Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

گوجه فرنگی خوشه ای با دستکاری ژنتیکی تولید شد

گوجه فرنگی خوشه ای در حالی توسط محققان و به وسیله تغییرات ژنتیکی تولید شده که اکنون با این روش کشاورزان می توانند محصولات بیشتری را در فضایی کوچکتر پرورش دهند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

گوجه فرنگی خوشه ای بطورخاص برای کشت و پرورش در فضاهای شهری بسیار مناسب است. توجه داشته باشید که برخی مواقع کاشت گوجه ‌فرنگی با دشواری ‌هایی مواجه است و برای محیط‌ های با فضای محدود مناسب نیست.

ولی به لطف یک روش ویرایش ژن جدید برای گوجه، این محصول می‌تواند به صورت خوشه‌ای رشد کند تا به این ترتیب برای کاشت در مناطق شهری مناسب‌تر باشد.

در این روش جدید زارچری لیپ‌من (Zarchary Lippman) محقق پروژه از روش اصلاح ژن کریسپر کَس ۹ (CRISPR Cas۹) استفاده کرد تا گونه‌ جدیدی از گوجه فرنگی را تولید کند که به صورت خوشه‌ای رشد می‌ کند.

لیپ‌ من اظهار کرد، همه گیاهان گلدار یک سیستم جهانی از ژن‌ها دارند که هورمون‌ هایی را رمزگذاری می ‌کند که به گیاه می گویند رشد برگ را متوقف کرده و به تولید گل بپردازد.

وی ادامه داد، چندین سال است که ما می ‌دانیم می‌توان ژن‌ های خاصی را برای کنترل گلدهی گیاه اصلاح کنیم تا گیاه جمع ‌و جور شود.

در حقیقت گوجه فرنگی خوشه ای دارای چرخه گلدهی سریعتری است.

آنها سه ژن در گیاه را اصلاح کردند تا گونه‌ جدیدی از گوجه را تولید کنند. دو ژن اول که از قبل شناخته شده بودند، برای کنترل سرعت گل ‌دهی و میوه ‌دهی گیاه هستند ولی ژن سوم که برای اولین بار در این پژوهش شناسایی شد، برای کنترل طول ساقه گیاه است.

با غیرفعال کردن این سه ژن، محققان توانستند یک بوته گوجه فرنگی جمع ‌و جور ایجاد کنند که در عرض ۴۰ روز گوجه ‌فرنگی‌ های گیلاسی خوشه ‌ای تولید می‌ کند.

اما نکته فق العاده جذاب اینجاست که این روش می‌ تواند به طور بالقوه در سایر گیاهان همچون خیار، کیوی و غیره نیز استفاده شود. در این صورت کشاورزی شهری فعال خواهد شد.

این گوجه فرنگی خوشه ای دستکاری شده همانند گوجه معمولی، خوراکی بوده و مزه آن بسیار مناسب توصیف شده است. پژوهشگران می گویند این گیاه با محیط زیست نیز سازگار است؛ چون برخلاف گوجه معمولی، پرورش آن به زمین و کود کمتری نیاز دارد.

باهم در میهن پست تصاویری از گوجه فرنگی خوشه ای را تماشا خواهیم کرد.

منبع: slashgear

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا