Mihanpostاجتماعیسیاسی

آماری جالب و شنیدنی از زبان فرمانده نیروی انتظامی؟

به گزارش میهن پست – فرمانده نیروی انتظامی در همایش روسای پلیس‌های آگاهی کشور با بیان اینکه ۹۹ درصد از اعدام‌ها در ایران مربوط به موادمخدر است، افزود: اندکی هم مربوط به قصاص است که ربطی به ما ندارد و مردم خودشان باید آن را اجرا کنند.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم عصر روز چهارشنبه با بیان اینکه جرمی مانند قتل در سال بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ فقره رخ می‌دهد، اظهار کرد: این در حالیست که ممکن است به همین تعداد روزانه تنها سرقت رخ دهد، اما تفاوت آن در اینجاست که تمام قتل‌ها ثبت می‌شود اما در گزارش سرقت ممکن است مردم منصرف شوند.

وی با بیان اینکه ۹۹ درصد قتل‌ها را مردم گزارش می‌کنند، افزود: آن یک درصد باقیمانده نیز مربوط به مواردیست که کشته شدن فرد به تایید نرسیده باشد و وی به عنوان مفقودی پرونده‌اش مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه مردم عملکرد نیروی انتظامی را می‌بینند و توقع‌شان نیز بالاست، خاطرنشان کرد: تصور مردم این است که نیروی انتظامی هرجا بخواهد می‌تواند و هرجا که نتوانسته، نخواسته است وارد موضوع شود. مردم باور کرده‌اند که اگر ناجا امکاناتش را بسیج کند، می‌تواند جرایم را کشف کند به همین دلیل در موضوع اسیدپاشی می‌خواهند که صددرصد جرایم کشف شود.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه مردم در نیروی انتظامی کارآمدی دیده و ما هم باید تلاش کنیم امنیت آنان را برقرار کنیم اظهار کرد: در بحث مبارزه با سرقت شاهد آن هستیم که یکسری از سارقان دوباره پس از دستگیری به چرخه جرم بازمی‌گردند که در این خصوص دستگاه قضا هم نمی‌توان ایراد گرفت.

احمدی‌مقدم ادامه داد: برخی از احکام اسلامی مانند قطع ید هم با فضاسازی‌های صورت گرفته چندان زمینه اجرایش وجود ندارد. شما ببینید چطور اعتراض می‌کنند. برخی‌ها در کشورهای غربی به اعدام قاچاقچیانی که در حال انتقال موادمخدر به اروپا بوده‌اند به بهانه‌های حقوق بشری اعتراض می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۹۹ درصد از اعدام‌ها در ایران مربوط به موادمخدر است، افزود: اندکی هم مربوط به قصاص است که ربطی به ما ندارد و مردم خودشان باید آن را اجرا کنند.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه مجازاتی که در قانون برای برخورد با سارقان پیش‌بینی شده منهای مجازات قطع ید ، خیلی بازدارنده نیست، گفت: برخی از سارقان انگار زندان رفتن جزوی از شیفت‌شان شده و پس از مدتی که شیفت خود را در زندان گذراندند، دوباره به سرقت روی می‌آورند.

احمدی‌مقدم یکی دیگر از علل وقوع سرقت را مسائل اقتصادی برشمرد و گفت: خوشبختانه در بحث مسائل اقتصادی از سال گذشته یک ثباتی به وجود آمده و تورم در حال کاهش است و ما فکر می‌کنم با این شرایط اگر به پایان سال برسیم، نسبت به سال گذشته شاهد منفی شدن آمار سرقت خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اعتیاد مساله بعدی در وقوع سرقت به ویژه سرقت خرد است، گفت: دستگیر کردن معتاد و بردنش به زندان، پیش از آنکه یک تنبیه باشد برایش یک جایزه است. فرض کنید معتادی را از وسط بزرگراه کردستان جمع کنیم و به زیر یک سقف که زندان است ببریم و غذا هم به او بدهیم. بنابراین در این خصوص باید به فکر چاره و راه‌های دیگری بود.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه بین ۸۰ تا ۹۰ درصد زندانیان کشور به بحث اعتیاد مربوط‌ هستند، افزود: اعتیاد موضوعی بسیار ریشه‌دار حوزه جرایم و سرقت محسوب می‌شود.

فرمانده ناجا سهل‌انگاری مردم در نگهداری از وسایل خود و محول کردن تمام این اقدامات برعهده پلیس را از دیگر فاکتورهای موثر در وقوع سرقت توصیف کرد و افزود: شیوه‌های جدید سرقت، کمک تکنولوژی به سارقان و دزدان نامریی که در فضای مجازی از شهروندان سرقت می‌کنند از دیگر مواردی هستند که منجر به وقوع سرقت می‌شوند.

منبع:isna

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا