گوناگون

کسانی در رأس امور کشور قرار گیرند که با اختلاس بیگانه باشند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی عبد الله جوادی آملی ظهر پنج شنبه در دیدار معاون حقوقی رئیس جمهور که در مؤسسه اسراء انجام شد اظهار کرد: قانون‌شناسی و گرایش به قانون سه محور اصلی دارد که جهان شرق و غرب فاقد آن هستند.

وی گفت: قانون دارای اضلاع سه گانه مواد، منابع و مبانی است وهمه ما این را قبول داریم که کشور قانون می‌خواهد و باید قوانین را از مبانی که مشخص شده است اتخاذ کرد.

همه چیز باید بر مبنای عدل باشد

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه اگر کسی بخواهد مبانی را سامان ببخشد باید منبعی در اختیار داشته باشد، افزود: شاه کلیدی به نام عدل وجود دارد که در دست خداوند است و این مرزی است بین ما و کشور‌های شرق و غرب که این کلید را در دستان خودشان می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه همه چیز مخصوصاَ قوانین باید بر مبنای عدالت باشد، گفت: عدل به معنای این است که هرچیزی را در جای خودش قرار دهیم و اشخاص به مرتبه و جایگاهی که در آن هستند واقف باشند.

IMG17300275

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه کشور‌های غربی از روی هوس رفتار می‌کنند نه عدالت، تصریح کرد: به همین خاطر است که گاهی آنان جایگاه زن و مرد و یا سفید و سیاه را یکی می‌دانند و گاهی بین آنها تفاوت قائل می‌شوند.

وی در مورد قضات دادگستری گفت که آنها نمی‌توانند به بهانه ابهام در قانون، تعارض و یا فقدان نظم در قضاوت خود خطا کنند و باید در تمام مسائل به منبع حقوقی مراجعه کنند گرچه منبع فقهی هم لازم است.

این مفسر قرآن با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران فرصت نداشته است قوانین را خوب بنویسد، افزود: اگر قوانین شناخته شوند آنگاه نانوشته‌های قانون نوشته می‌شود.

وی اظهار کرد: تا زمانی که قانونی جامعی ارائه نشود نمی‌توان از مردم توقع داشت که قانونگرا باشند.

آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود بسیاری از مشکلات کشور را به دلیل ضعف فرهنگ عمومی و مسئله اخلاق به خصوص در عدم باور حقیقی نسبت به زندگی ابدی انسان دانست و گفت: اگر کسی خیال کند مرگ پایان زندگی است خود را صاحب عنان دانسته و به دیگران ظلم می‌کند.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه مرگ پایان زندگی نیست و بهشت و جهنمی هم وجود دارد، ابراز کرد: آتش جهنم را خود ما با گناهانمان شعله ور می‌سازیم و کسی که اختلاس سه هزار میلیاردی می‌کند این اختلاس هیزمی می‌شود در جهنم که شعله‌های آن گر می‌گیرد و می‌سوزاند.

وی تأکید کرد: باید کسانی در رأس کار و امور باشند که ندانند اختلاس را با چه سینی می‌نویسند و در کارشان همواره عدالت را داشته و هرگز فکر این گونه موارد را به ذهنشان راه ندهند.

IMG17293466

از امکانات و منابعی که در اختیار داریم نتوانسنه‌ایم به خوبی استفاده کنیم

آیت الله جوادی آملی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه کشور ایران امکانات زیادی در اختیار دارد، گفت: آیا با این همه امکانات و منابع چرا بیکاری در کشور موج می‌زند و چرا سن ازدواج بالا رفته است؟

وی اظهار کرد: ما از امکانات و منابعی که در اختیار داریم نتوانسنه‌ایم به خوبی استفاده کنیم، به طور مثال چندی پیش اعلام کردند که در تولید گندم خودکفا شده‌ایم اما بعد از مدتی از وارد کردن گندم به کشور خبر دادند چرا که به علت گران شدن ارز و دلار قادر به وارد کردن علوفه نبوده و از گندم‌ها برای خوراک دام‌ها استفاده کردند، آیا ما واقعاَ قادر به تأمین علوفه دام‌هایمان نیستیم؟

ربا باید از سیستم بانکداری خارج شود

استاد حوزه علمیه در پایان به موضوع بانک‌ها اشاره کرد و افزود: بانک برای ربا نیست برای محافظت از پول و سرمایه است و باید ربا از این سیستم خارج شود.

IMG17294784

سند جامع شهروندی تنظیم می‌شود

در ابتدای این دیدار معاون حقوقی رئیس جمهور ضمن رساندن سلام دکتر روحانی به آیت الله العظمی جوادی آملی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های نهاد حقوقی ریاست جمهوری پرداخت و گفت: تنظیم سند جامع اولین برنامه معاونت حقوقی رئیس جمهور است که موجب رعایت حقوق مردم از سوی دستگاه‌ها و وزارت خانه‌ها می‌شود و در سایه آن مردم به حیات طیبه و تعالی فردی و اجتماعی می‌رسند.

الهام امین زاده همچنین در این دیدار خاطرنشان کرد: با تنظیم سند جامع شهروندی از تضییع حقوق مردم که در برخی موارد به دلیل بی اطلاعی و یا نبودن قانونی برای آن است، جلوگیری می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا