Mihanpostاقتصادیپیشنهاد سردبیر

اعلام جدیدترین آمار و جزئیات رشد نقدینگی کشور

به گزارش میهن پست -رئیس هیئت مدیره بانک صادرات ایران با اعلام افزایش مطالبات معوق بانک ها به ۸۲ هزارمیلیارد تومان گفت: حجم نقدینگی در حال حاضر به بیش از ۵۰۰ هزارمیلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، قربان دانیالی در مورد شرایط اقتصادی کشور گفت: در اقتصاد نماگرهایی وجود دارد که نشان دهنده سمت و سوی اقتصادی است و در چارچوب اقتصاد کلان مورد بررسی قرار می گیرد که یکی از این شاخص ها رشد اقتصادی است.

به گفته وی، از نیمه دوم سال گذشته با روی کار آمدن دولت جدید حرکت منفی این شاخص مهم اقتصادی متوقف شده و نشانه های رشد مثبت در آن آشکار شده است. وی همچنین از تورم به عنوان شاخص دیگر اقتصادی یاد می کند که در همین دوره تاکنون کاهش آن طبق آمارهای رسمی مشهود بوده است.

رئیس هیئت مدیره بانک صادرات سومین شاخص مهم اقتصاد کلان را ضریب اشتغال یا نرخ بیکاری ذکر می کند که شواهد امر از بهبود آن حکایت دارند. به گفته وی، دولت یازدهم بهبود فضای کسب و کار را در دستور کار قرار داده و بر روی آن متمرکز شده تا با بهبود آن به مقابله با پیامدهای رشد منفی اقتصادی، افزایش نرخ تورم و نرخ بیکاری که در چند سال گذشته اتفاق افتاده برود.

دانیالی افزود: در حال حاضر حجم نقدینگی به بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این نقدینگی مترصد حضور در بازارهایی است که با توجه به نرخ تورم از بازدهی بالاتری برخوردار باشد.

وی همچنین به عزم دولت و بانک های خصوصی برای افزایش سرمایه بانک ها اشاره کرد و گفت: افزایش سرمایه بانک ها قدرت وام دهی آنها را بالا می برد و این افزایش وام دهی، سوددهی بانک ها را تحت تاثیر قرار می دهند.

دانیالی تاکید کرد: افق توافق هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵ تا حدود زیادی امیدوار کننده است و این امر نشان می دهد که فضای بین المللی در آینده نزدیک به نفع ایران تلطیف خواهد شد و یا حداقل سخت تر نخواهد بود.

دانیالی همچنین به درآمدهای ناشی از فعالیت های بین المللی بانک صادرات در سال های قبل از تحریم اشاره کرد و افزود: درآمد ناشی از این فعالیت ها در دوره هایی شانه به شانه درآمدهای شعب داخلی بانک صادرات حرکت می کردند.

رئیس هیئت مدیره بانک صادرات ایران خاطرنشان کرد: هیئت مدیره بانک صادرات افزایش درآمد بانک را به درآمدهای حاصل از تسهیلات منحصر نکرده بلکه با چابک سازی و ساده سازی فرآیندها و افزایش کارایی و بهره وری، آموزش پرسنل و بهبود دیگر شاخص ها دنبال می کند تا هزینه ها را مدیریت کند و درآمدها را افزایش دهد.

وی درصد ریسک اعتباری در صنعت بانکداری کشور را در سال گذشته بیش از ۱۵ درصد اعلام کرد و افزود: شاخص ریسک اعتباری در بانک صادرات از ۱۲٫۶ درصد در سال ۹۱ به ۱۱ درصد در پایان سال ۹۲ رسیده و خود گویای روند رو به بهبود این شاخص مهم در بانک صادرات است.

دانیالی رقم مطالبات معوق بانک ها را طبق آمار اعلام شده ۸۲ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در حالی که گفته می شود این رقم در بانک ها در حال افزایش است در بانک صادرات هم درصد و هم حجم مطالبات معوق در حال کاهش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا