Mihanpostپیشنهاد سردبیرهوا فضا

گردترین جرم فضایی گیتی توسط ستاره شناسان آلمانی کشف شد

گردترین جرم فضایی گیتی توسط ستاره شناسان آلمانی در حالی کشف شد است که این ستاره در فاصله ۵ هزار سال نوری از زمین قرار گرفته و محققان اعلام کرده اند که این ستاره از خورشید زمین نیز گرد تر است . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .همیشه در تمامی کتاب های جغرافی خوانده ایم که فرم زمین بصورت کروی بوده و گرد است . در حقیقت این چنین نیست چراکه در قطب های شمال و جنوب کمی انحراف و به اصطلاح پخ شدگی وجود دارد که گرد بودن زمین را نقض می کند . این موضوع در مورد بسیاری از سیاره ها و اجرام فضایی که بشر آنها را شناخته نیز صادق است .

اما ستاره شناسان آلمانی در موسسه تحقیقاتی ماکس پلانک به تازگی طی رصد های خود توانسته اند ستاره ای را کشف کنند که گردترین جرم فضایی گیتی محسوب می شود .

ساختار گرد و کروی اکثر ستاره ها و سیاراتی که ما شناخته ایم به علت نیروی گریز از مرکز در اثر چرخش آنها است . نیروی گریز از مرکز در این گونه از اجرام فضایی باعث ایجاد برآمدگی در مناطق استوایی و ایجاد انحراف و پخ شدگی در مناطق جنوبی و شمالی آنها می شود . دقیقا مشابه اتفاقی که برای یک توپ گلی روی چرخ سفالگری می افتد . اگر یک توپ گلی را بدون هیچ دستکاری در ساختار آن روی چرخ سفالگری بچرخانیم مشاهده خواهیم کرد که قسمت های وسطی آن دارای برآمدگی شده و قسمت های بالایی و پایینی آن به سمت داخل انحراف پیدا می کنند .

بد نیست بدانید قطر زمین در ناحیه استوایی معادل ۱۲ هزار و ۷۵۶ کیلومتر است اما در قطب ها این مقدار به ۱۲ هزار و ۷۱۳ کیلومتر می رسد به این معنا که اختلاف حدود ۴۳ کیلومتری در ناحیه استوایی و قطب ها وجود دارد .
گردترین جرم فضایی گیتی توسط ستاره شناسان آلمانی کشف شد
تفاوت میزان قطر در خط استوا و قطب ها

حالا مقایسه ای داریم میان زمین و خورشید همانطور که می دانید زمین در هر روز یکبار به دور خودش می چرخد اما خورشید در هر ۲۷ روز یکبار به دور خودش می چرخد به همین دلیل است که اختلاف قطر خورشید در خط میانی و قطب هایش تنها ۱۰ کیلومتر است . مسئله ای که مشخص می کند کدام جسم گردترین جرم فضایی محسوب می شود همین تفاوت در اختلاف قطر بین خط میانی و قطب ها است .

ستاره ای که به نام کپلر ۱۱۱۴۵۱۲۳ به عنوان گردترین جرم فضایی به تازگی توسط دانشمندان آلمانی کشف شده در هر ۹ روز یکبار به دور خودش گردش دارد و اختلاف میزان قطر در خط میانی و قطب هایش تنها ۳ کیلومتر است .

منبع : newatlas

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا