Mihanpostسیاسی

ظریف:غرب باید از اهرم فشاردست بردارد

به گزارش میهن پست – وزیر امور خارجه کشورمان گفت: کشورهای ۵ +۱ باید بدانند تحریم ابزار خوبی برای حل و فصل مشکلات نیست. امروز که نزدیک به راه حل هستیم طرف مقابل باید از اهرم فشار دست بردارد .
محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای ارمنی خود شرکت کرد.

ظریف در این نشست گفت: برنامه هسته ای ایران صلح امیز است و مشکلی برای نشان دادن صلح امیز بودن آن نداریم.

وی ادامه داد: طرف مقابل بداند تحریم ابزار خوبی برای حل و فصل مشکلات نیست. امروز که نزدیک به راه حل هستیم طرف مقابل باید از اهرم فشار دست بردارد و و بداند از طریق فشار نه با ملت ایران بلکه با هیچ ملتی نمی توان گفتگو کرد.

وزیرخارجه ایران افزود: امیدواریم با واقع بینی طرف مقابل هرچه سریع تر به راه حل برسیم. این راه حل به نفع همه کشور ها است و به ضرر هیچ کس نیست.

ظریف در خصوص مذاکرات اخیر گفت: مذاکرات در ژنو به مراحل ریز کارشناسی رسیده است و کلیات را پشت سر گذاشته ایم.

وی تاکید کرد: برنامه غنی سازی ایران، ادامه برنامه هسته ای پذیرفته شده است.

وزیرخارجه ایران با تاکید بر اینکه ایران از ابتدا برنامه ای برای دستیابی به سلاح هسته ای نداشته است، گفت: در این خصوص مشکلی برای ارائه اطمینان به جامعه بین الملل (البته تعداد محدودی کشورها که نگرانی داشتند) نداریم، ایران رئیس کشورهای عدم تعهد است و اعضای این اتحادیه، دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای را حق ایران می دانند.

ظریف در خصوص توافقات صورت گرفته میان ایران و ۱+۵ گفت: توافق شد که کلیه تحریم ها برداشته شود، درباره اصول، اختلافی نداریم اما مشکل جزئیات است؛ جزئیاتی که حل آن برای دستیابی به توافق، ضروری است که در این زمینه بحث های بسیاری میان کارشناسان دو کشور شده است. امیدواریم اختلاف نظرها در مورد جزئیات با اراده سیاسی طرف مقابل حل شود.

ظریف در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد گفتگوهای وزرای دفاع  ایران و روسیه، گفت: در این مذاکرات زمینه های همکاری بررسی شده و در مسیر حل تحویل سامانه موشکی  اس ۳۰۰ گفتگوهایی صورت گرفته که امیدواریم به راه حل بیانجامد.

محمد جواد ظریف همچنین سال نو میلادی را به مردم ارمنستان تبریک گفت و اظهار داشت: امیدواریم سال جدید، سال صلح، آرامش و ارتباطات گسترده همسایگان این منطقه باشد.

وی همچنین از مهمان نوازی وزیر امور خارجه ارمنستان تشکر کرد و گفت: ما شیفته مهمانوازی مردم ارمنستان در مدت کوتاه اقامت شدیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: روابط خوب میان اقلیت ارمنی و اکثریت مسلمان کشور ایران و روابط خوب دو کشور ایران و ارمنستان نشان می دهد مسیحیان و مسلمانان می توانند روابط خوبی با هم داشته باشند و اعتدال، رمز همدلی و همزیستی است و افراط، دشمن همه روابط است.

وی با اشاره به برگزاری دوازدهمین کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان در تهران، گفت: این کمیسیون ها نتایج خوبی داشته و امیدواریم همکاری ها گسترش یابد.

ظریف همچنین از همکاری های محیط زیستی ایران و ارمنستان برای حل مشکل آلودگی آب رودخانه ارس خبر داد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی خواهان صلح، ثبات و دوستی میان کشورهای همسایه است و امیدوارم مناقشه قره باغ بر اساس قوانین بین المللی حل شود و مناقشه به دوستی ختم شود.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: در مورد عضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا فکر می کنم فرصت مناسبی برای گسترش همکاری های ایران و ارمنستان فراهم کند.

وی تاکید کرد: کشورهای همسایه دارای منافع مشترکی هستند و باید از همه امکانات برای دستیابی به این منافع استفاده کنند که اتحادیه اوراسیا یکی از این امکانات است.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: اراده سیاسی جدی برای رسیدن به راه حل برای اجرای پروژه نیروگاه وجود دارد. نیازمند حل برخی مشکلات فنی هستیم. مدیر پروژه نیروگاه، راه حل هایی ارائه داده است که اجرا خواهد شد.

ظریف از توافاتی برای اجرای طرح پروژه راه آهن ایران و ارمنستان خبر داد و گفت: در مورد فروش انرژی، گاز و برق توافقاتی انجام شده است. برخی مشکلات مالی وجود داشت که قسمت عمده ای از آن به خاطر نقش خوب کشور ارمنستان، حل شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا