Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

کشف ابر مولکولی W51 در فاصله 17 هزار سال نوری از زمین + عکس

کشف ابر مولکولی W51 در فاصله 17 هزار سال نوری از زمین توسط پرتوهای ایکس رصدخانه چاندرا در حالی انجام شده است که ابرهای مولکولی عظیم ، اجرام کیهانی وسیعی هستند که از مولکول‌ های هیدروژن و اتم‌ های هلیم تشکیل شده‌اند و در واقع محل تولد ستارگان و سیاره‌های جدید به شمار می‌آیند. این ابرها ممکن است صدها سال نوری عرض داشته باشند و حاوی بیش از یک میلیون ستاره به اندازه جرم خورشید باشند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

ابر مولکولی W51 به تازگی توسط دانشمندان رصدخانه چاندرا که یکی از نزدیک‌ ترین اجرام کیهانی به زمین بوده و در فاصله 17 هزار سال نوری از آن واقع شده کشف  و به دلیل نزدیکی نسبی به زمین ، این ابر فرصتی عالی برای مطالعه چگونگی شکل‌گیری ستارگان کهکشان راه شیری در اختیار منجمان می‌گذارد.

ابر مولکولی W51

تصویر منتشر شده رصدخانه چاندرا از کشف ابر مولکولی W51 نشان از وجود منبع پرانرژی اشعه ایکس از این شیرخوارگاه ستاره‌ای را نشان می‌دهد و پرتوهای ایکس این رصدخانه ظرف 20 ساعت  بیش از 600 ستاره جوان را شناسایی کردند.

 ابر مولکولی W51 کشف شده به گفته دانشمندان حاوی چندین خوشه جوان ستاره‌ای است و داده‌ های ارائه شده، وجود منابع اشعه ایکس را در خوشه‌ های کوچک آن و همچنین تراکم شفافی متشکل از بیش از 100 منبع اشعه ایکس در خوشه مرکزی به نامG49.5- 0.4 را نشان می‌دهند.

ابر مولکولی W51

در این میان، یکی از پرجرم‌ ترین ستارگان کهکشان راه شیری، منبع شفاف اشعه ایکسی است که توسط تراکمی از منابع اشعه ایکس کم‌نورتر احاطه شده است. یک خوشه عظیم و جوان هم که نزدیک مرکز این اَبر مولکولی قرار دارد، میزبان سیستم ستاره‌ای است که حجم فوق‌العاده زیادی از پرانرژی‌ترین منابع پرتو ایکسی را تولید می‌کند که تاکنون توسط “چاندرا” مشاهده‌ شده‌اند.

منبع  chandra

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا