گوناگون

“آنافیلاکسی” چیست؟ ‌

‌کارشناس و مدرس امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه، آنافیلاکسی را واکنش سریع و شدید بدن به برخی مواد غذایی و دارویی عنوان کرد که در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند جان فرد را به خطر اندازد.

شهریار نوری الاصل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه کرمانشاه عنوان کرد: آنافیلاکسی واکنش شدید بدن به برخی مواد خوراکی، دارویی، گزش حشرات و گرده گیاهان است.

وی تصریح کرد: این نوع واکنس در مدت چند دقیقه و یا حتی چند ثانیه شروع شده و در مدت 15 تا 30 دقیقه به اوج خود می‌رسد و پس از چند ساعت نیز فروکش می‌کند.

نوری الاصل خاطر نشان کرد: چنانچه این نوع واکنش را بی اهمیت گرفته و برای درمان فوری آن اقدام نشود می‌تواند زندگی فرد را به خطر اندازد.

وی یادآور شد: آنافیلاکسی می‌تواند در پی حساسیت به برخی غذاها و چاشنی‌ها از جمله تخم مرغ، باقلا، لوبیا، غذاهای دریایی و ادویه جات، حساسیت به آجیل‌ها از جمله بادام زمینی، حساسیت به برخی داروها از جمله آسپرین ها و پنی سیلین‌های تزریقی و واکسن ها، حساسیت به گزش و نیش حشرات از جمله زنبور عسل، زنبور قرمز و زرد، مورچه‌های آتشین و عنکبوت‌ها و نیز حساسیت به گل و گرده گیاهان ایجاد شود.

نوری الاصل سرفه، تنفس صدادار، تنگی نفس، احساس سفتی و ورم گلو، احساس فشردگی در قفسه سینه در مورد نیش و گزش حشرات، تورم، درد و خارش شدید موضع یا کل بدن را از جمله علام واکنش آنافیلاکسی عنوان کرد.

به گفته نوری الاصل، هر چه علائم سریعتر ظاهر شود، واکنش‌ها می‌تواند جدی تر و خطرناک‌تر باشد.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر عنوان کرد: در زمینه گزش و نیش حشرات باید به سرعت نیش را بیرون آورده و محل گزیده شده را با آب و صابون به منظور پیشگیری از عفونت شست و شو داد.

وی تصریح کرد: استفاده از آبلیمو و سرکه در محل نیش به منظور کاهش تورم و خارش توصیه می‌شود و با گذاشتن یک تکه یخ بر روی محل زخم تا حد زیادی درد افراد کم خواهد شد.

نوری الاصل زدن پماد یا کرم هیدروکورتیزول در محل گزش را توصیه و اظهار کرد: چنانچه خارش در تمام نقاط بدن احساس شود فرد دچار آلرژی وسیع شده که در اینگونه موارد باید مصدوم را به سرعت به مراکز درمانی انتقال داده و تحت نظر پزشک از آمپول‌های اپی نفرین و کلرفنیرآمین استفاده کرد.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه توصیه کرد: افرادی که به نیش حشرات و گزش آنها واکنش‌های شدید دارند، حتما کارت شناسایی پزشکی خود را همراه داشته باشند.

وی در خصوص تزریق پنی سیلین بدون انجام تست حساسیت نیز هشدار داد و اظهار کرد: قبل از تزریق پنی سیلین باید تست حساسیت انجام شده و تزریق این دارو باید تحت نظر پزشک صورت گیرد و در صورت بروز واکنش حساسیتی باید داروهای تزریقی ضد آلرژی در دسترس باشد.

نوری الاصل اظهار کرد: در صورت مشاهده علائم شدید آنافیلاکسی در مصدوم که منجر به قطع تنفس مصدوم شده است، باید در اولین اقدام با اورژانس تماس گرفته و سپس تنفس دهان به دهان را شروع کرد.

به گفته نوری الاصل، این تنفس برای افراد بزرگسال باید 12 تا 20 تنفس در دقیقه، برای خردسالان تا سن 8 سالگی 20 تا 25 بار در دقیقه و برای نوزادان نیز 25 تا 50 بار با استفاده از فوت و نه هوای داخل ریه، انجام شود.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه عنوان کرد: در صورتی که مصدوم نبض هم نداشته باشد باید ماساژ قلبی را اضافه کرد، بصورتی که در افراد بزرگسال 30 بار ماساژ در مرکز سینه به عمق پنج سانتی متر، در خردسالان 30 بار ماساژ به عمق سه سانتی متر در مرکز سینه و در نوزادان 30 بار ماساژ با استفاده از دو انگشت به عمق یک تا دو سانتی متر در زیر خط فرضی بین دو سینه نوزاد تا رسیدن نیروهای اورژانس انجام داد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا