Mihanpostدسته‌بندی نشدهورزشی

شش تیم در آرامش، پنج تیم در استرس

به گزارش میهن پست –  تیم‌‎های پایین جدول برای سقوط نکردن روزهای سختی را در پنج هفته پایانی پیش رو دارند. در حال حاضر ۵ تیم کاندیدای اصلی سقوط هستند و چهار تیم در آستانه ورود به جمع قعرنشینان قرار دارند. البته تنها ۶ تیم بالای جدول از خطر سقوط نجات پیدا کرده‌اند اما ملوان هم که استرس سقوط ندارد، نیاز به امتیازاتی برای حفظ سهمیه خود دارند.

به نقل از  مهر، پرونده لیگ سیزدهم با برگزاری پنج هفته روز ۲۰ فروردین‌ماه سال آینده به پایان خواهد رسید و در کنار حساسیتی که در بالای جدول برای فتج جام و رسیدن به آسیا وجود دارد، در قعر جدول هم رقابت نزدیک برای فرار از سقوط نکردن وجود دارد.

با توجه به اینکه دو تیم بصورت مستقیم و یک تیم به بازی پلی‌آف یعنی به دیدار با تیم سوم لیگ دسته اول می‌رود و همچنین اختلاف نزدیک تیم‌ها در پایین جدول، رقابت تیم‌ها در ۶ هفته پایانی بسیار حساس خواهد بود و هر امتیازی می‌تواند باعث بقا و یا سقوط یک تیم شود.

در حال حاضر و در پایان هفته بیست و پنجم لیگ، فاصله مس کرمان قعرنشین با داماش گیلان که در رده دوازدهم قرار دارد، ۶ امتیاز است و این نشان می‌دهد این تیم هم می‌تواند در ۵ بازی آینده امتیازات لازم را برای بقا بدست آورد.

البته در شرایط فعلی باید ۵ تیم داماش گیلان، ذوب‌آهن اصفهان، راه‌آهن سورینت، فجرسپاسی شیراز و مس کرمان گزینه‌های اصلی سقوط هستند. البته تا این لحظه تنها ۶ تیم بالای جدول خطر سقوط را احساس نمی‌کنند و ملوان هم با یک پیروزی بقایش در لیگ را قطعی می‌کند اما از تیم سایپا رده هشتمی تا استقلال صنعتی خوزستان یازدهمی، با توجه به اتفاقات فوتبالی که وقوع آن را نمی‌توان غیرممکن دانست، در خطر رفتن به دسته اول قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، در این وضعیت، در گزارشی به ۵ دیدار باقیمانده ۵ تیم پائین جدول که بیش از سایر تیم‌ها در خطر سقوط هستند، می‌پردازیم، هرچند اگر یکی از دو تیم صبای قم و استقلال صنعتی خوزستان در بازی رودروی هفته آینده لیگ برتر بازنده شوند، به جمع تیم‌های در خطر سقوط اضافه خواهند شد.

ضمن اینکه تیم‌های مدعی قهرمانی استقلال، پرسپولیس، سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز در دیدارهایی که با این تیم‌های پائین جدولی دارند، می‌توانند در سقوط یا ماندن این تیم‌ها نقش‌‎های مهمی را ایفا کنند که در زیر به آنها اشاره شده است:

داماش گیلان:
شش شکست متوالی در لیگ برتر، زمینه‌ساز سقوط داماش از رده هفتم به رده دوازدهم لیگ و اخراج افشین ناظمی سرمربی این تیم شد. این تیم گیلانی که به تیم آسانسوری لیگ معروف است، پس از اینکه فصل گذشته در هفته‌های پایانی توانست بقایش در لیگ برتر را قطعی کند و در نیم فصل نخست هم عملکرد خوبی داشت، در نیم فصل دوم، روندی نزولی را در پیش گرفت تا امروز یکی از مدعیان سقوط باشد.

داماشی‌ها که همچنان اسیر مشکلات مالی هستند، با تغییرات ایجاد شده در کادرفنی و کسب یک امتیاز از جدال سخت در تبریز، امیدوارند در هفته‌های پایانی نتایج لازم را برای بقا بدست آوردند، هرچند در ۵ بازی باقیمانده خود باید به مصاف یک تیم مدعی قهرمانی و یا کسب سهمیه آسیا و ۴ تیم در آستانه و یا خطر سقوط به دسته اول، بروند.

این نماینده فوتبال گیلان، در هفته بیست و ششم لیگ میزبان راه‌آهن سورینت هستند، مسابقه‌ای که ۶ امتیازی است و برنده آن بازی شانس رسیدن به رده دوازدهم را دارد اما بازنده ممکن است تا رده پانزدهم (یکی مانده به پایان) سقوط کند، به همین دلیل آن مسابقه رودرو می‌تواند نقش ناجی را برای تیم پیروز داشته باشد.

سپس داماش به خوزستان می‌رود و برابر استقلال صنعتی قرار می‌گیرد، تیمی که اگر در هفته‌ بیست و ششم مقابل صبا ببازد، به جمع مدعیان سقوط اضافه می‌شود، به همین خاطر آن بازی هم می‌تواند یک بازی ۶ امتیازی و حساس برای هر دو تیم باشد. داماشی‌ها در هفته بیست و هشتم میزبان پرسپولیس هستند، تیمی که به خاطر پیروزی برابر سپاهان دوباره مدعی قهرمانی شد و رقابت با آن تیم که برای قهرمانی یا رسیدن به آسیا، تنها پیروزی می‌خواهد بسیار سخت بود.

بازی با دو تیم قعرنشین فعلی در دو هفته پایانی، یعنی دو فینال برای ماندن در لیگ. در هفته ما قبل پایانی داماش به زمین ذوب‌آهن می‌رود، جایی که دو تیم اگر وضعیت فعلی را داشته باشند، برای فرار از سقوط بازی می‌کنند و در هفته آخر این تیم گیلانی میزبان مس است و شاید آن بازی، رقابتی باشد برای ماندن در لیگ.

در این شراط می‌توان این تحلیل را برای وضعیت تیم داماش داشت که اگر این تیم بتواند در بازی‌های خانگی با تیم‌هایی که امروز پائین‌تر از خود در جدول می‌بیند، پیروز شود، در لیگ برتر می‌ماند اما شکست در یک و یا بیشتر از یکی از این دیدارها، این تیم را مجددا به دسته اول خواهد فرستاد.

برنامه دیدارهای داماش گیلان در ۵ هفته پایانی لیگ برتر به شرح زیر است:
* داماش گیلان – راه‌آهن سورینت
* استقلال صنعتی خوزستان – داماش گیلان
* داماش گیلان – پرسپولیس
* ذوب‌آهن اصفهان – داماش گیلان
* داماش گیلان – مس کرمان

ذوب‌آهن اصفهان:
از دست دادن ۲ امتیاز مهم برابر گسترش فولاد تبریز در خانه، باز هم این تیم اصفهانی را در بین ۴ تیم پائین جدول نگه داشت. ذوب‌آهنی‌ها هرچند خوب بازی می‌کنند اما هنوز نتوانسته‌اند امتیازات لازم را برای فراز از جمع قعرنشینان بدست آوردند. آنها پس از اینکه دو تیم مدعی فولاد و استقلال را متوقف کردند، در هفته جاری مقابل میهمان خود گسترش فولاد تبریز هم متوقف شدند، مسابقه‌ای که پیروزی در آن ذوب‌آهن را تاحدودی امیدوار به بقا می‌کرد و نماینده تبریز را نگران سقوط اما این اتفاق نیفتاد.

ذوب‌آهنی‌ها پس از این ناکامی، هفته بیست و ششم در دربی اصفهان به مصاف سپاهان می‌روند، تیمی که به خاطر شکست از پرسپولیس به رده پنجم سقوط کرد و برای اینکه دوباره به جمع مدعیان قهرمانی و آسیایی شدن برگردد، به فکر پیروزی برابر ذوب‌آهن در این بازی مهم است. قطعا رقابت دو تیمی که یکی برای رسیدن به قهرمانی و دیگری برای سقوط نکردن به میدان می‌آیند، بسیار حساس و دشوار خواهد بود.

پس از آن بازی ذوب‌آهن در ۴ بازی آینده به مصاف ۴ تیمی می‌رود که برای بقا در جدول به میدان می‌آیند. نخستین بازی، میزبانی از فجرسپاسی، یکی از کاندیداهای اصلی فعلی سقوط، است. این سومین بازی متوالی ذوب‌آهن در ورزشگاه خانگی است (زیرا بازی با سپاهان هم در ورزشگاه فولادشهر برگزار می‌شود) و اگر این نماینده اصفهان از این بازی‌ها استفاده لازم را ببرد، می‌تواند تا حدودی از خطر رفتن به دسته اول نجات دهد.

هفته بیست و هشتم دیدار با صبا در قم است، مسابقه‌ای که اگر شاگردان مرفاوی نتوانند در هفته‌های پیش رو امتیازات لازم را کسب کنند، برای ماندن در جدول به پیروزی در آن مسابقه نیاز دارند. آخرین بازی خانگی ذوب‌آهن در لیگ سیزدهم با داماش خواهد بود و سپس این تیم در تهران مقابل راه‌آهن که هدایتش برعهده ابراهیم‌‎زاده مربی پیشین‌اش است، به میدان خواهد رفت، دو دیداری که می‌توانند سرنوشت هرکدام از تیم‌ها را برای بقا و یا سقوط مشخص کند.

برنامه دیدارهای ذوب‌آهن اصفهان در ۵ هفته پایانی لیگ برتر به شرح زیر است:
* سپاهان اصفهان – ذوب‌آهن اصفهان
* ذوب‌آهن اصفهان – فجرسپاسی شیراز
* صبای قم – ذوب‌آهن اصفهان
* ذوب‌آهن اصفهان – داماش گیلان
* راه‌آهن سورینت – ذوب‌آهن اصفهان

راه‌آهن سورینت
با توجه به سرمایه‌گذاری ابتدای فصل و جذب منصور ابراهیم‌زاده، هیچکس فکر نمی‌کرد در ۵ هفته پایانی لیگ برتر، راه‌آهن در بین مدعیان سقوط باشد. آنها پس از پیروزی ارزشمند در زمین فجرسپاسی در هفته گذشته، روز جمعه در خانه برابر صبای قم متوقف شدند، مسابقه‌ای که پیروزی در آن راه‌آهن را برای بقا امیدوار و صبا را بار دیگر به قعرنشینان نزدیک می‌کرد.

این تیم که در ۵ بازی آخر، یک بازی خود را باید با یکی از مدعیان قهرمانی و آسیایی شدن برگزار و در ۴ بازی دیگر باید مقابل مدعیان سقوط نکردن صف آرایی کند. این تیم تهرانی برای برگزاری دیدار آینده خود، به رشت سفر می‌کند تا در مسابقه‌ای حساس و سرنوشت ساز برابر داماش به میدان برود، دیداری که برنده آن تا حدودی به آرامش نزدیک شده و بازنده آن با استرس‌تر می‌شود.

راه‌آهن سپس در خانه میزبان صنعتی خوزستان است که امروز در خطر سقوط قرار ندارد اما حساسیت آن بازی به نتایج بعدی صنعتی‌ها بستگی دارد. اگر این تیم اهوازی بقای خود در جدول را قطعی کند، بازی برای راه‌آهنی‌ها آسانتر است اما در خطر قرار داشتن مردان ویسی، کار را برای شاگردان ابراهیم‌زاده سخت‌تر خواهد کرد.

دو بازی آخر راه‌آهن در لیگ برتر، دو بازی بسیار سخت و دشوار خواهد بود. ابتدا این تیم برابر پرسپولیس قرار می‌گیرد، تیمی که آخرین بازی خود در لیگ سیزدهم را برابر هوادارانش انجام خواهد داد و می‌خواهد با نتیجه خوبی آن بازی را به پایان برساند و از سوی دیگر ممکن است برای قهرمانی و یا کسب سهمیه آسیایی به پیروزی در آن بازی نیاز داشته باشد. این یعنی یک روز بسیار سخت برای راه‌آهنی که فصل پیش هدایتش را علی دایی سرمربی فعلی پرسپولیس برعهده دارد.

سپس راه‌آهن در آخرین بازی‌اش در لیگ سیزدهم، میزبان ذوب‌آهن است و شاید ابراهیم‌زاده برای بقای تیمش، تیمی را به دسته دوم بفرستد که در سال‌های نه چندان دور با این تیم تجربه رسیدن به نایب قهرمانی آسیا را بدست آورد.

برنامه دیدارهای راه‌آهن سورینت در ۵ هفته پایانی لیگ برتر به شرح زیر است:
* داماش گیلان – راه‌آهن سورینت
* تراکتورسازی تبریز – راه‌آهن سورینت
* راه‌آهن سورینت – استقلال صنعتی خوزستان
* پرسپولیس – راه‌آهن سورینت
* راه‌آهن سورینت – ذوب‌آهن اصفهان

فجرسپاسی شیراز
تیم پیرترین و باتجربه‌ترین مربی لیگ برتر بعد از شکست برابر راه‌آهن در هفته بیست و چهارم، در زمین صنعتی خوزستان یک امتیاز ارزشند بدست آورد اما هنوز در وضعیت خطرناکی قرار دارد. آنها در بازی‌های باقیمانده یک بازی با پرسپولیس، یک دیدار با تیم‌های میانه جدول و ۳ بازی با قعرنشینان پیش‌رو دارند.

شاگردان یاوری که هرچند در اهواز ۲ امتیاز مهم را از دست دادند اما به خاطر پیروز نشدن ۴ تیم بالای سر خود، همچنان امیدوار به حفظ سهمیه خود هستند. آنها باید این هفته از پرسپولیس پذیرایی کند و این یک بازی برای هر دو تیم مهم است، یکی برای بالا ماندن و یکی برای پائین نماندن.

سفر به شهر اصفهان که زادگان یاوری است و بازی با تیم ذوب‌‎آهن که در خطر سقوط قرار دارد، آخرین بازی ۶ امتیازی فجرسپاسی در لیگ سیزدهم است و برای بقا در آن بازی باید پیروز شود. اگر فجر در این دو بازی نتواند پیروز شود، شانس بقایش در لیگ برتر به حداقل خواهد رسید.

در دو بازی آخر فجرسپاسی ابتدا میهمان سایپا است، تیمی که شاید تا آن روز نه به فکر آسیایی شدن بوده و نه ترس از سقوط داشته باشد، به همین دلیل بازی با این تیم برای فجر راحت‌تر از رقابتهایی با تیم‌هایی است که در خطر سقوط قرار دارند.

بازی آخر فجر در خانه با ملوان بندرانزلی است که شاید شرایطی مانند سایپا را داشته باشد. البته این احتمال وجود دارد ملوانی‌ها در آن بازی برای آسیایی شدن و یا سقوط نکردن دیگر تیم گیلانی یعنی داماش، به میدان آمده و این مساله کار را برای فجرسپاسی، اگر به پیروزی در هفته پایانی نیاز داشته باشد، سخت‌تر خواهد کرد.

در این شرایط باید گفت، هرچند فجرسپاسی امروز وضعیت خوبی ندارد اما کارش در دو هفته پایانی راحت‌تر از ۴ کاندیدای دیگر سقوط (تا پایان هفته بیست و پنجم) است و می‌تواند در دیدارهای آسان‌تر شانس خود را برای بقا جستجو کند.

برنامه دیدارهای فجرسپاسی شیراز در ۵ هفته پایانی لیگ برتر به شرح زیر است:
* فجرسپاسی شیراز – پرسپولیس
* ذوب‌آهن اصفهان – فجرسپاسی شیراز
* فجرسپاسی شیراز – مس کرمان
* سایپا البرز – فجرسپاسی شیراز
* فجرسپاسی شیراز – ملوان بندرانزلی

مس کرمان
حضور لوکا بوناچیچ به عنوان سومین سرمربی مس در فصل جاری – اگر مجتبی تقوی که این تیم را در لیگ هدایت نکرد، را به حساب نیاوریم – برای نجات این تیم قعرنشین لیگ است. آنها که در هفته بیست و چهارم مقابل نفت تهران در خانه مغلوب شدند اما در هفته بیست و پنجم در دقایق پایانی از شکست برابر استقلال فرار کردند، در ۵ بازی پایانی، یک بازی با تیم‌های مدعی قهرمانی و کسب سهمیه آسیا و ۴ بازی با تیم‌های در خطر سقوط پیش رو دارند.

مسی‌ها پس از تساوی مقابل استقلال، در بازی بعدی به مصاف گسترش فولادی می‌روند که اگر بتواند در خانه حریف کرمانی را شکست دهد، خیالش از بقا در لیگ راحت می‌شود اما شکست در آن بازی و حتی تساوی، ممکن است دیدارهای پایانی این تیم را حساس‌تر کند.

مسی‌ها سپس در خانه میزبان سپاهان اصفهان هستند که امروز یکی از مدعیان قهرمانی و آسیایی شدن است اما پیش از سفر به کرمان دو بازی سخت را با پرسپولیس و ذوب‌آهن پیش‌رو دارد و ممکن است مس را قربانی رسیدن به اهداف خود کند.

نارنجی‌پوشان کرمانی اگر در این دو بازی بازنده باشند، باید با حضور در لیگ چهاردهم وداع کند اما اگر در این بازی‌ها امتیاز لازم را کسب کرده و به بقا در لیگ امیدوار شده باشد، دیدارشان با فجرسپاسی در شیراز را باید دیدار مرگ و زندگی این تیم نامید، مسابقه‌ای که شاید حکم بقا و حکم سقوط یکی از این دو تیم را امضا کند.

دو بازی پایانی مس در لیگ برتر بازی با صبای قم و داماش است که هر دو تیم ممکن است در خطر سقوط قرار داشته باشند. مس آخرین بازی خانگی در لیگ سیزدهم را با صبا انجام می‌دهد و در بازی آخر به رشت سفر کرده و برابر داماش قرار خواهد گرفت. شرایط این دو بازی هم به شرایط مس بستگی دارد زیرا اگر مس سقوط کرده باشد، بازیکنانش در این دیدارها بدون روحیه و انگیزه به میدان می‌آیند و می‌توان برای دو تیم دیگر شانس بیشتر پیروز شدن را قائل شد.

برنامه دیدارهای مس کرمان در ۵ هفته پایانی لیگ برتر به شرح زیر است:
* گسترش فولاد تبریز – مس کرمان
* مس کرمان – سپاهان اصفهان
* فجرسپاسی شیراز – مس کرمان
* مس کرمان – صبای قم
* داماش گیلان – مس کرمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا