Mihanpostپیشنهاد سردبیردسته‌بندی نشدهورزشی

آشنایی با ۸ ورزشگاه که جام جهانی قطر ۲۰۲۲ در آن برگزار می شود + عکس

جام جهانی قطر ۲۰۲۲ بیست‌ و دومین دورهٔ جام جهانی فوتبال است که از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱) در قطر برگزار خواهد شد. جام جهانی فوتبال، مسابقات قهرمانی فوتبال مردان است که هر چهار سال یک بار توسط تیم‌های ملی اتحادیه‌های عضو فیفا برگزار می‌شود.

جام جهانی قطر ، اولین جام جهانی فوتبال خواهد بود که کشوری از جهان عرب آن را میزبانی می‌کند، و همچنین پس از جام جهانی ۲۰۰۲ این دومین باری است که جام جهانی در آسیا برگزار می‌شود.

علاوه بر این، جام جهانی قطر، آخرین دوره از مسابقات فوتبال خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند و برای جام جهانی ۲۰۲۶ و پس از آن، حضور ۴۸ تیم برنامه‌ریزی شده‌ است. با توجه به گرمای شدید قطر در تابستان، این جام جهانی از اواخر نوامبر تا اواسط دسامبر برگزار می‌شود و اولین دوره از این رقابت‌ها است که در ماه مه، ژوئن یا ژوئیه برگزار نمی‌شود.

در این میان ۶۴ بازی جام جهانی قطر ۲۰۲۲ در هشت ورزشگاه که در پنج شهر مختلف قطر قرار دارند، برگزار می شود. با توجه به مساحت کشور قطر، فواصل بین استادیوم ها کوتاه خواهد بود. حتی طبق اعلام فیفا امکان بازدید از دو بازی در یک روز وجود خواهد داشت. اسپوتنیک شما را به آشنایی با استادیوم های قطر برای جام جهانی دعوت می کند.

در ادامه با این ۸ ورزشگاه که جام جهانی قطر ۲۰۲۲ در آن برگزار می شود، آشنا می شویم.

۱- ورزشگاه البیت میزبان افتتاحیه جام جهانی قطر ۲۰۲۲ است

این ورزشگاه که میزبان  جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ است تنها برای برگزاری این مشابقات ساخته شده‌ است که البته افتتاحیه جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ نیز در این ورزشگاه برگزار خواهد شد.

ساخت این ورزشگاه از سال ۲۰۱۵ شروع شد که این فرایند بیشترین کارگر کشته شده را داشته‌است. یک فن آوری مدرن برای خنک سازی ورزشگاه البیت با استفاده از انرژی خورشیدی هم در آن پیاده‌سازی شده‌است.

سازه ورزشگاه با الهام از چادرهای سنتی مردمان قطر طراحی شده‌است. ورزشگاه تمام صندلیهای تماشاگران را پوشش می‌دهد. پارکینگ ورزشگاه ظرفیت ۶۰۰۰ دستگاه اتومبیل و ۳۵۰ اتوبوس را دارد و محلی برای تردد ۱۰۰۰ تاکسی و ۱۵۰ اتوبوس شهری را نیز دارا است.

البته این استادیوم همچنین دارای هتل مجللی است که سوئیت‌ها و اتاقهایی با منظره زمین بازی فوتبال را دارد.

۲- ورزشگاه ملی لوسیل :

یک ورزشگاه فوتبال در لوسیل، قطر است که برای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ ساخته شده‌است. این ورزشگاه برای برگزاری فینال جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

۳- ورزشگاه شهر آموزش :

یک ورزشگاه فوتبال در شهر دوحه، قطر است که ساخت آن برای جام جهانی قطر ۲۰۲۲ انجام شد که البته این ورزشگاه در میان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های شهر آموزشی بنیاد قطر قرار دارد.

ورزشگاه شهر آموزش، یک ورزشگاه با گنجایش بیش از ۴۵ هزار تماشاگر و با سیستم کنترل و کاهش دمای هوا است. معماری این ورزشگاه از معماری ملی قطر که اسلامی است، بهره می‌برد.

همچنین نمای مثلثی که به شکل الگوهای هندسی پیچیده و شبیه به الماس تشکیل شده‌است که با حرکت خورشید در آسمان تغییر رنگ می‌دهد. این ورزشگاه به گونه ای طراحی شده‌است که نشانگر یک الماس در کویر باشد.

۴- ورزشگاه احمد بن علی یا ورزشگاه الریان:

این ورزشگاه که برای باشگاه ورزشی الریان در شهر ریان در کشور قطر است در واقع  یکی از ورزشگاه‌های مورد استفاده در جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۱ نیز بوده‌ است.

در این میان یکی از مدرن ترین ورزشگاه های مد نظر قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ استادیوم ۵۵ هزار نفری الریان است که با مشارکت بانک مرکزی قطر، شرکت زنجیره ای الریان مصرف و باشگاه متمول الریان در حال ساخت است.

ورزشگاهی با امکانات مدرن سرمایشی همین طور استانداردهای روز دنیا که نمای داخلی آن بیش از ۱۰۰ میلیون دلار هزینه در پی خواهد داشت. انتشار تصاویر کامپیوتری این ورزشگاه هم زمان با گزارش روند ساخت آن طی روزهای گذشته سرو صدای زیادی به راه انداخته به خصوص سازه های آهنی و فولادی نمای بیرونی که جلوه باشکوهی دارد.

۵- ورزشگاه بین‌المللی خلیفه :

ورزشگاه ملی قطر و بخشی از مجموعهٔ ورزشی چندمنظوره در شهر دوحه است که بازی‌های تیم ملی فوتبال قطر در این ورزشگاه برگزار می‌شود.

گنجایش این ورزشگاه ابتدا ۲۰ هزار نفر بوده و بعد از بازسازی به ظرفیت ۵۰ هزار نفر رسیده‌ و البته رویدادهای ورزشی مهمی از جمله :

۱-  بازی‌های کشورهای عربی ۲۰۰۴

۲- بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶

۳-  جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱

۴- جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ 

در این ورزشگاه برگزار شده است.

۶- ورزشگاه الثمامه:

این ورزشگاه فوتبال در الثمامه قطر و با هدف برگزاری بازیهای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ ساخته شده است.

این ورزشگاه، یکی از ۷ ورزشگاهی است که برای مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ طراحی  و در نزدیکی فرودگاه بین المللی حمد که سازه آن با الهام از کلاه سنتی عربی (عرقچین) طراحی شده ، ساخته شده است.

استادیوم الثومه اولین ورزشگاه جام جهانی فوتبال است که صرفاً توسط اتباع قطر طراحی شده است. دفتر مهندسی عرب، قدیمی ترین شرکت مشاوره معماری و مهندسی در قطر، مسئول ظاهر چشمگیر این مکان است. این تیم توسط معمار قطری ابراهیم ام جیده رهبری می شد که بسیاری از بناهای دیدنی را در دوحه طراحی کرده است.

۷- ورزشگاه الجنوب :

 

این ورزشگاه که پیشتر با نام ورزشگاه الوکره شناخته می‌شد، یک ورزشگاه فوتبال در شهر الوکره، قطر است.

این ورزشگاه در تاریخ ۱۶ مه ۲۰۱۹ به شکل رسمی با حضور امیر قطر گشایش یافت. ورزشگاه الجنوب، میزبان فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ میان تیم‌های فوتبال پرسپولیس و اولسان هیوندای و دومین ورزشگاه آماده‌شده برای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بوده‌است.

پس از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، این ورزشگاه به عنوان ورزشگاه خانگی باشگاه ورزشی الوکره به‌کار برده خواهد شد.

این ورزشگاه دارای دیزاین ویژه و متناسب با محیط پیرامون آن است و با توجه به آب و هوای گرم و خشک قطر، سیستم خنک‌کننده‌ای برایش ایجاد شده‌است که از گرم شدن بیش از حد تماشاگران و افراد درون ورزشگاه پیشگیری می‌کند.

۸- ورزشگاه راس ابوعبود :

این ورزشگاه برای برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در دوحه، قطر ساخته با گنجایش ۴۰ هزار نفری ساخته شده‌ است. این ورزشگاه بر پایه طراحی پیمانه‌ای ساخته خواهد شد به طوری که پس از پایان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ برچیده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا