Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوش مصنوعی

تشخیص چهره با استفاده از هوش مصنوعی در دانشگاه ام‌آی‌تی

تشخیص چهره با استفاده از هوش مصنوعی در دانشگاه ام‌آی‌تی در حالی برای نخستین بار انجام گرفته که عمل تشخیص چهره تا کنون به وسیله پردازش تصاویر انجام می شد . حالا اما دانشمندان مؤسسهٔ فناوری ماساچوست با کمک شبکه‌های کامپیوتری عصبی توانسته اند این کار را با قابلیت یادگیری در ماشین انجام دهند . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

تشخیص چهره یکی از کارهای بسیار مفیدی است که در بسیاری از موارد همچون شناسایی مجرمان ، تشخیص تخلف ماشین ها و حتی در فضای مجازی در شبکه های اجتماعی کاربرد دارد . تا کنون عملیات تشخیص چهره با استفاده از پردازش تصاویر انجام می شد که در این روش اگر فرد با گریم چهره خود را تغییر می داد دیگر قابل شناسایی نبود . اما حالا دانشمندان دانشگاه ام‌آی‌تی توانسته اند با استفاده از شبکه‌های کامپیوتری عصبی که یک علم نوین محسوب می شود فناوری تشخیص چهره را متحول کنند .

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی

مؤسسهٔ فناوری ماساچوست مشهور به ام‌آی‌تی، دانشگاه خصوصی واقع در شهر کمبریج، در ایالت ماساچوست آمریکا است و دارای پنج دانشکده اصلی، یک کالج و ۳۲ گروه آموزشی می‌باشد. این دانشگاه معمولاً با نام اختصاری آن، یعنی ام‌آی‌تی (MIT) شناخته می‌شود.

این دانشمندان ابتدا الگوریتم تشخیص چهره در ذهن انسان را از طریق MRI پیدا کرده و با کمک آن یک هوش مصنوعی منحصر بفرد طراحی کردند . سپس یک تمرین شبانه روزی برای افزایش قابلیت یادگیری در ماشین آغاز شد که در آن از میلیون ها عکس پرتره که دارای زوایای مختلفی بودند استفاده شد . حالا این سیستم که تا کنون بدون نام مانده است توانایی تشخیص چهره ها در حالت نیم رخ و تمام رخ را داشته و همچنین گریم و آرایش های مختلف در روند تشخیص چهره تاثیری نخواهد گذاشت .

این سیستم جدید می تواند میلیارد ها عکس را در مدت زمان نسبتا کوتاهی مورد پردازش قرار داده و هویت فرد را معلوم کند . کاری که دانشمندان دانشگاه ام‌آی‌تی انجام داده اند از این جهت پر اهمیت است که شرکت ها زیادی از جمله اپل و سامسونگ در باز کردن قفل گوشی ها گرفته تا سازمان های امنیتی برای تشخیص هویت مجرمان به آن احتیا دارند .

منبع : mit

چنگیز قیاسی

چنگیز قیاسی متولد ۱۳۶۰ و فارغ التحصیل دوره کارشناسی علوم ارتباطات - شاخه روزنامه نگاری - و دکترای مدیریت کسب و کار است. وی علاوه بر 12 سال تجربه سردبیری چند نشریه چاپی ،۷ عنوان ملی در جشنواره های مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه خود دارد ، وی در سال 92 مجله اینترنتی« میهن پست» را تاسیس کرد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا