گوناگون

لزوم سرمایه‌گذاری در بخش “گندله‌سازی”/ خام‌فروشی ناشی از عدم سرمایه‌گذاری کافی است

2386968 530بیژن پناهی زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در خصوص چرخه تولید فولاد کشور اظهار داشت: صنعت فولاد یکی از مزیت‌های استراتژیک حوزه معدن است.
 
رییس شبکه انجمن‌های صنعتی و معدنی کشور با بیان اینکه ایران دارای مقام نخست خاورمیانه از لحاظ ذخایر سنگ آهن است گفت: نیروی کار فراوان،معادن و منابع انرژی در کشور باعث شده تولید فولاد به یکی از پتانسیل‌های کشور تبدیل شود.
 
وی با اشاره به اینکه قبلاً حمایت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری کافی در زنجیره تولید فولاد وجود نداشت افزود: اما سرمایه‌گذاران متوجه سود صنعت فولاد شدند و به این سمت سوق یافتند. بنابراین لازم است اولویت خود را در سرمایه‌گذاری به بخش فولاد اختصاص دهیم چرا که سوددهی مناسبی دارد.
 
پناهی زاده با بیان اینکه چرخه تولید فولاد را در اختیار داریم گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که بازارهای فولادی دنیا را تسخیر نماییم و فقط به فکر تأمین نیاز داخل نباشیم.
 
به گفته وی، در صورت افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد ما نه تنها جز 10 تولید کننده برتر دنیا می‌شویم بلکه پتانسیل کسب رتبه‌های دوم و یا سوم را نیز دارا هستیم.
 
*خام فروشی سنگ‌آهن به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در بخش گندله‌سازی است

رییس شبکه انجمن‌های صنعتی و معدنی کشور با بیان اینکه خام‌فروشی به دلیل وفور سنگ‌آهن در کشور است، گفت: به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در بخش گندله‌سازی ترجیح داده می‌شد که سنگ‌آهن به صورت خام صادر شود.
 
وی تصریح کرد: اما زمانی که سودده بودن این مسئله محرز شود حتی صادرکننده سنگ‌‌آهن حاضر نیست سنگ‌آهن را به قیمت پایین صادر کند.
 
وی افزود: چرا که سنگ‌آهن به گندله‌ساز داخلی ارائه می‌شود که در این صورت هم ارزش‌افزوده بالایی خواهد داشت و هم سنگ‌آهن ایرانی به خارج صادر نمی شود که بعد تبدیل به فولاد شده و مجدد به کشورمان بازگردانده شود!
 
پناهی‌زاده تصریح کرد: کشورهای دیگر با استفاده از سنگ‌آهن ما هم تولید فولاد خود را افزایش داده و هم اشتغال بالایی از این طریق ایجاد کرده‌اند.
 
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا