گوناگون

گزارش بليچر ريپورت از حضور ايران در جام‌جهاني

تيم ملي ايران تابستان سال جاري چهارمين حضورش را در جام‌هاي جهاني تجربه مي‌کند. شاگردان کارلوس کي‌روش که توانستند به عنوان تيم نخست گروهشان به جام جهاني صعود کنند، در گروه F اين رقابت‌ها با تيم‌هاي ملي آرژانتين، نيجريه و بوسني‌وهرزگوين همگروه هستند.

به نقل از ايسنا، پايگاه اينترنتي بليچر ريپورت در ادامه معرفي تيم‌هاي حاضر در جام جهاني 2014 به معرفي تيم ملي ايران پرداخت. در اين گزارش آمده است: «تيم ملي ايران تاکنون سه بار در جام جهاني حضور داشته اما هيچگاه موفق نشده است از گروه خود در مرحله مقدماتي صعود کند. شاگردان کي‌روش در برزيل نيز کار سختي را پيش روي دارند و بايد براي صعود از گروه خود با تيم‌هاي آرژانتين، نيجريه و بوسني‌وهرزگوين بجنگند.

ايران بازي‌هاي انتخابي جام‌جهاني را با پيروزي خارج از خانه برابر ازبکستان آغاز کرد. در ادامه 2 نتيجه ضعيف برابر قطر و لبنان باعث نگراني هواداران فوتبال ايران شد. بازي‌هاي انتخابي جام‌جهاني به روز‌هاي اوجش نزديک مي‌شد و کمتر کسي براي ايران شانس صعود مستقيم به جام‌جهاني متصور بود. در نهايت کسب 3 پيروزي در 3 بازي آخر ايران در اين رقابت‌ها باعث شد تا تيم کارلوس کي‌روش بالاتر از کره‌جنوبي به عنوان تيم نخست جواز حضور در اين رقابت‌ها را به دست آورد.

کارلوس کي‌روش از سال 2011 روي نيمکت تيم ملي ايران نشست و در حال حاضر دوازدهمين حضور خود را روي نيمکت يک تيم تجربه مي‌کند. اين سرمربي 61 ساله اميدوار است براي اولين بار بتواند همراه ايران به مرحله دوم جام جهاني راه يابد. موفقيت‌هايي که کي‌روش با تيم جوانان پرتغال و تيم مترو استارز داشت باعث شد تا سران فدراسيون فوتبال ايران در سال 2011 پيشنهاد مربيگري در تيم ملي را به او بدهند.

سال‌ها حضور در کنار سرآلکس فرگوسن در تيم منچستريونايتد و مربيگري در تيم رئال‌مادريد اوج کارنامه اين مرد پرتغالي محسوب مي‌شود. او در سال 2001 موفق شد همراه آفريقاي جنوبي به جام‌جهاني صعود کند اما به دليل اختلاف با رئيس فدراسيون اين کشور در جام‌جهاني روي نيمکت اين تيم نبود.

سرمربي 61 ساله تيم ملي ايران در سال 2010 همراه پرتغال در جام‌جهاني آفريقاي جنوبي حاضر بود و توانست از گروه خود به مرحله بعد صعود کند اما شکست برابر اسپانيا باعث شد تا اين تيم نتواند به مراحل بالاتر برسد.

ستاره: جواد نکونام

ستاره تيم ملي فوتبال ايران جواد نکونام، کاپيتان اين تيم است که در مرکز زمين فعاليت مي‌کند. هافبک شوتزن ايراني که 136 بار پيراهن تيم ملي ايران را پوشيده است و سابقه بازي در جام جهاني آلمان را نيز در کارنامه خود دارد. نکونام اين فرصت را دارد که رکورد بازي علي دايي را در فوتبال ايران بشکند و به نام خود ثبت کند. هافبک ايراني الکويت که 6 سال در ليگاي اسپانيا توپ زد، پس از بازگشت به فوتبال ايران به تيم استقلال پيوست و با اين تيم به قهرماني در ليگ رسيد و در ليگ قهرمانان آسيا نيز تا مرحله نيمه نهايي صعود کرد.

بازيکن تماشايي:‌ اشکان دژاگه

اشکان دژاگه، بازيکن ايراني فولام انگليس مدت زيادي نيست که در تيم ملي ايران بازي‌ مي‌کند اما در همين مدت کم نيز توانسته است بازي‌هاي خوبي را از خود به نمايش بگذارد و به ستاره تيمش تبديل شود. دژاگه مي‌تواند در جام جهاني بهترين بازيکن ايران شود. او در تيم فولام انگليس بازي‌هاي خوبي را از خود به نمايش گذاشته است.

تاريخچه

تيم ملي ايران تاکنون 3 بار حضور در جام جهاني را در کارنامه خود ثبت کرده است. آنها اولين بار در سال 1978 در آرژانتين حاضر بودند و توانستند اولين امتياز خود را در اين رقابت‌ها برابر اسکاتلند به دست آوردند اما دو شکست برابر هلند و پرو مانع از صعود ايران به مرحله بعد شد. ايران در دومين حضور خود در جام جهاني موفق شد بهترين نتيجه خود را تا امروز به دست اورد که اوج آن برتري 2 بر يک برابر آمريکا بود. ايراني‌ها در سومين حضور خود در جام جهاني 2006 آلمان حاضر بودند اما فقط به يک تساوي برابر آنگولا بسنده کردند.

آمار ايران در جام جهاني

مسن‌ترين بازيکن: علي دايي با 37 سال سن در جام جهاني 2006

بيشترين بازي در جام‌جهاني: مهدي مهدوي کيا با 6 بازي در جام‌هاي 1998 و 2006

جوان‌ترين بازيکن: حسين کعبي با 20 سال و 9 ماه در جام جهاني 2006

بيشترين بازي در تيم ملي ايران:

علي دايي 149 بازي

جواد نکونام 136 بازي

علي کريمي 127 بازي

مهدي مهدوي‌کيا 111 بازي

حسين کعبي 89 بازي

کريم باقري 87 بازي

برنامه بازي‌هاي ايران در جام‌جهاني:

ايران – نيجريه 26 خرداد در ورزشگاه بائيکسادا شهر کوريتيبا

ايران – آرژانتين 31 خرداد در ورزشگاه مينه‌رائو شهر بلوهوريزنته

ايران – بوسني‌وهرزگوين 4 تير ورزشگاه فونته‌نوآ شهر سالوادور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا