Mihanpostپیشنهاد سردبیرهوا فضا

انتشار تصاویر جدید لکه‌ سرخ سیاره مشتری از دریچه دوربین فضاپیمای جونو

لکه‌ سرخ سیاره مشتری در حقیقت یک طوفان واچرخندی دائمی است که پیش بینی می شود تا 342 سال دیگر نیز ادامه داشته باشد. فضاپیمای جونو  به تازگی در نزدیک ترین فاصله از این طوفان قرار گرفته و تصاویر خارق العاده ای را از آن به ثبت رسانده است. در ادامه برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر با میهن پست همراه شوید.

لکه‌ سرخ سیاره مشتری و یا همان لکه سرخ بزرگ نام بزرگ‌ ترین طوفان عظیم چرخان در سطح سیاره مشتری است. این طوفان در راستای کمربندها و منطقه‌ های مشتری جریان دارد و روز دوشنبه، فضاپیمای جونو Juno در ارتفاع 9 هزار کیلومتری از سیاره‌ مشتری، بر فراز این طوفان پرواز کرد و تصاویر حیرت‌ا نگیزی از آن به ثبت رساند. بسیاری از طرفداران سیاره‌ مشتری منتظر این تصاویر بودند؛ زیرا لکه‌ سرخ مشتری ، شناخته‌ شده‌ ترین ویژگی مشتری به شمار می‌ رود و زیبایی و عظمت خاص خود را دارد.

جالب است بدانید در سال ۱۶۶۵ میلادی جیووانی کاسینی، ستاره‌شناس، ریاضی‌دان و مهندس ایتالیایی، برای نخستین بار توانست لکه‌ سرخ مشتری را مشاهده کند و در اسناد خود به آن اشاره کند. به طرز عجیبی بعد از کاسینی تا سال ۱۸۳۰ میلادی، هیچ ستاره‌شناسی به این لکه‌ سرخ اشاره نکرد. شاید برای چند نسل از دید مردم پنهان بوده یا این‌که این اتفاق دلیل دیگری داشته است. به هر حال، چشم خشمگین سیاره‌ی مشتری از آن زمان تا به امروز توجه ما را به خود جلب کرده است.

البته پرسش‌هایی نیز وجود دارند در مورد این‌که چگونه طوفانی به این بزرگی توانسته است برای مدتی طولانی شکل خاص خود را حفظ کند و ما هنوز پاسخی برای آن نیافته‌ایم. روی زمین، تضاد بین شکل مایع و جامد اتمسفر و سطح زمین، باعث می‌شود که حتی قدرتمندترین طوفان‌ها نیز ظرف چند روز یا چند هفته، کاملا از بین بروند. این در حالی است که طوفان مریخ، برای چندین قرن به همان شکل باقی مانده و این، زمان زیادی برای حضور یک سیستم آب و هوایی به شمار می‌رود.

اسکات بولتون ، پژوهشگر ارشد فضاپیمای جونو در خصوص تصاویر لکه‌ سرخ سیاره مشتری می‌گوید:

اکنون ما بهترین تصاویر ممکن را از این طوفان شگفت‌انگیز در اختیار داریم. تجزیه و تحلیل داده‌های جدیدی که از سوی JunoCam دوربین فضاپیمای جونو ارسال شده‌اند، قدری زمان‌بر خواهد بود؛ اما باید بدانید که ۸ ابزار علمی نصب‌شده روی این فضاپیما، قرار است رازهایی از گذشته، حال و آینده‌ی این لکه‌ی سرخ فاش کنند.

ناسا و دیگر علاقه‌مندان، هم‌اکنون در تلاش هستند تا این تصاویر را پردازش کنند و بتوانند در آینده‌ی نزدیک، آثار هنری بسیار زیبایی از بزرگ‌ترین طوفان منظومه‌ی شمسی خلق کنند؛ بنابراین، این آخرین باری نیست که ما رودررو به چشم خشمگین سیاره‌ی مشتری نگاه می‌کنیم.

باهم در میهن پست تصاویر جدید از لکه‌ سرخ سیاره مشتری که توسط فضاپیمای جونو تهیه شده را تماشا خواهیم کرد.

 

منبع sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا