Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

ساخت موادی برای تولید رنگ های ساختاری قابل استتار در دانشگاه هاروارد

ساخت موادی برای تولید رنگ های ساختاری قابل استتار توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد با روشی بسیار ارزان در حالی انجام پذیرفته است که می‌تواند برای استتار، سلول‌های خورشیدی و سوئیچ‌های نوری از این مواد جدید استفاده کرد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

رنگ های ساختاری قابل استتار بصورت ساده رنگ های مصنوعی هستند که به رنگ های طبیعی شباهت بسیار زیادی داشته اما نسبت به آن ها با دوام تر هستند و البته ویژگی جذاب رنگ های ساختاری در تغییر پذیری رنگ آن ها است.

به عبارتی دیگر مشکل اصلی در تولید رنگ های ساختاری قابل استتار هزینه ساخت بسیار بالای آن است اما حالا دانشمندان دانشگاه هاروارد توانسته اند با الهام از ساختار رنگ در پر پرندگانی همچون طاووس با هزینه بسیار پایین رنگ های ساختاری قابل استتار تولید کنند .

در این روش آن ها ابتدا به سراغ پرهای طاووس رفته چرا که پرهای این پرنده دارای رنگ ساختاری کلاسیک رنگین‌کمانی است و البته این پژوهشگران علاوه بر آزمایش بر روی پر طاووس یه بررسی پرهای پرنده ای دیگر نیز به نام جواهرمرغ گلوآلویی پرداخته و به این نتیجه رسیده اند که ساختار رنگ در پر های این پرنده برای این پروژه یعنی تولید رنگ های ساختاری قابل استتار بسیار ارزان تر و کارآمد تر است .

همانطور که می دانید رنگ ها در حالت عادی به وسلیه رنگدانه ها تولید می شوند اما روش دیگری نیز وجود دارد که در آن رنگ به وسیله شکست و انعکاس پرتوهای نوری به وجود می آید .

بنابراین ساختار رنگ در پرهای پرنده جواهرمرغ گلوآلویی از نانو شبکه منفذ دار و غیر منظمی از جنس کراتین است که طول موج‌های زرد و قرمز را حذف کرده و باعث به وجود آمد رنگ فیروزه ای می شود . دانشمندان هاروارد نیز به همین شکل نانوشبکه منفذ دار را روی یک آلیاژ ایجاد کرده و آن را با آلومینا پوشاندند . حالا با تغییر میزان شفافیت می توان طیفی از رنگهای آبی تا زرد را تولید کرد .

کاربرد اصلی رنگ های ساختاری در حقیقت در ساخت پوشش هایی است که قابلیت تغییر رنگ داشته و می تواند در استتار ماشین های نظامی کارمد باشد .

منبع : engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا