Mihanpostآموزشیپیشنهاد سردبیر

نکات مهم در آموزش دیکته کلاس اول دبستان ؟

با استفاده از این روش‌ها و نکات، می‌توانید به کودکان کمک کنید تا به تدریج نوشتن کلمات و جملات را یاد بگیرند و مهارت‌های زبان فارسی خود را تقویت کنند.

در آموزش دیکته به دانش‌آموزان کلاس اول ابتدایی، هدف این است که کودکان با صدای حروف و کلمات آشنا شوند و بتوانند آن‌ها را به درستی بنویسند. در این مرحله، دیکته به تقویت مهارت‌های شنیداری و نوشتاری کودکان کمک می‌کند و به تدریج باعث می‌شود که آنان در خواندن و نوشتن توانمندتر شوند.

نکات مهم در آموزش دیکته کلاس اول:

  1. آمادگی ذهنی و آرامش: ابتدا اطمینان حاصل کنید که کودک در شرایط آرامش قرار دارد و آماده شنیدن و نوشتن است.
  2. آموزش صداها و حروف: بهتر است هر جلسه دیکته با مروری بر صدای حروف یا کلماتی که کودک اخیراً یاد گرفته است، شروع شود.
  3. تلفظ آرام و شمرده: کلمات باید با صدای آرام و شمرده گفته شوند تا دانش‌آموز بتواند هر حرف را بشنود.
  4. واژه‌های ساده: ابتدا از کلمات ساده و سپس از ترکیبات پیچیده‌تر استفاده کنید. مثلاً:
    • واژه‌های ساده: بابا، آب، سارا
    • کلمات ترکیبی: خانه، کتاب، بازی
  5. تشویق و بازخورد مثبت: اشتباهات کودک را با ملایمت تصحیح کنید و او را تشویق کنید تا در نوشتن بهتر شود.
  6. تمرین در خانه: بهتر است والدین به طور منظم در خانه نیز دیکته‌های کوتاه و ساده از کودکان بگیرند تا توانایی آن‌ها در نوشتن تقویت شود.

روش‌های جذاب برای دیکته:

  • دیکته تصویری: نشان دادن تصاویر و درخواست نوشتن نام آن‌ها.
  • دیکته گروهی: دیکته در گروه‌های کوچک و تشویق دانش‌آموزان به نوشتن به صورت دسته‌جمعی.
  • بازی‌های دیکته: طراحی بازی‌هایی که در آن دانش‌آموزان باید کلمات درست را شناسایی کرده و بنویسند.

با استفاده از این روش‌ها و نکات، می‌توانید به کودکان کمک کنید تا به تدریج نوشتن کلمات و جملات را یاد بگیرند و مهارت‌های زبان فارسی خود را تقویت کنند.

به عبارتی دیگر در کلاس اول ابتدایی، در درس “الف” (و مراحل ابتدایی یادگیری)، دانش‌آموزان به تدریج با حروف الفبا و صداهای آن‌ها آشنا می‌شوند. دیکته در این مرحله بسیار ساده و بیشتر با کلمات کوتاه و تک‌هجایی شروع می‌شود. این متن‌های دیکته می‌توانند به دانش‌آموز کمک کنند تا حروف را به درستی بشناسد و بنویسد.

نمونه‌های دیکته برای درس “الف” کلاس اول:

  1. کلمات ساده شامل حرف “الف”:
    • آب
    • بابا
    • آبی
    • کتاب
    • اسب
    • آسمان
    • سیب
  1. دیکته با جملات کوتاه:
    • بابا آب داد.
    • آسمان آبی است.
    • سیب روی میز است.
    • کتاب بابا روی میز است.
    • اسب سفید است.
  2. تمرین با حروف جدید: وقتی دانش‌آموزان با حرف “الف” آشنا شدند، می‌توانید کلمات جدید شامل حروفی که تاکنون یاد گرفته‌اند را ترکیب کنید:
    • او با اسب آمد.
    • بابا آمد.
    • آب گرم است.

روش‌های آموزشی:

  • تکرار صداها: ابتدا صدای حرف “الف” را تکرار کنید تا دانش‌آموز آن را به درستی تشخیص دهد.
  • استفاده از تصاویر: تصاویری از کلماتی که با “الف” شروع می‌شوند را نشان دهید (مثلاً عکس “آب”، “اسب”، “آسمان”) و از دانش‌آموز بخواهید که آن‌ها را بنویسد.
  • تشویق به صداسازی: از دانش‌آموز بخواهید که حروف را بلند بخواند تا بهتر آن‌ها را درک کند.

دیکته باید با کلمات ساده و تکرارپذیر شروع شود تا دانش‌آموزان به آرامی به نوشتن عادت کنند. همچنین، بهتر است از تشویق و بازخورد مثبت برای تقویت اعتماد به نفس آنان استفاده شود.

چنگیز قیاسی

چنگیز قیاسی متولد ۱۳۶۰ و فارغ التحصیل دوره کارشناسی علوم ارتباطات - شاخه روزنامه نگاری - و دکترای مدیریت کسب و کار است. وی علاوه بر 12 سال تجربه سردبیری چند نشریه چاپی ،۷ عنوان ملی در جشنواره های مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه خود دارد ، وی در سال 92 مجله اینترنتی« میهن پست» را تاسیس کرد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا