گوناگون

گزارش بليچرريپورت از ديدار ايران و نيجريه

سايت بليچر ريپورت در گزارشي به رويارويي تيم ملي فوتبال ايران مقابل نيجريه در اولين ديدار خود در رقابت‌هاي جام جهاني 2014 برزيل پرداخت و نوشت: ايران در فاصله يک هفته ديگر در اولين ديدار خود در رقابت‌هاي جام جهاني 2014 برزيل در کوريتيبا به مصاف نيجريه مي‌رود.

کارلوس کي‌روش بيشتر از هر تيم ديگري در برزيل ترکيب تيمش را دفاعي انتخاب کرده و برخي مصدوميت‌ها در لحظات آخر موجب شد که او تغييراتي در برنامه خود ايجاد کند.

هاشم بيک‌زاده مدافع چپ ايران که براي حضور در اولين ديدار انتخاب شده بود در ديداري دوستانه مقابل مونته‌نگرو مصدوم شد تا نياز براي يک پوشش دفاعي در ترکيب ايران بيشتر حس شود. خوشبختانه به نظر مي‌رسد او آماده شده و مي‌تواند مقابل نيجريه به ميدان برود. از طرف ديگر کي‌روش تمايلش را به سيستم 4-2-3-1 نشان داده که به ايران اجازه مي‌دهد با مدافعان زياد در خط دفاعي و ضد حمله از طريق اشکان دژاگه در خط مياني و رضا قوچان‌نژاد در خط حمله بازي کند.

ترکيب احتمالي ديدار تيم ملي ايران مقابل نيجريه به شرح زير است:

دروازه‌بان:

داوري دروازه‌بان اينتراخت برانشوايگ در بازي مقابل تايلند در نوامبر 2013 اولين بازي ملي خود را براي ايران انجام داد و با اين وجود بهترين انتخاب براي دروازه اين تيم است.

وي با وجود بي‌تجرگي تحسين بسياري از جمله يورگن کلوپ را برانگيخته است. و با توجه به اين مسائل کي‌روش او را به رحمان احمدي باتجربه و عليرضا حقيقي ترجيح خواهد داد. داوري مقابل نيجريه‌اي که بازيکناني چون ويکتور موزز، شولا آمئوبي واحمد موسي را در اختيار دارد محک خواهد خورد. به خصوص که استراتژي ايران فشار وارد کردن و گلزني روي ضدحملات است. نيجريه مانند آرژانتين يا بوسني در ترکيب بازيکنانش از ستاره‌هاي هجومي برخوردار نيست با اين وجود دست کم کردن قهرمان‌ آفريقا احمقانه خواهد بود.

داوري بايد در بهترين شرايط خودش باشد تا ايران بتواند ازاين مسابقه امتياز کسب کند.

مدافعان:

همانطور که قبلا گفتيم بيگ‌زاده مدافع چپ ايران براي بازي با نيجريه آماده به نظر مي‌رسد و احتمالا بايد مقابل موزز، هافبک چلسي که يکي از بزرگترين تهديدهاي تيم ملي نيجريه به شمار مي‌رود قرار بگيرد.

جلال حسيني و اميرحسين صادقي زوج قلب خط دفاعي ايران هستند. اين دو بازيکن نقش مهمي در دفاع از شهرت ايران به عنوان يک تيم بسيار دفاعي در رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني در قاره آسيا ايفا کردند. توانايي آنها در بازي هوايي امتيازي در خط دفاعي و ضربات ايستگاهي قابل توجه است. استيون بيت‌آشور يا خسرو حيدري در دفاع راست بازي خواهند کرد. احتمال بيشتري مي‌رود ‌ حيدري به دليل تجربه و عملکردش در رقابت‌هاي مقدماتي در ترکيب اصلي قرار بگيرد.

بيت‌آشور تنها 6 بازي ملي با ايران دارد که هيچ کدام از آنها در رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني نبوده است بنابراين کي‌روش احتمالا با احتياط عمل خواهد کرد و از بازيکني که توانايي‌اش شناخته شده‌تر است استفاده کند.

هافبک‌ها:

مي‌توان تقريبا به طور قطع گفت کي‌روش در سيستم 4-2-3-1 آندرانيک تيموريان و کاپيتان جواد نکونام را به عنوان دو هافبک اصلي خود به کار مي‌گيرد. اين دو بازيکن تجربه حضور در جام جهاني 2006 آلمان را دارند و نيروهاي خلاقي هستند که در اروپا نيز تجربه بازي دارند. اين دو نفر از اولين اسامي قرار گرفته در ترکيب اصلي کي‌روش براي تيم ملي ايران بودند. پيش بيني سه هافبک هجومي کمي سخت‌تر است. اشکان دژاگه مطمئنا در ترکيب قرار مي‌گيرد در حالي که از بين عليرضا جهانبخش يا قاسم حدادي‌فر يک نفر بازي مي‌کند. انتخاب سخت است اما شايد جهانبخش کمي مزيت بيشتري داشته باشد و بازيکني باشد که در کوريتيبا به ميدان مي‌رود.

مسعود شجاعي احتمالا کسي خواهد بود که پشت تک مهاجم ايران بازي مي‌کند. عدم ثبات وي بسياري از هواداران ايران را خشمگين کرده است اما استعداد وي غيرقابل انکار است و کي‌روش سابقه زيادي در انتخاب‌هاي با احتياط و بر حسب تجربه نسبت به پذيرفتن ريسک جواني دارد. اگر شجاعي نتواند به ترکيب اصلي راه يابد جهانبخش جاي خالي وي را پر خواهد کرد. در حالي که احتمالا حدادي‌فر در سمت چپ بازي خواهد کرد.

مهاجمان:

رضا قوچان‌نژاد مهاجم هلندي-ايراني تاثير فوق‌العاده‌اي در تيم ملي به جا گذاشته است. گل‌هاي وي قطعا در راهيابي ايران به جام جهاني حياتي بودند از جمله گل پيروزي‌بخش وي در سئول مقابل کره جنوبي.

وي در ديدارهاي دوستانه اخير شرايط خوب خود را حفظ کرده و خود را به عنوان تنها مهاجم تيم ايران نشان داد. در واقع صعود ايران از مرحله گروهي به شدت به توانايي‌هاي قوچان‌نژاد بستگي دارد که احتمالا فرصت‌هاي کمي براي گلزني در سه ديدار ايران در مرحله گروهي خواهد داشت. ديدار مقابل نيجريه مسابقه‌اي است که ايران بايد در آن به پيروزي برسد. زيرا شکست دادن آرژانتين در مسابقه بعدي وظيفه غيرممکن است.

يک امتياز يا امتياز نداشتن قبل از بازي مقابل بوسني احتمالا به معناي خروج زودهنگام ايران از مسابقات خواهد بود. ايران بايد گل‌هاي کمي دريافت کند و به قوچان‌نژاد تکيه کند تا اين تيم را مقابل نيجريه برنده کند تا آنها بتوانند روي ضد حملات بازي کند و برتري خود را حفظ کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا