گوناگون

آغاز رهاسازی زنبورهای “تریکوگراما” در مزارع ذرت سمنان

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از آغاز رهاسازی عوامل بیولوژیک (زنبور تریکو گراما) در مزارع ذرت استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سمنان، عباس مشیریان با اعلام این خبر، گفت: امسال 200 هکتار از مزارع ذرت استان زیر پوشش مبارزه بیولوژیک با عوامل خسارت‌زا به ساقه و دانه ذرت قرار دارند.

وی افزود: در این طرح 120 هکتار در شهرستان شاهرود، 70 هکتار میامی و ده هکتار از مزارع ذرت شهرستان سمنان تحت پوشش قرار دارند.

مشیریان یادآوری کرد، کار مبارزه بیولوژیک در مزارع ذرت و رها سازی عوامل بیولوژیک از نیمه مرداد ماه شروع شده است و طی چهار مرحله شامل سه مرحله رهاسازی با نصب تریکو کارت(و رهاشدن زنبور تریکوگراما) و یک مرحله نیز رهاسازی زنبور براکون در نیمه شهریورماه به اتمام خواهد رسید.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان بیان کرد: کار رهاسازی به فواصل 10-7 روز انجام خواهد شد که رهاسازی از طریق تریکو کارت‌ها باعث پارازیته شدن تخم عوامل خسارت‌زا(کرم ساقه خوار) سزامیا و هلیوتیس می‌شود و زنبورهای براکون نیز روی لاروهای خروجی از تخم‌های پارازیته نشده اثر خواهند گذاشت.

مشیریان گفت: برای اجرای این طرح بیش از 120 میلیون ریال(65 سهم دولت و 35 درصد کشاورز) از منابع بلاعوض دولتی و آورده کشاورزان هزینه خواهد شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا