گوناگون

یک روانشناس: 23 درصد جمعیت کشور نیازمند خدمات روانپزشکی هستند

81173849 5712512

به گزارش ایرنا، دکترحمید طاهر خوانی شامگاه پنجشنبه در دومین سمینار آنگ زدایی اختلالات روانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سنندج، گفت: درحدود سه درصد از جمعیت کشور نیز به بیماری های شدید روانی مانند اسکیزوفرنی، دو قطبی و افسردگی شدید مبتلا و نیازمند بستری شدن هستند.

وی با بیان اینکه بیماری افسردگی در اکثر کشورهای جهان رتبه اول و دوم بیماری ها را به خود اختصاص داده است، گفت: پیش بینی شده تا سال 2030 افسردگی رتبه اول بیماری ها را در جهان به خود اختصاص دهد.

به گفته وی شیوع ابتلاء به افسردگی در سال های آتی در جهان هزینه های سنگینی بر بودجه بخش سلامت تحمیل خواهد کرد.

به گفته این روانپزشک هم اکنون در حدود 450 میلیون نفر در جهان از بیماری های روانی یا رفتاری رنج می برند.

دکتر طاهرخوانی با اشاره به اینکه بیماری افسردگی یک فیلتر سیاه است و همه چیز از دید بیماران افسرده منفی است، گفت: جامعه باید از آنگ زدن به بیماران افسرده خودداری کند و بهترین راه آنگ زدایی هم این است که بیمار آنگ شده را در معرض دید دیگران قرار داد.

این رواشناس یادآورشد: عوامل مختلفی مانند ژن ها، بیماری های مادرزادی، استرس، محیط زندگی، مشکلات دوران کودکی، مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در ابتلای افراد به افسردگی دخیل هستند.

به گفته وی این بیماری منحصر به سنین خاصی نمی شود و در سنین مختلف کودکی و سالمندی بروز می کند و هیچ کس در ابتلا به این بیماری متهم و مقصر نیست.

روانپزشک و استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بیماری افسردگی مانند بیماری دیابت و فشار خون قابل کنترل و پیشگیری است، خواستار برخورد مناسب با بیماران روانی و پیگیری و رها نکردن درمان آنان شد.

دکتر طاهرخوانی افزود: این بیماری در زنان بیش از مردان بروز می کند و عوامل زیست شناختی، جامعه شناختی، روانشناختی در آن دخیل است.

به گفته وی افرادی که بستگان درجه یک و دو آنها به افسردگی مبتلا باشد احتمال ابتلا به این بیماری در آنها سه برابر بیشتر است، ابتلا به این بیماری در دو قلوهای همسان بیش از سایر گروههاست.

وی بر نگرش سیستماتیک به مقوله سلامت روان به صورت جدی تاکید کرد و گفت: در راستای ارتقای سلامت روان در جامعه باید تفکر و نگرش های رایج جامعه در این زمینه اصلاح شود.

به گفته وی با انجام ورزش روزانه، تغذیه مناسب، خواب کافی و روان درمانی می توان جلوی بیماری افسردگی را گرفت.

سال گذشته نیز نخستین سمینار اختلالات روانپزشکی در سنندج برگزار شد.ک/2

7352/533 ** 1552

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا