Mihanpostاینترنتپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

چرا نسل پنجم شبکه اینترنت 5G را سلاح پنهان می نامند ؟

نسل پنجم شبکه اینترنت 5G دارای امکاناتی است که هنوز برای بسیاری از کاربران در سراسر جهان شناخته نشده است. این ویژگی‌ها می‌تواند در موارد مثبت و منفی فراوانی به کارگیری شود.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و دانشمندان ننسل پنجم شبکه اینترنت 5G مهم‌ترین و تأثیرگذارترین فناوری قرن حاضر است. حتی اگر ۵G را به‌عنوان بااهمیت‌ترین فناوری امروز جهان ندانیم، با در نظر گرفتن تأثیر گسترده آن بر روی تمامی دستگاه‌های آینده می‌توان آن اساس پیشرفت فناوری در آینده دانست.

فناوری نسل پنجم شبکه اینترنت ۵G از ظرفیت‌ها و توانایی‌هایی نامحدود برخوردار است و می‌تواند امکاناتی را در اختیار کاربر خود قرار دهد که حتی امروز نیز باور کردن آن برای بسیاری از مردم در کشورهای مختلف سخت و دشوار باشد. این موضوع باعث شده است کشورهای ثروتمند جهان با سرمایه‌گذاری گسترده در زمینه آخرین نسل شبکه اینترنت به دنبال دستیابی به قابلیت‌های آن باشند.

سل پنجم اینترنت همراه همانند بسیاری از فناوری‌هایی که تاکنون معرفی شده، دارای جنبه‌های مثبت و منفی زیادی است. فناوری ۵G بر خلاف نسل‌های گذشته اینترنت که به طور کلی ارتباط انسان با دستگاه‌ها را از طریق سرورهای مختلف را برقرار می‌کردند، توانایی‌های ویژه‌ای در ایجاد ارتباط بین ماشین‌های مختلف باهم دارد و از همین‌رو «اینترنت اشیاء» نامیده شده است.

نسل پنجم شبکه اینترنت 5G
نسل پنجم شبکه اینترنت 5G

ارتباط دو دستگاه الکترونیکی با هم بدون دخالت انسان به همان میزان که جذاب و جالب به نظر می‌رسد، می‌تواند خطرهایی را نیز به وجود آورد. از همین‌رو در این گزارش قصد داریم زوایای پنهان ۵G را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم و خطر‌ات بالقوه‌ای را که در این شبکه وجود دارد بیان کنیم:

بد نیست بدانید که هزینه‌های سرسام‌آور راه‌اندازی و ساخت فناوری نسل پنجم شبکه اینترنت ۵G فشارهای سیاسی برای ساخت و توسعه فناوری نسل پنجم اینترنت را به همراه دارد

در این میان دولت دونالد ترامپ به‌شدت در حال توسعه و افزایش ضریب نفوذ شبکه ۵G‌ در اینترنت سراسری آمریکا است. کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا برای ایجاد زیرساخت‌های سراسری در آمریکا مبلغی بیش از ۲۰ میلیارد دلار را از دولت این کشور درخواست کرده است. از مبلغ اعلام‌شده بیش از ۴ میلیون دلار آن به توسعه شبکه‌های اینترنت خانگی و کسب و کارهای کوچک اختصاص دارد.

این تلاش‌ها از سوی مقامات بلندپایه آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از کارشناسان معتقدند سرورها و دستگاه‌های منتشرکننده امواج ۵G انرژی بسیار زیادی نیاز دارند و می‌توانند مصرف حامل‌های انرژی را تا میزان قابل توجهی افزایش دهند.

بر اساس تحقیقات دکستر جانسون که در مجله معتبر IEEE Spectrum منتشر شده آمده است :

همانطور که سازندگان نسل پنجم شبکه اینترنت ۵G وعده انتقال داده با سرعت بیش از ۱۰۰۰ برابر بیشتر از نسل‌های گذشته اینترنت را به کاربران داده‌اند، این چنین توانایی‌هایی برای ارسال و دریافت اطلاعات، انرژی بیش از ۱۰۰۰ برابر بیشتر مصرف می‌کند.

با توجه به سرعت و کیفیت انتقال داده در آخرین نسل از اینترنت، حجم زیرساخت‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی سراسری این شبکه بسیار فراتر از تصور کاربران است. بر خلاف شبکه ۴G‌که برای انتقال داده به برج‌های سلولی در هر چند کیلومتر نیاز دارد، نسل پنجم اینترنت برای تبادل داده به ایجاد سایت‌های ارسال‌کننده امواج با برد متوسط در هر چند صد متر نیاز دارد.

نسل پنجم شبکه اینترنت 5G
نسل پنجم شبکه اینترنت 5G

شرکت‌های مخابراتی AT&T، Verizon و Sprint تا کنون بیش از ۷۰ هزار دکل مخابراتی «ماکرو سل»(macro cell) را در سراسر آمریکا نصب کرده‌اند. به نظر می‌رسد این تعداد برای برداشتن گام‌های اولیه در پرسرعت‌ترین شبکه اینترنت جهان کافی است.

برای دستیابی به حداکثر سرعت در نسل پنجم شبکه اینترنت ۵G تنها در شهر دالاس به بیش از ۱۰ هزار سایت سلولی کوچک نیاز است. این سایت‌های کوچک سلولی همان آنتن‌های مخابراتی هستند. یعنی بیش از ۱۰ هزار آنتن کوچک مخابراتی در یک شهر! حالا تصور کنید برای بیش از ۱۹ هزار شهر موجود در آمریکا چه تعداد آنتن مخابراتی نیاز است؟!

همین حجم باورنکردنی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای ۵G و نگرانی از بابت منابع تأمین انرژی دکل‌های مخابراتی این نسل از اینترنت یکی از دلایلی است که سبب شده  راه‌اندازی جدیدترین نسل اینترنت نه تنها در آمریکا بلکه در کشورهای دیگر جهان نیز با کندی همراه باشد.

نتیجه یک نظرسنجی از بیش از ۱۰۰ اپراتور فعال شبکه تلفن همراه نشان می‌دهد: بیش از ۹۰ درصد فعالان حوزه اینترنت همراه اعتقاد دارند شبکه ۵G با هزینه‌های بالای خود نمی‌‌تواند به‌زودی در میان مردم جایگاه مناسبی برای پیدا کند.

با وجود این پیش‌بینی‌ها شرکت مخابراتی Vertiv با انتشار مقاله‌ای در سایت خود، گفت: «۵G تا سال ۲۰۲۶ میزان مصرف انرژی در شبکه جهانی اینترنت را بیش از ۱۵۰ تا ۱۷۰ درصد افزایش می‌دهد.» حتی با وجود هزینه‌های بالای این شبکه به نظر می‌رسد مزایا و ابزارهای قدرتمند موجود در ۵G ، شرکت‌های بزرگ فناوری را به پیگیری مسیر توسعه تجهیزات خود در این شبکه متقاعد می‌سازد.

نسل پنجم شبکه اینترنت 5G
نسل پنجم شبکه اینترنت 5G

نگرانی‌های امنیتی در در خصوص نسل پنجم شبکه اینترنت 5G

آینده‌ فناوری به شکلی گسترده با توسعه نسل پنجم شبکه اینترنت گره خورده است؛ اما آیا فناوری ۵G می‌تواند ایمنی همه کاربران و دستگاه‌های در ارتباط با خود را از حمله‌های سایبری حفظ کند؟ در ژانویه سال ۲۰۱۸ رابرت اسپلدینگ مدیر ارشد برنامه‌ریزی استراتژیک در سازمان امنیت ملی آمریکا گفته

شرکت هوآوی با سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه اینترنت آمریکا  قصد دارد از آخرین فناوری‌های خود برای ایجاد شبکه اینترنت 5G در این کشور استفاده کند و این موضوع می‌تواند به طور فزاینده‌ای امنیت ملی ما را به مخاطره بکشاند.

همین صحبت‌ها باعث شد رئیس جمهور آمریکا به‌سرعت دستور قطع همکاری با هوآوی و جمع‌آوری همه تجهیزات ۵G هوآوی را از سراسر این کشور صادر کند. با توجه به رقابت اقتصادی، سیاسی و تسلیحاتی چین و آمریکا  قصد چین از توسعه فناوری‌های ۵G در آمریکا نامرتبط با جاسوسی از این کشور بعید به نظر نمی‌رسد اما هرگز اسنادی قابل اتکا در این زمینه منتشر نشده است.

به هر روی با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر هوآوی در ساخت دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از اینترنت 5G ، بسیاری از شرکت‌های فناوری در نقاط مختلف جهان به دنبال همکاری و خرید تجهیزات این شرکت چینی هستند. یکی از بزرگترین نگرانی‌های موجود در شبکه اینترنت 5G تأمین امنیت همه کاربران در برابر حمله‌های سایبری با توجه به انحصاری بودن سرورهای منتشرکننده امواج این نسل از اینترنت است.

وقتی طراحی، تولید و پشتیبانی از دستگاه‌های دارای قابلیت ارتباط با شبکه ۵G تنها در اختیار تعداد خاصی از شرکت‌های جهان باشد، مدیران این شرکت‌ها می‌توانند در هر زمان که بخواهند کنترل‌های مد نظر خود را روی شبکه اعمال کنند و نمی‌توان با قطعیت در مورد جلوگیری از حمله‌های سایبری به اهداف مشخص سخن گفت.

در آینده بسیاری از فناوری‌های در ارتباط با ۵G به شکل گسترده‌ای  برای هدایت و کنترل سیستم‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال ظرفیت‌های موجود در نسل پنجم اینترنت به مسئولان شهری اجازه می‌دهد جهت برنامه‌ریزی دقیق سیستم‌های حمل و نقل عمومی از این شبکه استفاده کنند. حال تصور کنید در چنین وضعیتی، حمله سایبری به شبکه ۵G می‌تواند چه فاجعه‌ای را به بار آورد.

نگرانی‌های امنیتی در مورد شبکه ۵G باعث شده است هرکدام از کشورهایی که قصد استفاده از این شبکه را دارند، خواستار همکاری مدیران شرکت‌های ارائه دهنده‌ خدمات نسل پنجم اینترنت با دستگاه‌های امنیتی کشور خود باشند.

نسل پنجم شبکه اینترنت 5G سلاحی پنهان عصر جدید 

توانایی‌ها و امکانات شگفت‌انگیز موجود در شبکه ۵G موجب شده این فناوری برای همه شرکت‌های مطرح در حوزه ارتباطات و فعالیت‌های اینترنتی جذاب باشد و برای کسب قدرت با یکدیگر به رقابت بپردازند. یکی از شرکت‌هایی که تاکنون فعالیت‌های زیادی در زمینه راه‌اندازی ۵G انجام داده، شرکت آمریکایی Verizon است.

این شرکت مخابراتی می‌خواهد به طراحی و تولید تمامی تجهیزات زیرساختی مورد نیاز در شبکه نسل پنجم اعم از دکل‌ها و سرورها، خود را به عنوان قدرتی مطرح در آمریکا و دیگر نقاط جهان مطرح کند.

با گرایش بیشتر مردم به شبکه ۵G شرکت‌های مخابراتی کوچک و اپراتورهای محلی مجبور می‌شوند برای دستیابی به این فناوری با شرکت Verizon همکاری کنند. این چنین همکاری‌هایی منجر به افزایش چشمگیر وابستگی مردم به شرکت Verizon و در نتیجه افزایش قدرت چشمگیر این شرکت می‌شود.

نسل پنجم شبکه اینترنت 5G
پوستر اجلاسی محرمانه برای اتخاذ تصمیم‌های مهم در زمینه نسل پنجم شبکه اینترنت 5G

در پی افزایش تعداد کاربران Verizon دسترسی مسئولان و دست‌اندرکاران این شرکت به حساب‌های کاربری مردم نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه این افراد می‌توانند با نفوذ در حریم خصوصی کاربران اطلاعات شخصی آن‌ها را مشاهده و حتی با سرقت از آن‌ها و فروش به شرکت‌های تبلیغاتی سود کلانی را کسب کنند که بنابراین نسل پنجم شبکه اینترنت 5G این امکان را به مراکز ارائه‌دهنده اینترنت می‌دهد که تنها با اتصال دو دستگاه به هم اهداف مورد نظر خود را پیگیری کنند.

به‌عبارت دیگر افرادی مشخص در جهان می‌توانند خط فکری مشخصی را برای همه کاربران، در زمینه جستجوهای اینترنتی، ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی و دیگر فعالیت‌ها در دنیای گسترده وب را تعیین کنند.

هرساله تعداد محدودی از قدرتمندترین نخبگان جهان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و رسانه‌ای در اجلاسی محرمانه به نام اجلاس بیلدربرگ(Bilderberg Meeting) شرکت می‌کنند. این جلسه کاملاً سری بوده و هیچ خبرنگاری اجازه ورود به آن را ندارند، حتی افراد شرکت‌کننده در جلسه نیز اجازه نوشتن و یا بیان مطلبی در مورد مباحث مطرح شده را ندارند.

اما با وجود تمامی محافظت‌های امنیتی موجود در محیط برگزاری جلسه بیلدربرگ بازهم اطلاعاتی هرچند محدود از درون این رویداد محرمانه به بیرون درز می‌کند.

آخرین جلسه سالانه بیلدربرگ در کشور اتریش برگزار شد و به گفته منابع آگاه یکی از مهم‌ترین عنوان‌های مورد گفتگو در این جلسه، فناوری‌های هوشمند و به ویژه اینترنت ۵G بوده است. به نظر می‌رسد اهمیت فناوری نسل پنجم شبکه اینترنت 5G تا حدی است که قدرتمندترین افراد جهان برای تصمیم‌گیری‌ های آینده خود ملزم به استفاده از آن هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا