطلاع‌رسانی علمی صورت پذیرد، آنگاه خواهیم دید که چه میزان از آمار مصرف شیشه و کراک در ساوه کاهش خواهد یافت.

وی گفت: با کمال تاسف در سال گذشته تنها 40 میلیارد تومان به موضوع پیشگیری از وقوع جرایم در سراسر کشور اختصاص یافته است و این در حالی است که حداقل یک میلیون و 350 هزار معتاد در کشور وجود دارد که متأسفانه 9 درصد این جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند‌.

عالم‌زاده تصریح کرد: طبق آمارهای موجود 45 درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کشور ما زیر 29 سال و 30 درصد بین 30 تا 39 سال هستند و حداقل 64 درصد معتادان کل کشور را متأهلین تشکیل می‌دهند.

این فعال رسانه‌ای افزود: تنها در سال گذشته دو هزار و 857 نفر فوتی در اثر استعمال مواد مخدر و روانگردان‌ها داشته‌ایم که این آمار، از متوسط جهانی بالاتر است‌.

سردبیر دو هفته‌نامه صبح ساوه در ادامه با اشاره به سرقت به عنوان یکی از دو جرم شاخص در ساوه گفت: باید بپذیریم که نیروی انتظامی ساوه در قریب به دو سال گذشته عملکرد خوبی در کاهش آمار سرقت‌ها خصوصا سرقت احشام و خودرو داشته و اظهار نظر بنده مستند به مراجعات مردمی و گزارش‌های دقیقی است که از برخی دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی می‌گیریم اما، باید این سئوال را طرح کرد که آیا نیروی انتظامی به تنهایی قادر به مقابله با آسیب‌های اجتماعی خصوصا سرقت و مواد مخدر است و امکانات و نیروی کافی برای مواجهه با ابن جرائم را دارد؟

وی افزود: امنیت یک مقوله نسبی است و نه مطلق، یعنی ما نمی‌توانیم بگوییم در شهر ساوه اصلا امنیت وجود ندارد ‌یا امنیتی کامل و مطلق برقرار است، پس باید همه در برقراری امنیت و پیشگیری از وقوع جرائم مشارکت کنند؛ از آن صنعتگری که شغل ایجاد می‌کند تا دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و آن شهروندی که می‌داند باید امنیت منزل و محل کارش را با نصب دزدگیر و دوربین و قفل‌های استاندارد برقرار کند، همه در این حوزه مسئولند.

عالم زاده با بیان اینکه نمی‌خواهم نقش شهروندان را در پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی بیش از حد پر رنگ کنم، گفت: باید قبول کنیم که هرجا مردم مشارکت پررنگ‌تری در اداره جامعه داشته‌اند اوضاع بهتری داشته‌ایم وگرنه باید انتظار داشته باشیم که نیروی انتظامی برای برقراری امنیت جلوی درب هر منزل و هر خودرویی یک مأمور بگذارد که امری محال و غیر منطقی است‌.

این فعال مطبوعاتی همچنین به وضعیت نامناسب کمپ‌ها و مراکز ترک اعتیاد در ساوه اشاره کرد و افزود: ضمن اینکه قبول دارم وضعیت کمپ‌ها و مراکز ترک اعتیاد در ساوه نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده اما، همچنان برخی از این مراکز از امکانات کافی و متخصصین مجرب بهره‌مند نیستند و اغلب خدماتشان علمی و در حد استاندارد نیست و متأسفانه برخی معتادان ساوه برای برخورداری از خدمات اینگونه کمپ‌ها به اجبار به قم و یا تهران مراجعه می‌کنند‌.

وی در پایان با تقدیر از ابتکار‌ ایسنا در برگزاری چنین میزگردهایی خواستار استمرار همکاری رسانه‌ها و مراکز دانشگاهی با دستگاه قضایی و نیروی انتظامی و نهادهای دخیل در امر پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی شد.

دستاورد میزگرد ایسنا در ساوه چه بود؟

کار پژوهشی، همکاری بین بخشی، آموزش صحیح و فراگیر، راهکارهای ارائه شده برای پیشگیری از وقوع جرایم و دستاورد برگزاری میزگرد اجتماعی ایسنا با موضوع سرقت و مواد مخدر در ساوه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی، براساس مباحث طرح شده در میزگرد ‌ایسنا با موضوع سرقت و مواد مخدر در ساوه، پیشنهادهای متعددی مطرح و نهایتا عملیاتی کردن دو پیشنهاد و راهکار اصولی و زیربنایی برای پیشگیری از وقوع جرایم با موافقت فرماندار شهرستان، دادستان و رئیس دانشگاه آزاد مواجه شد.

اولین راهکار مبادله آماری بین دانشگاه آزاد ساوه و دستگاه قضایی بود به این شکل که دستگاه قضایی آمار دقیق از میزان وقوع جرایم و دلایل وقوع آن را به دانشگاه آزاد ساوه ارائه و داده و این مجموعه علمی با انجام کار پژوهشی و علمی براساس این آمارها، نتیجه پژوهش را به عالی‌ترین مقام اجرایی شهرستان ارائه و فرمانداری نیز نتایج این کار علمی و پژوهشی را در ستاد پیشگیری از وقوع جرایم شهرستان مطرح و در برنامه‌ریزی جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در ساوه مورد بهره‌برداری قرار دهد.

دومین راهکار نیز تهیه لوحی فشرده به ازای هر خانوار با موضوع عواقب خطرناک مصرف مواد مخدر صنعتی و راه‌های پیشگیری از استعمال آن بود که با اخذ مجوز از شورای فرهنگ عمومی شهرستان و پشتیبانی مالی دستگاه‌های ذیربط تهیه و توزیع شود تا ضعف اطلاع‌رسانی بدین شکل برطرف شود.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا