گوناگون

کلسترول بد به گسترش سرطان در بدن کمک می کند

مطالعه دانشمندان استرالیایی نشان می دهد که سطح بالای کلسترول بد می تواند به گسترش سرطان در سراسر بدن کمک کند.

به گزارش دیلی میل، این مطالعه نشان می دهد که کلسترول سیستمی را تنظیم می کند که کنترل حرکت سلول ها را در بدن بر عهده دارد.

محققان می گویند: این کشف یافته بزرگی در تحقیق برای توضیح علت گسترش سرطان در سراسر بدن است و نیز هشداری برای افرادی است که کلسترول بالا دارند.

پروفسور «توماس گروال» از دانشگاه سیدنی در استرالیا و محقق ارشد این مطالعه گفت: این تحقیق پیامدهای مهمی در تحقیق برای سرطان در بر دارد.

وی افزود: یکی از مسائلی که درمان سرطان را بسیار دشوار می سازد گسترش سرطان به سراسر بدن است.

بیشتر سلول های بدن ما از طریق مولکول های نوار چسب مانندی که در سطح آنها وجود دارد و به پروتیین های اینتگرین (integrins) معروف هستند به سلول های مجاور خود می چسبند.

اینتگرین به سلول های سرطانی که از یک تومور سرطانی جدا می شوند نیز کمک می کند که در سایر نقاط بدن ریشه بدواند.

این مطالعه نشان داد که کلسترول بد حمل و نقل رگ های کوچک که حاوی پروتیین های اینتگرین هستند را کنترل می کند و تاثیر زیادی در حرکت و گسترش سرطان سینه در سراسر بدن دارد.

این تحقیق همچنین نشان داد که بالا بودن کلسترول به پروتیین های اینتگرین در سلول های سرطانی کمک می کند که حرکت کنند و گسترش یابند.

همچنین این مطالعه نشان داد که داشتن سطح زیاد کلسترول خوب در خون باعث می شود که پروتیین های اینتگرین داخل سلول ها نگاه داشته شوند و در نتیجه از حرکت و گسترش سلول های سرطانی پیشگیری می شود.

کلسترول، ماده ای نرم و مومی شکل است که از چربی ساخته می شود. این ماده در جریان خون و تمامی سلول های بدن وجود دارد.

کلسترول یکی از مهمترین مواد مورد نیاز بدن است؛ وجود میزان کافی از آن برای ساخت غشای سلولی، ساخت و ترمیم دیواره رگ های خونی، تولید برخی هورمون ها، تامین ویتامین D و … برای بدن ضروری است.

مقداری از کلسترول مورد نیاز بدن از طریق مصرف برخی مواد غذایی و در کبد تولید می شود. تفاوت کلسترول با سایر چربی های موجود در خون این است که این ماده در خون حل نمی شود. این ماده توسط لیپوپروتئین ها بین سلول ها جابجا می گردد.

لیپوپروتئین های با چگالی کم که به LDL معروف هستند، از انواع بد کلسترول به شمار می روند.

در مقابل، لیپوپروتئین های با چگالی بالا یا HDL به عنوان کلسترول خوب شناخته می شوند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا