Mihanpostپیشنهاد سردبیرهوا فضا

کشف ابر‌هایی با بخار آب در خارج از منظومه شمسی

کشف ابر‌هایی با بخار آب در خارج از منظومه شمسی توسط دانشمندان ستاره شناس در دانشگاه سانتا کروز کالیفرنیا برای نخستین بار انجام گرفته است . آنها به شواهدی آشکار برای اثبات این مسئله دست یافته اند . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

محققان بخش نجوم  دانشگاه سانتا کروز  Santa Cruz در طیف سنجی اخیری که داشته اند به این نتیجه رسیده اند که در اطراف  کوتوله قهوه‌ای به نام WISE 0855 ابر هایی تشکیل شده است که از جنس آب هستند .

کوتوله های قهوه‌ای ستارگان کوچکی هستند.  آنها هنگام تشکیل شدنِ مرکزشان، به اندازه کافی داغ نمی‌شوند تا فرایند ذوب یا همجوشی هسته‌ای در آنها به وجود آید. به عبارت دیگر آنها به خورشیدهای نورانی و گرم تبدیل نمی‌شوند بلکه بلافاصله پس از تشکیل سرد می‌شوند و نوری از خود نمی‌تابانند بگونه‌ای که به سختی دیده می‌شوند. از این رو به آنها ستارگان ناقص هم می گویند .

کشف ابر‌هایی با بخار آب در خارج از منظومه شمسی

کوتوله قهوه‌ای WISE 0855 تنها حدود ۷٫۲ سال نوری از زمین فاصله دارد و بر خلاف اسمش بیش از ۵ برابر سیاره مشتری جرم دارد . در حال حاضر دمای این ستاره ناقص حدودا منفی ۲۳٫۳ درجه سانتی گراد ، معادل منفی ۱۰ درجه فارنهایت می باشد . این دما برای یک کوتوله قهوه‌ای بسیار سرد محسوب می شود .

این طیف سنجی محققان دانشگاه سانتا کروز با مدیریت استادیار ستاره‌شناسی اندرو اسکمر انجام گرفته است . آنها در ۱۳ شب بصورت متوالی به اندازه ۱۴ ساعت این ستاره ناقص را با تلسکوپ Gemini-North که در هاوایی نصب شده است تحت نظر گرفتند و در آخر به کشف ابر‌هایی با بخار آب رسیده اند .

محققان این دانشگاه پیش تر در سال ۲۰۱۴ نظریه تشکیل ابر از آب را در اطراف WISE 0855 ارائه کرده بودند اما به دلیل داده های نا معتبر از روی سنجش طیف با  اندازه‌گیری شدت نور نظریه شان به اثبات نرسید .

اما حالا آنها با استفاده از تلسکوپ Gemini-North توانسته اند نظریه خود را تا حد زیادی اثبات کنند .

منبع : universetoday

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا