علمی و فناوریMihanpostپیشنهاد سردبیر

داغ ترین سنگ جهان از کجا و چگونه به وجود آمده است + عکس

محققان پس از کشف داغ ترین سنگ جهان به تجزیه و تحلیل سنگ یاد شده پرداختند و مشخص شد که این سنگ در اثر برخورد یک سیارک به وجود آمده است.

شاید تا حالا اسم داغ ترین سنگ جهان به گوش شما نخورده باش اما ، چندین سال پیش محققان در استان لابرادور کانادا در حال بررسی و تحقیق بودند که یک سنگ خاص را کشف کردند و پس از بررسی‌ها دریافتند که این سنگ در اثر برخورد یک سیارک به وجود آمده است.

مایکل زانتی Michael Zanetti که در سال ۲۰۱۱ دانشجوی مقطع دکترا بود با همکارش اوسینسکی در دهانه برخوردی دریاچه میستاستین در لابرادور کانادا در حال تحقیق بود که یک سنگ شیشه‌ ای با خرده‌ های زیرکُن میکروسکوپی منجمد یا همان داغ ترین سنگ جهان را در داخلش کشف کرد. زیرکُن Zircon که از واژه فارسی زرگون اخذ شده‌ است، یک کانی است.

محققان پس از کشف داغ ترین سنگ جهان به تجزیه و تحلیل سنگ یاد شده پرداختند و مشخص شد که این سنگ در اثر برخورد یک سیارک به وجود آمده است. آنها اظهار کردند، دمای این سنگ ۲۳۷۰ درجه سانتی‌گراد است و داغ‌ترین سنگ روی زمین است.

اخیرا نتایج یک مطالعه جدید به رهبری محققان دانشگاه وسترن انتاریو شواهد بیشتری را به نتایج مطالعه پیشین افزوده است و طی این مطالعه جدید نیز محققان دمای ۲۳۷۰ درجه سانتیگراد سنگ را تایید کردند.

داغ ترین سنگ جهان
داغ ترین سنگ روی زمین در سال ۲۰۱۱ کشف شده که ماحصل برخورد یک سیارک بوده و دمای آن تقریبا نصف دمای سطح خورشید است!

در این میان دانشمندان طی مطالعه بر روی داغ ترین سنگ جهان ، چهار خرده زیرکن اضافی را نیز کشف کردند. زیرکن یک ماده معدنی/کانی سخت است که معمولا به عنوان جایگزین الماس شناخته می‌شود.

دانشمندان همچنین کشف کردند که این سنگ مذاب به طور متفاوتی در بیش از یک نقطه، به میزانی بزرگ‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد و در موقعیت متفاوتی در همان ساختار ضربه‌ای در دمای بسیار بالایی گرم شده است.

 گاوین تولومتی Gavin Tolometti محقق علوم زمین و دانشجوی مقطع فوق دکترا دانشگاه وسترن انتاریو در خصوص داغ ترین سنگ جهان می گوید:

اکنون ما درک بهتری از این موضوع که این سنگ‌ های به وجود آمده از برخوردها چگونه هستند در دست داریم و مطالعه آن، ایده بسیار بهتری از تاریخچه این سنگ‌ها و چگونگی سرد شدن آن در این دهانه خاص به ما می‌دهد. علاوه بر موارد ذکر شده تحقیق درباره این سنگ‌ها همچنین می‌تواند به ما بینشی در مورد مطالعه دما و ذوب شدن در دهانه‌های برخوردی دیگر بدهد.

توی در ادامه یادآوره شده است که بیشتر شواهد حفظ شده مانند شیشه و نمونه‌های مذاب ناشی از برخورد در نزدیکی کف دهانه یافت شدند. با استفاده از این دانش در سایر دهانه‌های برخوردی، محققان ممکن است شواهد بیشتری از شرایط دمایی موجود در دهانه‌های دیگر پیدا کنند.

محققان پس از این کشف به تجزیه و تحلیل سنگ یادشده پرداختند و مشخص شد که این سنگ در اثر برخورد یک سیارک به وجود آمده است. آن‌ها معتقدند دمای این سنگ ۲۳۷۰ درجه سانتی‌گراد است و داغ‌ ترین سنگ جهان ما است.

دانشمندان همچنین ریدیت Reidite که یک ماده معدنی است که در اثر فشار و دمای بالا زیرکن ایجاد می‌شود را نیز در این مکان کشف کردند. این اولین باری است که ریدیت در این ناحیه یافت می‌شود. دانشمندان سه ریدیت را کشف کردند که به خوبی در دانه‌های زیرکن حفظ شده بودند که این امر شواهدی مبنی بر اینکه دو ماده معدنی دیگر  نیز زمانی وجود داشتند اما زمانی که دما از ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد فراتر رفت، متبلور شدند، نشان می‌دهد.

داغ ترین سنگ جهان

دانشمندان بهتر می‌توانند از طریق این ماده معدنی سطوح فشار را محدود کنند که این امر نشان می‌دهد اوج فشار ۳۰ تا بالای ۴۰ گیگا پاسکال ممکن است وجود داشته باشد. اینها شرایط فشاری است که هنگام برخورد شهاب سنگ با سطح زمین وجود داشته است. هرچه فشار بیشتر باشد، احتمالا برخورد یک شی در این رویداد بیشتر است. مواد معدنی مورد برخورد قرار گرفته که به طور قابل توجهی در اثر این فرآیند فشرده شده‌اند، ساختارهایی را به جای می‌گذارند که می‌توان آنها را بررسی کرد.

این بررسی‌ها تصویر بهتری از میزان فشار ایجاد شده در خارج از منطقه ذوب هنگام برخورد شهاب سنگ با زمین به محققان ارائه می‌کند. به طور پیش فرض، فشار در ناحیه ذوب بالای ۱۰۰ گیگا پاسکال است و آن نقطه‌ای است که در آن سنگ اگر خارج از آن شرایط باشد ذوب یا تبخیر می‌شود.

دانشمندان در حال برنامه‌ریزی برای انجام مطالعه بر روی سایر دهانه‌ های برخوردی روی زمین هستند. تولومتی همچنین به دنبال گسترش این کار و بررسی نمونه‌های ماه از ماموریت آپولو است که به زمین بازگردانده شده‌اند.

چنگیز قیاسی

چنگیز قیاسی متولد ۱۳۶۰ و فارغ التحصیل دوره کارشناسی علوم ارتباطات - شاخه روزنامه نگاری - و دکترای مدیریت کسب و کار است. وی علاوه بر 12 سال تجربه سردبیری چند نشریه چاپی ،۷ عنوان ملی در جشنواره های مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه خود دارد ، وی در سال 92 مجله اینترنتی« میهن پست» را تاسیس کرد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا