Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

نکاتی که به هنگام خرید کفش ورزشی باید رعایت کرد ؟

میهن پست – کفش‌های ورزشی با اندازه مناسب بخش ضروری انجام هر تمرین ورزشی است. اما یافتن کفش مناسب می‌تواند یک چالش باشد.

چرا که متخصصان معتقدند استفاده از کفش های غیراستاندارد حتی بر اعصاب و روان و راندمان کار انسان نیز تاثیر نامطلوبی می گذارد. از مهم ترین اعضایی که ارتباط مستقیم با پا دارد، کمر و ستون فقرات است که بیش ترین آسیب را از کفش غیراستاندارد می بیند. همچنین استفاده از این قبیل کفش ها موجب اختلال در راه رفتن و تعادل می شود.

علاوه بر ویژگیهای متداول در کفشهای معمولی که افراد عادی می‌پوشند، کفشهای ورزشی باید ضمن دارا بودن آن ویژگیها،‌ ملحقات خاصی داشته باشند یا در برخی قسمتها عناصر بنیادی و برجسته ای را دارا باشند.

باید توجه داشت که  به هنگام ورزش کردن نیز استفاده از کفش مخصوص هر رشته ورزشی اهمیت فوق العاده ای دارد چرا که هر ورزش شامل فعالیت ها، تحرکات و شرایط خاص خود است و لازم است از کفش مخصوص آن رشته استفاده شود.

امروزه کفش‌‏های ورزشی مخصوص دویدن با بالاترین تکنولوژی روز دنیا تولید می‌‏شوند و انتخاب یک کفش مناسب از نظر کیفیت و قیمت تا حدودی مشکل است. از این رو با ذکر چند مورد شما را در انتخاب یک کفش مناسب راهنمایی می‌‏کنیم:

برای هر فعالیت ورزشی کفش مخصوص آن را خریداری کنید
همواره سعی کنید کفش متناسب با فعالیت ورزشی که قصد انجام آن را دارید خریداری کنید. اکثر فروشگاه‌‏های لوازم ورزشی معمولا انواع مختلف کفش‌‏های مخصوص پیاده‌‏روی، دویدن، بسکتبال، تنیس و ایروبیک را دارند. اگر شما قصد دارید که یک فعالیت فیزیکی مرکب از چند ورزش مختلف را انجام دهید، بهتر است کفش ورزشی معمولی خریداری کنید.
بدون توجه به انواع فعالیت‌‏های ورزشی، اگر قصد دارید مسافتی طولانی را بدوید، بهتر است کفشهای معمولی را کنار گذاشته و یک جفت کفش مخصوص دویدن تهیه نمائید.

کفش ورزشی مناسب
چگونگی گام برداشتن خود را مورد سنجش قرار دهید
بسیاری از فروشگاه‌‏های تخصصی فروش لوازم ورزشی، چگونگی گام برداشتن شما را از طریق راه رفتن بر روی تردمیل مورد بررسی و آنالیز قرار می‌‏دهند و سپس به شما در حین راه رفتن بر روی تردمیل کفش‌‏های مناسب مختلفی را جهت تست پیشنهاد می‌‏دهند تا بدین طریق بتوانید کفش مناسب پای خودتان را انتخاب کنید.

بر تناسبات اندام خود تمرکز کنید
همواره سعی کنید که به خوش اندام بودن بیش از خوش لباس بودن اهمیت بدهید. در نظر داشته باشید احتیاج دارید که یک کفش نرم و انعطاف‌‏پذیر داشته باشید تا شوک‌‏های وارده به کف پا را جذب کرده و در عین حال ساختاری داشته باشد که قابلیت محافظت از مچ پا را داشته باشد.
تمایل به استفاده از کفش‌‏های سبک و پای برهنه، همچنان در میان مردم محبوب است. طرفداران آنها ادعا می‌‏کنند این کفش‌‏ها به دلیل تنظیم وضعیت بیومکانیک پاها، باعث می‌‏شود که پاهای قوی‌‏تری داشته باشید. اگر دنبال این روش هستید، اطمینان حاصل کنید که ابتدا برای آزمایش مسافت های کوتاه‌‏تری را با آنها می‌‏پیمایید.

● برخی از اصول راهنما برای انتخاب کفش مناسب ورزشی اینها هستند: ▪ به علت آن که پاها در حین فعالیت ورم می‌کنند، همیشه کفش را در بعدازظهر یا پس از فعالیت امتحان کنید. ▪ کفش‌ها را با همان جورابی امتحان کنید که عادت دارید در ضمن تمرین بپوشید. ▪ اطمینان حاصل کنید که وقتی بندهای کفش را می‌بندید، پنجه‌های پای‌تان به آسانی حرکت ممی‌کند و پاشنه پاهایتان هنگام راه رفتن نمی‌لغزد. ▪ چند قدمی در مغازه راه بروید یا بدوید تا مطمئن شوید که کفش‌ها راحت هستند. کفش ورزشی را نباید به زور به پا کرد. ▪ وقتی می‌‌خواهید کفش را امتحان کنید، بندهای آن را محکم ببندید مانند اینکه می‌خواهید فعالیت ورزشی را آغاز کنید. ▪ اگر به طور مرتب یک تمرین ورزشی را انجام می‌دهید، کفشی را بخرید که خاص ورزشی باشد که آن را انجام می‌دهید.

در انتخاب و خرید کفش، بودجه را درنظر بگیرید
یک جفت کفش نباید هیچ‌‏گاه برای تمام عمر استفاده شود.مثلاً کفش‌‏های مخصوص دویدن باید معمولا پس از طی ۳۰۰ تا ۴۰۰ مایل و یا پس از ۳ تا ۶ ماه استفاده‌‏ی منظم، تعویض شوند. این بدان معنی است که گران‌‏ترین و مدرن‌‏ترین کفش هم برای شما نباید به مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد.
شما می‌‏توانید برای تهیه‌‏ی کفش از مار‌‏ک‌‏های نامعلوم و نامشهور با ۲۰ دلار تا کفش‌‏های برندهای معروف تا ۲۰۰ دلار هزینه کنید. خرده‌‏فروشان هم می‌‏توانند متناسب با بودجه‌‏ی شما با تخفیف ویژه کفش‌‏هایی با قیمت مناسب به شما عرضه کنند.

کفش‌‏هایتان را بررسی کنید
پا باید در کفش به اندازه‌‏ی کافی احساس راحتی داشته باشد و پاشنه‌‏ی آن نرم و راحت باشد.
همواره سعی کنید که در هنگام بعد از ظهر که پاهایتان در بزرگ‌‏ترین حالت هستند برای خرید کفش اقدام کنید و توجه داشته باشید که ممکن است پای شما در حین انجام یک فعالیت ورزشی تا نیم سایز افزایش ناشی از انبساط داشته باشد. از این رو توصیه می‌‏گردد که:یک سایز بزرگتر از لباس ورزشی‌‏تان کفش خود را انتخاب کنید.
توجه داشته باشید که اگر زانودرد مزمن یا درد در ناحیه‌‏ی مفاصل دارید، از کفی‌‏های مخصوص استفاده کنید. این کفی‌‏ها می‌‏تواند به شما کمک کند تا مفاصل پاها و لگن و غیره در موقعیت مناسبی قرار گیرد و میزان فشار بر مفاصل کاهش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا