Mihanpostسیاسی

لاریجانی: دنیا نتوانست راه پیشرفت ملت ایران را سد کند

به گزارش میهن پست – رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: روحیه مقاومت که امام به ملت آموخته بود پایداری و استقامت و توجه به رهنمودهای ولی فقیه عامل پیشرفت کشور است و در مسئله هسته ای هم هر چند که دشمنان مقاومت داشتند اما جلوی پیشرفت ایران را نتوانستند بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی صبح پنجشنبه در همایش راهکارهای اقتصاد مقاومتی در مشهد گفت: سردمداران استکبار جهانی نقشه هایی که برای منطقه کشیده بودند که با انقلاب ایران عقیم ماند و انقلاب ایران دموکراسی در منطقه را ایجاد کرد.

لاریجانی بیان کرد: هر دو وجه را باید دید، انقلاب ایران دستاوردهای بزرگ در منطقه و در سطح بین الملل داشت و کاملا با واقعیات می شود ثابت کرد که در ۱۰ سال اخیر اگر انقلاب در عراق، افغانستان، لبنان داهیانه عمل نمی کرد در صحنه کل بین المللی نیز با دیکتاتوری بین المللی مواجه می شدیم.

وی تاکید کرد: اینکه شرایط چند قطبی در دنیا به وجود آمد و آمریکایی ها اکنون نمی توانند صحنه را مدیریت کنند به خاطر نقش انقلاب در تنظیم شرایط بین المللی است.

دشمنان در مسئله هسته ای نتوانستند جلوی پیشرفت ایران را بگیرند
رئیس قوه مقننه در ادامه یادآور شد: در مقابل به همان میزان که انقلاب ایران تاثیرگذار بود دشمنانی هم برای ما ایجاد شد تا آنجا که جنگ و مشکلات داخلی را برای ما ایجاد کردند، در مسئله هسته ای بازی درآوردند و در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته هر کاری که در این زمینه می توانستند انجام دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روحیه مقاومت که امام به ملت آموخته بود پایداری و استقامت و توجه به رهنمودهای ولی فقیه عامل پیشرفت کشور است و در مسئله هسته ای هم هر چند که مقاومت داشتند اما جلوی پیشرفت ایران را نتوانستند بگیرند.

لاریجانی ادامه داد: نکته ای که در زمینه اقتصاد قابل توجه است اینکه اقتصاد ما از بیماری های مزمنی برخوردار است که به خاطر استفاده نامطلوب از نفت و گاز دچار این بیماری های اقتصادی شده ایم.

وی ادامه داد: نفت و گاز که باید به ثروت ملی تبدیل می شد تبدیل به بودجه جاری کشور شد و متاسفانه بخش زیادی از بودجه جاری ما به بودجه نفت وصل است و در این زمینه وابستگی داریم و ما از نفت درست استفاده نکرده ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما برای وابسته شدن اقتصاد کشور از نفت استفاده کردیم و این بیماری است که از قبل از انقلاب شروع شد و با تئوری دولتی کردن امور بعد از انقلاب نیز ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: این استفاده از بودجه جاری در اقتصاد وابستگی ایجاد کرد و جلوی رشد اقتصادی کشور را گرفت و اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه اتکای به نفت کاهش پیدا کند.

تا زمانی در اقتصاد کشور رقابت ایجاد نشود بهره وری نیز ایجاد نمی شود
لاریجانی تاکید کرد: آنچه رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید دارند این است که اتکای به نفت باید کاهش پیدا کند و برای بهبود بیماری های اقتصادی این راهکار باید عملی شود.

وی در ادامه به اهمیت بخش تولید در تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب بخش تولید روی بخش هایی می چرخید که پس از انقلاب ملی شد ولی به سازمان های بزرگ دولتی صنعت و تولید واگذار شد و این یعنی بیماری به شکل دیگری ادامه یافت و بخش های دیگر رقابت پذیر با دولت نبودند لذا رشد اقتصادی کند شد و بیماری اقتصاد کشور نیز علاج نشد البته مانند مفسده گذشته در قبل از انقلاب نبود اما این روش رشد اقتصادی ایجاد نکرد.

لاریجانی تصریح کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی برای بهبود این بیماری، واگذاری کارها به مردم است و اقتصاد باید مردمی شود تا زمانی در اقتصاد کشور رقابت ایجاد نشود بهره وری نیز ایجاد نمی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اصل ۴۴ در کشور درست اجرا نشده است، لذا اقتصاد همچنان در بخش هایی شکل مردمی ندارد و در نیز بهره وری در صنعت و کشاورزی ما بسیار ضعیف است که مقداری به خاطر انرژی ارزان و مقداری به دلیل آموزش های کم ترویجی در کشاورزی بود.

لاریجانی ادامه داد: باید بهره وری مان را علاج و در استفاده از آب و خاک و نحوه بسته بندی در تولید و صادرات باید تحول ایجاد کنیم.

وی گفت: متاسفانه برخی از محصولات در مزرعه دو هزار و ۵۰۰ تومان و در بازار پنج هزار تومان عرضه می شود یعنی فاصله دو برابری که سودش به دست کشاورز نمی رسد و این زنجیره مشکلات است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بالا بردن بهره وری در سیاست اقتصاد مقاومتی مدنظر است و این مسائل هرکدام بخشی از اقتصاد را هدف قرار داده است.

وی افزود: شرایط آبی ما بسیار سخت شده است و وضعیت آب در کل کشور مشکل پیدا کرده؛ اگر زمانی در سال ۴۲ متوسط سرانه پنج هزار متر مکعب بود در سال ۹۰ به هزار و ۷۰۰ متر مکعب رسید که نقطه تنش آبی شروعش از هزار و ۷۰۰ متر مکعب است و ما در آستانه این موضوع قرار گرفته ایم.

کمبود موسسات مطالعاتی برای پرسش های اقتصادی کشور
رئیس قوه مقننه گفت: در خراسان، قم، ساوه، سمنان، کرمان مشکل آب داریم و این میزان زیر هزار و ۷۰۰ متر مکعب است که معنایش این است که باید از آب بهترین استفاده شود و محصولات متنوع کاشته شود و محصولات آب بر که متناسب برخی مناطق نیست کشت نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر مدیریت کشاورزی و استفاده از صحیح از اب و خاک و تولید محصولات ارگانیک در کشور تاکید کرد و افزود: در این بخش ها باید کارهای زیادی انجام شود و این هدف درستی است.

وی تصریح کرد: ما از کمبود موسسات مطالعاتی که برای پرسش های اقتصادی کشور پاسخ های درست و بسته بندی شده بیابند رنج می بریم و در غرب به موسسات مطالعاتی در صنعت کشاورزی مشکلات را بررسی و پکیج ارائه می دهند و این رنجی است که ما در بخش نخبگان می بریم.

لاریجانی گفت: اگر اهداف اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود و در این مدل موفق عمل کنیم شرایط ایران تغییر خواهد کرد؛ در بخش های سیاسی و دفاعی رشد فکری خوبی در ایران وجود دارد و اضطراب دشمن این را نشان می دهد.

تحریم های اقتصادی فرصت خوبی برای خودکفایی است
وی در توضیح بیشتر گفت: نتانیوهو به آمریکا می گوید داعش را رها کنید و به فکر تفکر شیعه در ایران باشید و ما حاضریم همه گونه کمک در مبارزه به داعش به شما بکنیم اما یک شرط دارد که این ائتلاف با ایران همکاری نکند.

لاریجانی ادامه داد: صاحب نظران آمریکایی بیان کرده اند منطقه خاورمیانه پر التهاب و پرانقلاب است و ما وارد دوره انقلابات شده ایم ولی خط اصلی برای آمریکا بخشی است که از ایران شروع می شود به عراق، سوریه و به لبنان می رود و آنها می دانند که ایران تاثیرگذار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر این نکته تاکید کرد که آنها می توانند از نظر اقتصادی ما را آزار دهند که اتفاقا این فرصت خوبی برای ماست حتی در مسائل هسته ای نیز این موضوع یک فرصت است.

وی گفت: باید بتوانیم در محصولات اساسی روی پای خودمان باشیم اگر گزینش های درست داشته باشیم از بحران آب و از این مراحل عبور خواهیم کرد، اینکه کنگره آمریکا این حرف ها را می زند کسی این حرف ها را باور نمی کند و نباید این تصور برای کنگره آمریکا ایجاد شود که توانستند ایران را مایوس کنند.

لاریجانی گفت: بارها نمایندگان مجلس من را دیدند و گفتند طرحی بدهیم و شرایط بازرسی ها را محدود کنیم و من از اینها خواستم صبر کنند و امیدواریم در مذاکرات عاقلانه رفتار کنند و تصورات اشتباهشان آنها را به مسیر اشتباه نبرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: دشمن باید بداند ما گاهی با ۶ میلیارد دلار کشور را اداره کرده ایم و هرچه سختگیری کنند از مسیری دیگر کشور را اداره خواهیم کرد، البته در دوره قبل مدیریت غلط وجود داشت و به این دلیل برداشت های سوئی ایجاد شد و در حال حاضر آنچه چالش ها و تنش ها و موضوع هسته ای نشان می دهد این است که وقت آن رسیده که بیماری های اقتصادی کشور را علاج کنیم.

منبع:mehrnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا