Mihanpostاخبار خودروپیشنهاد سردبیر

نگاهی به مشخصات فنی زوتی T300 یا زوتی DL5 پارس خودرو + عکس

پیشرانه زوتی T300 یا زوتی DL5 پارس خودرو 1.5 لیتری توربوشارژر 4G15T آن از میتسوبیشی بوده و با میتسوبیشی کلت یکسان است. این پیشرانه 144 اسب بخار قدرت را با گشتاور 215 نیوتن متر تولید می کند.

قبل از توضیح در مورد مشخصات فنی زوتی T300 یا زوتی DL5 پارس خودرو بد نیست بدانید که ایرانی ها با شرکت زوتی ZOTY به واسطه خودرو سدان زوتی Z300 یا همان آریو سایپا برندی که بر پایه ی خودرو سدان تویوتا الیون Toyota Allion توسط شرکت زوتی تولید و در ایران بر خلاف کیفیت قابل قبول خود و عدم مونتاژ طولانی مدت آن در گروه خودرو سازی سایپا نتوانست جایی در بازار برای خود دست و پا کند ، تا حدودی آشنا هستند.

با این حال و با توجه به تجربه تلخ خدمات پس از فروش واردات خودروهایی دیگر از همین برند همانند زوتی یا همان زوتی T210  که توسط ریگان خودرو به نام کوپا وارد و مونتاژ شد و یا شاسی بلند دامای X7  که این خودرو نیز از این برند توسط یاران خودرو به بازار ایران رسیده است ، شاید زوتی T300 یا زوتی DL5 پارس خودرو نتواند مورد استقبال بازار بسیار تشته ی تقاضای خودرو در کشور قرار بگیرد.

زوتی T300 زوتی DL5 پارس خودرو

به هر حال تعداد محدودی از زوتی T300 یا زوتی DL5 پارس خودرو در حالی وارد کشور شده است که این  کراس‌اور کوچک یکی از موفق‌ ترین خودروهای تولیدشده توسط زوتی است. خودرویی که بین سال‌های 2017 تا 2021 در چین تولید شد و حالا پارس‌خودرو برای مونتاژ این مدل قدیمی و از رده خارج شده در چین، آماده می‌شود.

زوتی T300 زوتی DL5 پارس خودرو

طراحی کابین زوتی T300 یا زوتی DL5 پارس خودرو

فرم کلی داشبورد، نمایشگر و زوتی T300 یا زوتی DL5 پارس خودرو شباهت زیادی با کراس‌ اورهای کامپکت چری مثل X22 و X33 مونتاژ مدیران خودرو دارد. البته نصب پنل دیجیتال پشت فرمان، حس مدرن‌ و جوان‌پسند محصول پارس‌خودرو را تقویت می‌کند.

در بخش سمت چپ داشبورد زوتی T300 یا زوتی DL5 پارس خودرو وادواتی شبیه فیبرکربن استفاده شده است که البته پلاستیکی است. نمایشگر لمسی ۷ اینچ هم مشابه دیگر نمونه‌های دیده شده در خودروهای اقتصادی ساخت چین به نظر می‌رسد. ظاهرا مواد به کاررفته در فرمان، داشبورد و کلیدها نیز پلاستیک ارزان‌قیمت هستند. حتی برای طراحی دسته دنده نیز، مدل قدیمی استفاده شده است.

نصب سانروف، استارت دکمه‌ای و کلیدهای گردان روی فرمان زوتی T300 یا زوتی DL5 پارس از نکات مثبت در طراحی داخلی زوتی T300 هستند. بعضی تصاویر تبلیغاتی منتشر شده از این خودرو، چرم قهوه‌ای در داشبورد و تودری‌ها را نشان می‌دهند که امیدواریم برای پارس خودرو DL5 استفاده شود.

زوتی T300 زوتی DL5 پارس خودرو

پیشرانه زوتی T300 یا زوتی DL5 پارس خودرو

پیشرانه زوتی T300 یا زوتی DL5 پارس خودرو 1.5 لیتری توربوشارژر 4G15T آن از میتسوبیشی بوده و با میتسوبیشی کلت یکسان است. این پیشرانه 144 اسب بخار قدرت را با گشتاور 215 نیوتن متر تولید می کند.

جعبه دنده اتوماتیک زوتی T300 یا زوتی DL5 پارس خودرو از نوع CVT است که توان را به چرخ های جلو منتقل می کند. این جعبه دنده قابلیت تعویض دنده مصنوعی 6 سرعته را به همراه حالت برفی دارد. تعلیق جلوی DL5 از نوع مک فرسون و عقب آن هم نیمه مستقل پیچشی (تورشن بیم) است.

ظرفیت باک زوتی T300 یا زوتی DL5 پارس خودرو  48 لیتر و حداکثر سرعت آن هم طبق کاتالوگ رسمی کارخانه 180 کیلوپتر بر ساعت اعلام شده است. طول 4405 میلی متری DL5 به همراه عرض و ارتفاع خودرو، نشان می دهد که این خودرو در جایگاه کراس اوورهای کوچک قرار می گیرد. فاصله محوری DL5 هم 2610 میلی متر است که ابعادی مشابه تیگارد X35 دارد.

زوتی T300 زوتی DL5 پارس خودرو

امکانات رفاهی زوتی T300 یا زوتی DL5 پارس خودرو

در کلاس خودروهای اقتصادی ساخت چین، نمی‌توان انتظار فناوری‌های مدرن داشت. با این شرایط، زوتی T300 نیز فاقد سیستم‌های مفیدی مثل کنترل لغزش (TCS) یا مدیریت تعادل (ESP) است. این خودرو در تست‌های تصادف موسسه استاندارد جاده‌ای چین (C-NCAP) پنج ستاره ایمنی دارد.

با این حال در زوتی T300 یا زوتی DL5 پارس خودرو دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ضد قفل (ABS)، سانروف، نمایشگر لمسی با ناوبری فارسی، ورود و استارت بدون کلید (Key Less)، تهویه اتوماتیک، دوربین پارک، سنسور عقب، رابط USB و امکان اتصال بلوتوث، امکاناتی هستند که احتمالا در پارس خودرو DL5 ارائه خواهند شد.

زوتی T300 زوتی DL5 پارس خودرو زوتی T300 زوتی DL5 پارس خودرو زوتی T300 زوتی DL5 پارس خودرو

طراحی زوتی T300 یا زوتی DL5 پارس خودرو

زوتی همواره به کپی‌کاری از سایر خودروسازان متهم بوده اما با رونمایی از کراس‌ اور کوچک به نام T300 در سال 2016، سعی کرد هویت تازه‌­ای برای خود دست و پا کند.

طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای در زوتی T300 یا زوتی DL5 پارس خودرو به ترتیب 4.387، 1.835، 1.642 و 2.6 متر اعلام شده است. تناسبات بدنه، طرح چراغ‌های جلو و عقب و برخی جزئیات دیگر، چهره‌­ای قابل قبول از زوتی T300 را به نمایش گذاشته، هرچند که برخی موارد همچون فرم دو ستون انتهایی و رینگ‌های کوچک نسبت به بدنه، مورد انتقاد قرار گرفته است.

با این حال در چین، آستانه قیمت زوتی T300 با پیشرانه 112 اسب بخار و گیربکس دستی، ۷ هزار دلار است. مدل توربوشارژ همراه جعبه دنده CVT  و امکانات اضافی به قیمت 12 تا 14 هزار دلار فروخته می‌شود. با این شرایط، می‌توان قیمت احتمالی پارس خودرو DL5 را بالای 1 میلیارد تومان پیش‌بینی کرد.

چنگیز قیاسی

چنگیز قیاسی متولد ۱۳۶۰ و فارغ التحصیل دوره کارشناسی علوم ارتباطات - شاخه روزنامه نگاری - و دکترای مدیریت کسب و کار است. وی علاوه بر 12 سال تجربه سردبیری چند نشریه چاپی ،۷ عنوان ملی در جشنواره های مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه خود دارد ، وی در سال 92 مجله اینترنتی« میهن پست» را تاسیس کرد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا