آئودی E-Tron GT و RS E-Tron GT که بازی خودروهای الکتریکی پرفورمنس را یک پله بالاتر برده اند در نهایت به طور رسمی معرفی شدند. در ادامه با میهن پست همراه می شوید.
وقتی بحث خلاقیت و نوآوری باشد بهتر است از آئودی سؤال کنید. این برند آلمانی که با سیستم چهار چرخ محرک کواترو، پیشرانههای ۵ سیلندر توربو و چراغهای LED خاص محصولاتش شناخته شده حالا وارد مسیر جدیدی شده است: حملونقل تمام الکتریکی و پرفورمنس بالا.
البته این هدف از اولین تلاش آئودی در ورود به دنیای خودروهای بدون آلایندگی فرسنگها فاصله دارد. یک زمانی خودروهای الکتریکی شکل گرفته بر پایه R8 یعنی E-Tron و E-Tron اسپورت بک وجود داشتند اما جدیدترین محصول آئودی واقعاً ضربان قلب ما را بالا میبرد!
با آئودی E-Tron GT و RS E-Tron GT مدل ۲۰۲۲ آشنا شوید. این خودروها که در واقع پسرعموهای پورشه تایکان محسوب میشوند بازی خودروهای الکتریکی پرفورمنس را یک پله بالاتر بردهاند.
- سریع و آشنا
اگر مطالب تخصصی مربوط به پورشه تایکان در پدال را مطالعه کرده باشید پس با E-Tron GT کاملاً آشنا خواهید بود. در بطن این خودرو یک باتری لیتیوم-یون ۹۳.۴ کیلووات ساعتی، معماری الکتریکی ۸۰۰ ولتی (شارژ ۸۰ درصد باتری در ۲۳ دقیقه)، یک پیشرانه الکتریکی در هر اکسل و گیربکس دو سرعته اتوماتیک در بخش عقب دیده میشوند. مدلهای پایه قدرت ۴۶۹ اسب بخاری و گشتاور ۶۳۰ نیوتون متری دارند درحالیکه نسخه RS خروجی ۵۹۰ اسبی و گشتاور ۸۳۰ نیوتون متری را در اختیار راننده قرار میدهد. همانند کراس اوور E-Tron، مدلهای GT از عملکرد اووربوست سود میبرند که بهصورت موقتی قدرت را به ۵۲۲ و ۶۳۷ اسب بخار افزایش میدهد.
نسخه استاندارد E-Tron GT که در دو تریم عرضه میشود شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۹ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۴۵ کیلومتر در ساعتی داشته درحالیکه شتاب مدل RS به ۳.۱ ثانیه و حداکثر سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت میرسد. منتقدان سریعاً خواهند گرفت شتاب E-Tron GT کمتر از تمامی نسخههای پورشه تایکان به جز مدل جدید تک موتوره و دیفرانسیل عقب است.
تایکان ۴S شتاب ۳.۸ ثانیهای، مدل توربو شتاب ۳ ثانیهای و مدل توربو S شتاب ۲.۶ ثانیهای دارد؛ و تسلا نیز در مدل S برد بلند با شتاب ۳.۱ ثانیهای خودنمایی میکند اما هیچیک از مدلهای آئودی نمیتواند با شتاب ادعایی زیر ۲ ثانیه تسلا مدل S پلاد جدید رقابت کند.
تسلا از نظر شعاع حرکتی نیز دست برتر را دارد. اگرچه هنوز تخمینهای EPA در دسترس نیست اما آئودی پیش میکند مدلهای استاندارد E-Tron GT برد ۳۸۳ کیلومتری داشته باشند درحالیکه شعاع حرکتی مدل RS برابر با ۳۷۳ کیلومتر است. البته شاید این تخمینها بهطور قابلتوجهی پایینتر از عملکرد دنیای واقعی باشند چراکه درباره تایکان همین اتفاق رخ داده است.
همانند تایکان یک سیستم تعلیق بادی در E-Tron GT بکار رفته که طبق ادعای آئودی ۶۰ درصد ظرفیت بیشتری نسبت به کراس اوور E-Tron و E-Tron اسپورت بک دارد. رانندگان میتوانند ارتفاع خودرو را چند سانتیمتری تنظیم کنند. همچنین سیستم فرمان پذیری چهار چرخ در این محصول جدید و قطعاً باعث ایجاد سواری بهتر، چابکی بیشتر و پایداری بالاتر در سرعتهای زیاد خواهد شد.
- طراحی متمایز و برجسته
طراحی کابین محصولات آئودی چندین دهه است که جزو بهترینها میباشد اما در چند سال اخیر شاهد استفاده از صفحات لمسی دوگانه در بخش مرکزی و پشت آمپرهای تمام دیجیتال و البته متریال باکیفیت و چشمگیر بودهایم. البته E-Tron GT روش متفاوتی را در پیش گرفته و نمایشگر ۱۲.۳ اینچی به سمت راننده متمایل بوده و نمایشگر پایینی ۸.۶ اینچی نیز با دکمههای فیزیکی برای مدیریت کنترلهای سیستم تهویه مطبوع جایگزین شده است.
ما فعلاً تصاویر کابین E-Tron GT استاندارد را ندیدهایم اما در مدل RS شاهد ویژگیهایی همچون صندلیهای اسپورت، تریم فیبر کربن، دوخت های قرمز و فرمان D شکل با پوشش آلکانترا خواهیم بود. تمامی مدلها دارای کابینی فاقد چرم خواهند بود هرچند اگر خواهان چنین چیزی باشید آئودی آن را در نظر خواهد گرفت.
همانند تایکان، دکمه استارت و انتخابگر دنده بجای داشبورد روی کنسول مرکزی قرار گرفته و طراحی کلی کابین نیز بسیار مرسومتر از تایکان به نظر میرسد. بخش اعظم دکمههای بکار رفته را میتوان در سایر محصولات آئودی نیز دید که چیز خوبی است.
آئودی البته در بحث طراحی ظاهری و عدم شباهت زیاد با تایکان خیلی موفق نبوده است. اگرچه ارباب حلقهها به خوبی توانسته نمای جلو و عقب را مشابه مدل مفهومی طراحی کند اما در پروفایل کلی روح تایکان دیده میشود. این موضوع ضرورتاً بد نیست زیرا نمای جانبی تایکان جزو بهترینهای این خودرو بوده اما برای طرفداران پر و پا قرص آئودی موضوع خوشایندی محسوب نمیشود. خب صحبت از طراحی جانبی شد و باید گفت نسخه استاندارد E-Tron GT با رینگهای ۲۰ اینچی عرضه خواهد شد هرچند مدلهای RS با رینگهای ۲۱ اینچی در دسترس خواهند بود. همچنین آپشن چراغهای جلوی ماتریکس LED نیز وجود دارد.
- قیمت ملایمتر
قیمت آئودی E-Tron GT از ۹۹,۹۰۰ دلار برای مدل پایه پریمیوم پلاس شروع شده و به ۱۰۷,۱۰۰ دلار برای مدل پرستیژ و ۱۳۹,۹۰۰ دلار برای مدل RS میرسد. البته این قیمتها شامل ۷۵۰۰ دلار مشوقهای دولتی نیست. اگرچه قیمت این خودرو بالا به نظر میرسد اما دلیلی برای باور این موضوع وجود دارد که E-Tron ارزشهای مرتبط با پسرعموی خود را به نمایش خواهد گذاشت زیرا کاتالوگ آپشن های آئودی بسیار کوچکتر از پورشه است.
برای مثال قیمت تایکان ۴S از ۱۰۳,۸۰۰ دلار شروع میشود اما این مدل دارای باتری کوچکتر، رینگهای ۱۹ اینچی و کابین چرمی بوده و اگر بخواهیم برای این خودرو باتری مشابه E-Tron و رینگهای ۲۰ اینچی و کابین عاری از چرم را سفارش دهیم قیمتش به فراتر از ۱۱۷ هزار دلار میرسد که ۱۰ هزار دلار بیشتر از E-Tron پرستیژ است.
آئودی انتظار دارد این دو محصول جدید از تابستان سال جاری میلادی وارد بازار آمریکا شود اما در ماههای آینده اطلاعات بیشتری از قیمت و شعاع حرکتی E-Tron GT جدید منتشر خواهد شد.