گوناگون

گلباران مقبره سید شهدای 15 خرداد/ شهیدی که هنوز مزاری ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه پنجشنبه و همزمان با سالروز قیام تاریخی کفن پوشان ورامین و پیشوا در 15 خرداد سال 1342، مراسم یادواره دو شهید این قیام تاریخی و گلباران مزار سید شهدای 15 خرداد شهید سید مرتضی طباطبایی با حضور حجت الاسلام سید محسن محمودی امام جمعه موقت، سید حسن نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، جمعی از مردم و مسئولان اجرایی در روستای محمد آباد عرب ها برگزار شد.

حجت الاسلام سید محسن محمودی در این مراسم با اشاره به ویژگی های خاص رسوتای محمدآباد عرب ها اظهار داشت: در 15 خرداد سال 1342 که خبر دستگیری امام خمینی(ره) در سراسر کشور مخابره شد، بسیاری از شهرهای کشور به پا خاستند اما روستایی که در این روز توانست بدرخشد، روستای محمدآباد عرب ها بود.

IMG22590046

امام جمعه موقت ورامین افزود: زمانی که خبر دستگیری امام رحل به محمدآباد عرب ها می رسد، شهید سید مرتضی طباطبایی و جعفر عرب مقصودی که بر روی زمین کشاورزی مشغول به فعالیت بودند، برای دفاع از مرجعیت و ولایت کفن پوشیده و حرکتی تاریخی را آغاز کردند.

وی ادامه داد: نقش روستای محمدآباد عرب ها به عنوانی یکی از مبادی قیام تاریخی 15 خرداد بسیار تاریخی است و به نظر بنده باید به نقش این روستا در این قیام توجه بیشتری صورت گرفته و به آن پرداخته شود.

محمودی اضافه کرد: مردم این روستا در روز 15 خرداد بیش از همه قیام کنندگان در راه دفاع از ولایت و مرجعیت پیاده روی کردند به همین خاطر بیشترین شهید شناخته شده این قیام هم مختص این روستاست.

رییس ستاد گرامیداشت یوم الله 14 و 15 خرداد استان تهران عنوان کرد: امروز شهید جعفر عرب مقصودی و سید مرتضی طباطبایی بر تارک این روستا می درخشند و همواره به عنوان سند ولایتمداری مردم این خطه محسوب می شوند.

وی بیان داشت: از طرف دیگر تنها پیکر مطهر شهید سید مرتضی طباطبایی که به سید شهیدان 15 خرداد معروف است، در شهرستان ورامین و پیشوا مدفون است به همین خاطر این روستا یادآور ولایتمداری و دینداری خطه ورامین می باشد.

محمودی عنوان کرد: مردم محمدآباد عرب ها همواره مردمی تأثیرگذار در عرصه های فرهنگی واقتصادی بوده اند به همین خاطر امروز نیز باید فرهنگ 15 خرداد را به فرزندان و نسل های آینده کشور منتقل کنند.

IMG23102716

این مسئول بیان داشت: با توجه به نامگذاری سال 1393 به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیرت جهادی از اهالی روستای محمدآباد عرب ها که در تولید گلاب و عرقیات گیاهی حرف های زیادی برای گفتن داشته و محصولاتشان با قمصر کاشان رقابت می کند که همت مضاعف خود را در عرصه اقتاد نشان دهند.

در پایان این مراسم به مقام شامخ دو شهید قیام تاریخی 15 خرداد سال 1342، شهید جعفر عرب مقصودی و سید مرتضی طباطبایی ادای احترام شده و قبر مطهر سید شهدای 15 خرداد توسط مردم و مسئولان گلباران شد.

گفتنی است شهید جعفر عرب مقصودی یکی از شهدای قیام 15 خرداد است که در آن روز از محمّدآباد عربها در اعتراض به دستگیری امام امت توسط رژیم پهلوی، کفن پوشید و در پل باقر‌آباد از ناحیه پا هدف گلوله مأموران شاه قرار گرفت که پس از دستگیری و بازداشت به جهت عدم رسیدگی به زخم ایشان در بازداشتگاه، زخم پایش به بیماری  کزاز مبتلا و در بیمارستان فیروزآبادی شهر ری به درجه رفیع شهادت نائل شدند، جسد آن شهید بزرگوار توسط عمّال رژیم پهلوی در مکانی نامعلوم به خاک سپرده شده که هنوز از مزار آن شهید بزرگوار اثری در دست نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا