Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

پروژه اتصال مغز انسان به کامپیوتر توسط ارتش آمریکا کلید خورد ؟

پروژه اتصال مغز انسان به کامپیوتر در حالی توسط ارتش آمریکا کلید خورده است که به گفته ی رسانه های آمریکایی ، ارتش این کشور به تازگی از آغاز پروژه 65 میلیون دلاری برای توسعه یک «تراشه مغزی» خبر داد که همانند فیلم «ماتریکس»، مغز انسان را مستقیما به کامپیوتر وصل می‌کند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

اتصال مغز انسان به کامپیوتر اگر چه تا به حال در فیلم ها و داستان های تخیلی دیده شده است اما ارتش آمریکا معتقد است که این سیستم به سربازان «حس برتری» می‌دهد که می‌توانند حتی اگر نابینا یا فلج باشند یا قادر به صحبت نباشند، عملیات نظامی انجام دهند.

دارپا ، سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا، هدف از توسعه این سیستم ایمپلنتی، را ایجاد امکان ارتباط میان مفز و دنیای مجازی دانسته است.

مقامات ارتش آمریکا در خصوص پروژه اتصال مغز انسان به کامپیوتر  به رسانه ها گفته اند:

پنج سازمان آمادگی پشتیبانی مالی از این طرح را اعلام کرده‌اند و تیم‌هایی را برای توسعه تحقیقات بنیادین و فناوری‌های مورد نیاز تشکیل داده‌اند تا در این طرح با عنوان «طراحی سیستم مهندسی عصبی» (NESD) مشارکت کنند و یک رابط کاربری با وضوح بالا طراحی کنند که در نهایت با سیستم‌های دیگر یکپارچه می‌شود و در آینده می‌توان از این سیستم برای بازگرداندن حس‌هایی که به دلیل معلولیت از بین رفته‌اند، بهره برد.

چهار نفر از این تیم تحقیقاتی قرار است روی حس‌های بصری و دو نفر نیز روی جنبه‌های شنیداری و گفتاری این سیستم کار می‌کنند.

دانشمندان در خلال این تحقیقات می‌توانند درک بهتری از زیربندهای دیداری، شنوایی و گفتاری سیستم عصبی پیدا کنند و در نهایت منجر به درمان‌های جدید برای افرادی شود که با نارسایی‌های حسی زندگی می‌کنند.

اتصال مغز انسان به کامپیوتر

فیلیپ آلولدا Phillip Alvelda ، مدیر برنامه‌ریزی NESD یا همان پروژه اتصال مغز انسان به کامپیوتر در این مورد می‌گوید:

برنامه NESD به آینده‌ای چشم دارد که در آن دستگاه‌های پیشرفته عصبی برای درمان افرادی که با مشکلات حسی و حرکتی مواجه هستند، به کار خواهند رفت.  و البته NESD با افزایش ظرفیت رابط‌های کاربری عصبی با وصل کردن بیش از یک میلیون نورون به صورت موازی، ارتباطی دوسویه و کامل را با مغز آن در مقیاسی برقرار می‌کند که درک عمیقی در مورد زیست‌شناسی، پیچیدگی و عملکرد آن درون بدن به دانشمندان خواهد داد.

گفتنی است که یک میلیون نورون درصد بسیار کمی از 86 میلیارد نورون مغز انسان به شمار می‌رود اگر چه پیچیدگی‌های عمیق‌تر این نورون‌ها و اتصالات‌شان تا سال‌ها بعد مثل یک راز باقی خواهند ماند. اما اگر این دانشمندان موفق به ارائه سیگنال‌های حسی غنی به طور مستقیم به مغز شوند، NESD بنیان اصلی درمان‌های عصبی جدید خواهد بود.

دانشمندان در قالب این طرح، در سال اول روی مقوله‌های اساسی این طرح یعنی سخت‌افزار، نرم‌افزار و علوم عصب‌شناسی و آزمایش پیشرفت‌های خود روی حیوانات و سلول‌های کشت‌شده تمرکز خواهد کرد.

در فاز دوم ، مطالعات پایه‌ای همراه با مینیاتورسازی (کوچک‌سازی ابزارها) و یکپارچه‌سازی ابزارها انجام خواهد شد و این آزمایش‌ها به مرحله‌ای خواهند رسید که مجوز اصلی برای آزمایش ایمن روی انسان نیز صادر شود.

دارپا قبلا گفته بود که هدف از این طرح، دستیابی به رابط کاربری برای ایجاد ارتباط مستقیم مغز و انسان است. این دستگاه یک دستگاه زیستی خواهد بود که کوچک‌تر از یک سانتی‌متر مکعب ابعاد دارد.

منبع   DailyMail

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا