گوناگون

کشاورزان غیر ساکن در روستاها بیمه می شوند

81144159 5660690

به گزارش ایرنا، مهدی زارعی روز سه شنبه در نشست شورای اداری شهرستان قروه افزود: علاوه بر روستاییان و عشایر که تاکنون بیمه می شدند، کشاورزان غیر ساکن در روستا نیز از اوایل امسال با مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می گیرند.

به گفته وی در گذشته فقط روستائیان و عشایر مجاز به ثبت نام در صندوق بودند که با تصویب بخشنامه جدید، محدودیت برای کشاورزان ساکن در شهر، برداشته شد.

زارعی افزود: دولت در این صندوق نقش مهمی دارد و به ازای حق بیمه ای که فرد پرداخت می کند دو برابر آن به عنوان یارانه دولتی توسط دولت پرداخت می شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کردستان همچنین از حذف سقف سنی برای پوشش بیمه ای روستاییان و عشایر خبر داد.

به گفته وی مزایای عضویت در صندوق بیمه اجتماعی، بازنشستگی، مستمری بازماندگان فوت ناشی از کار و فوت غیر کار و از کار افتادگی کلی است.

زارعی اظهار کرد: باید با اطلاع رسانی مناسب از مزایای این طرح برای خانواده های روستایی، آنها را هرچه بیشتر به سمت بیمه اجتماعی سوق داد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: از 96 هزار خانوار روستایی در استان تاکنون 31 هزار خانوار معادل 32 درصد از کل جمعیت روستایی و عشایری کردستان در این صندوق عضو شده اند.

وی افزود: در حال حاضر 315 خانوار از این صندوق حقوق مستمری و 15 خانوار نیز حقوق کار افتادگی دریافت می کنند که تلاش ما در راستای توسعه و گسترش این بیمه ها در سطح استان به صورت ویژه دنبال می شود.

زارعی اظهار کرد: در شهرستان قروه سه هزار و 150 خانوار عضو این صندوق هستند و این شهرستان از نظر درصد معادل بعد از بیجار، دیواندره، دهگلان و بانه قرار دارد.

وی در ادامه گفت: از نظر تعداد خانوار نیز شهرستان قروه در رتبه چهارم استان بعد از سنندج، بیجار و سقز قرار دارد.

زارعی افزود: سامانه پیامکی 300027 نیز در اختیار بیمه شدگان قرار دارد و افراد می توانند با ارسال شماره ملی، سوابق بیمه خود را دریافت کنند.

صندوق مذکور از سال 84 در سطح کشور راه اندازی شد و هدفش این بود که روستاییان و عشایر را تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دهد.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان قروه نیز در این نشست گفت: حفظ مخازن تولید و مزارع گندم منطقه با مبارزه با آفات و علف های هرز باید مورد توجه قرار گیرد.

خسرو کریمی پناه با اشاره به رویش علف های هرز در مزارع شهرستان گفت: اگر مبارزه با علف های هرز کنترل نشود، حدود حدود 40 درصد کاهش می یابد.

به گفته وی رشد علف های هرز در مزارع گندم و جو باعث کاهش عملکرد و کاهش کیفیت محصول می شود و خسارت ناشی از علف های هرز، از خسارت آفات و بیماری ها نیز بیشتر است که باید مبارزه به موقع و اصولی با علف های هرز صورت پذیرد.

وی گفت: اکیپ های مبارزه با آفات در قالب 30 اکیپ از کارشناسان مجرب بخش خصوصی و دولتی در منطقه فعالیت دارند و تا کنون بیش از 10 هزار هکتار از اراضی شهرستان سمپاشی شده است.

کریمی پناه گفت: قیمت تضمینی خرید گندم از کشاورزان در سال زراعی جدید هزار و 50 تومان است.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان قروه گفت: کوتاه کردن دست دلالان در زمان خرید گندم از کشاورزان یکی از دغدغه های مسوولان این شهرستان است که امیدواریم این امر با نظارت خوبی صورت گیرد و مدیریت شود.

وی افزود: 75 هزار هکتار اراضی دیم و بیش از 12 هزار هکتر اراضی آبی شهرستان قروه در سال زراعی جاری زیر کشت گندم قرار دارد که پیش بینی می شود که امسال 160 هزا تن گندم در شهرستان تولید و برداشت شود.

کریمی پناه به وضعیت بارندگی تا پایان فروردین 93 اشاره کرد و افزود: میزان بارندگی در شهرستان قروه 318 میلی متر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 68 درصد افزایش بارندگی داشته ایم.

7345/533

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا