Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

کشف دندان و جمجمه آدم کوتوله‌‏ در جزیره فلورس اندونزی + عکس

کشف دندان و جمجمه آدم کوتوله‌‏ در جزیره فلورس اندونزی در حالی این روزها تعجب دانشمندان را برانگیخته است که باستان‌‏شناسان بقایایی از آدم کوتوله‌‏ها موسوم به «هابیت» یافته‌‏اند که قدمت آن ۷۰۰ هزارسال تخمین زده شده است.این آثار که شامل چند دندان، یک جمجمه و فسیل یک استخوان فک است، در جزیره فلورس اندونزی پیدا شده و محاسبات پیشین محققان را تا حد زیادی تغییر داده است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

کشف دندان و جمجمه آدم کوتوله‌‏ و یافته‌‏های مذکور این نظریه را که نژادی کوتاه قامت و ظریف، نشأت گرفته از انسان راست قامت، در آسیای جنوب شرقی زندگی می‌‏کردند، تأیید می‌‏کند. همچنین این  کشف مدرکی قوی بر این نظریه است که این بقایا درواقع مربوط به اجداد «هابیت‌‏ها» هستند که استخوان‌‏هایشان چند سال پیش در همین جزیره پیدا شد.

جزیره فلورس اندونزی، مکانی که بقایایی از آدم کوتوله‌‌‏ها کشف شده است
جزیره فلورس اندونزی، مکانی که بقایایی از آدم کوتوله‌‌‏ها کشف شده است

این در حالی است که در سال ۲۰۰۴ باستان‌‏شناسان بقایایی از انسان‌‏های کوتوله‌‏ با ۹۰ سانتیمتر قد، در اندونزی پیدا کردند که دوره زندگی آنان بین ۵۰هزار تا ۱۰۰هزار سال پیش تخمین زده شد. این کشف موجی از هیجان و جنب و جوش در میان دانشمندان ایجاد کرد. حال آن که قدمت یافته‌‏های کنونی بسیار فراتر از کشف پیشین است.کشف دندان و جمجمه آدم کوتوله‌‏

اگر چه کشف دندان و جمجمه آدم کوتوله‌‏ سوال های زیادی را در ذهن پژوهشگران به وجود آورده است اما برخی از دانشمندان هم از این‌‏که قد انسان بالغ آن دوران تنها ۹۰ سانتیمتر بوده متعجب هستند. برخی فکر می‌‏کنند که آن ممکن است به نقصی مادرزادی مانند سندرم دان مربوط باشد و برخی نیز عقیده دارند آنها گونه‌‏ای از انسان‌‏ها هستند که صرفا در انطباق با شرایط زندگی در جزیره‌‏ای کوچک پدید آمدند.

کشف دندان و جمجمه آدم کوتوله‌‏
کشف دندان آدم کوتوله‌‏

 وان دن برگ از دانشگاه ولونگونگ استرالیا  می‌‏گوید:

آنچه که واقعا غیرمنتظره است این است که انسان فلورسی  از حداقل ۷۰۰هزار سال پیش به این اندازه بوده که دورانی بسیار طولانی است.

با این حال سوال اینجاست که این کوتوله‌‏ها چگونه پدید آمدند، چه تعداد از آنها در این جزیره زندگی می‌‏کردند، آیا در مکان‌‏های دیگر هم وجود داشته‌‏اند و چه عاملی سبب از بین رفتن آنها در ۵۰ هزار سال پیش و جایگزینی آنها با انسان فعلی شد؟

منبع: nbcnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا