Mihanpostپیشنهاد سردبیررپرتاژ

مراقبت های بعد از سزارین در منزل

همان طور که می دانید زایمان در زنان به دو روش انجام  می شود روش زایمان طبیعی و روش زایمان سزارین در هر یک از روش ها یک سری از مراقبت‌ های خاص وجود دارد که یک  مادر باید بعد  از تولد نوزاد خود آن ها  را انجام دهد. ما  در این مقاله قصد داریم در ارتباط با مراقبت های بعد از سزارین در منزل مطالبی را به شما عزیزان ارائه بدهیم. تا پایان بحث ما را همراهی کنید.

مراقبت های خاص بعد از عمل سزارین شامل موارد زیر می باشد :
مراقبت های بعد از سزارین در منزل 1

 نحوه خوابیدن مادر

یکی از مهم ترین روشهای  مراقبت پرستاری در منزل که باید بعد از سزارین انجام شود این است که شخص مادر روی نحوه خوابیدن خود دقت لازم را داشته باشد زمانی که شما از اتاق ریکاوری خارج می شوید تلاش دارید که پاهای خود را جمع کنید تا از این طریق فشار به زیر شکم شما وارد نشود.

 اما لازم است بدانید این نحوه خوابیدن یعنی  جمع کردن پا برای شما  ضرر دارد و می‌ تواند جریان گردش خون را در زیر شکم جمع کند و فشار بیش از حد به کمر شما وارد کند به همین دلیل برای جلوگیری از این آسیب باید به صورت طاق باز بخوابید و یک پای  خود را صاف قرار دهید و پای دیگر را جمع کنید سپس  مخالف این کار را انجام دهید این  نحوه خوابیدن  فشار کمتری به کمر شما وارد می کند .

بی حسی موضعی در سزارین

اگر پزشک شما برای عمل سزارین، شما را بی حس کرده باشد یکی از مراقبت های بعد از سزارین در این مورد این است که مادر زیر سر خود چیزی نگذارد  و فقط روی تشک دراز بکشد

نحوه نشستن بعد از سزارین

همان طور که در قسمت بالا متذکر شدیم بهترین راه بعد از سزارین دراز کشیدن می باشد اما هر از گاهی لازم است در جای خود بنشینید. نحوه نشستن شما در این دوران باید به گونه‌ ای باشد که ابتدا زانو های خود را داخل شکم خم کنید و به پهلو بچرخید و سپس هر دو زانو  را به هم بچسبانید و به آرامی از لبه ی تخت آویز کنید سپس با کمک آرنج خود بالا تنه را نیز بلند کنید

تخلیه زود هنگام مثانه

 یکی دیگر از مراقبت های بعد از سزارین  این است که مثانه خود را تند تند تخلیه کنید. زیرا پر بودن مثانه می تواند بر رحم شما فشار وارد کند و آن را به سمت عقب هل بدهد از اینرو باعث گرفتگی عضلات رحم خواهد شد و درد های شما افزایش پیدا خواهد کرد. این انقباضات رحمی معمولاً دو تا سه روز و در بعضی افراد تا یک هفته بعد از سزارین وجود دارد در صورت داشتن این درد ها می توانید مسکن مصرف کنید و هم  مثانه خود را زود به زود تخلیه کنید تا از فشار زیاد روی رحم جلوگیری نماید.

مراقبت از بخیه های زیر شکم

یکی دیگر  از مراقبت های بعد از سزارین توجه به بخیه و مراقبت از زخم سزارین می باشد. معمولاً جای بخیه تا دو ماه احساس درد و سوزش  خواهد داشت و به مرور برطرف خواهد شد.  باید با توجه به تجویز پزشک هر دو روز یک بار پانسمان روی آن را تعویض کنید و یا این که روی آن را باز بگذارید تا کمی هوا بخورد.

 معمولا بخیه در سزارین بعد از ۵ روز کشیده می‌ شود اما اگر در صورتی که التهاب و قرمزی در ناحیه جای بخیه خود دیدید باید بدانید به احتمال زیاد بخیه شما عفونت کرده است که در همچین شرایطی باید از آنتی بیوتیک برای درمان آن استفاده کنید.

 توصیه می شود بعد از این که بخیه های شما کاملاً جوش خورد و زخم حاصل از آن بهبود یافت روی آن روغن بادام شیرین بمالید تا از تولید بافت های اضافه جلوگیری شود .

انجام فعالیت‌ های ورزشی

توصیه می‌ شود یک مادر بعد از عمل سزارین به فعالیت‌ های ورزشی از جمله پیاده‌ روی بپردازد تا عضلات شکم و لگن  به حالت طبیعی قبل بازگردد. زیرا در حین زایمان تمامی عضلات شکم از هم کمی باز شدند که با فعالیت های ورزشی و تمرینات تنفسی می تواند شکم خود را به حالت اولیه باز گردانید و این مساله یکی از مراقبت های مهم بعد از سزارین محسوب می‌ شود.

مراقبت های بعد از سزارین در منزل 2

هرگز بار سنگین جابجا نکنید

بعد از عمل سزارین بدن شما دچار زخم می شود به همین دلیل باید مراقبت‌ های ویژه از خود داشته باشید. یک سری از کارهای منزل را به دیگران یا پرستار منزل بسپارید و شما در این روزها فقط به استراحت بپردازید. موسسه خدمات پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت در این مواقع می تواند به شما کمک شایانی نماید. شما می توانید با کارشناسان موسسه تماس گرفته و از خدمات مراقبت پرستاری این موسسه که در منزل ارائه می شود، استفاده نمایید.

مایعات فراوان بنوشید

لازم است برای مراقبت از بدن خود و پاک سازی بدن از سموم بعد از زایمان آب و مایعات فراوان بنوشید تا ضمن این اقدام در شیر دهی شمال مفید واقع شود

از مکمل استفاده کنید

توصیه می شود بعد از سزارین از مکمل‌ های دارویی و ویتامین ها مصرف کنید و این کار را تا ۳ ماه ادامه بدهید رساندن  مکمل ها به بدن علاوه بر تامین ویتامین های مورد نیاز خستگی شما را در این دوران به حداقل می رساند. البته با مشورت پزشک متخصص

 خود داری از رژیم‌ های غذایی سخت

از دیگر مراقبت های مهم بعد از سزارین توجه به تغذیه ی می باشد. تغذیه مفید می‌ تواند در بهبود زخم و بازیابی توانمندی شما بسیار موثر واقع شود. در این دوره نسبت به چاقی خود واکنش نشان ندهید زیرا در شیر دهی  به مراتب کاهش وزن خواهید داشت. سعی کنید از مواد غذایی که ارزش غذایی بالایی ندارند استفاده نکنید تا اضافه وزن  بیشتر پیدا نکنید. گرفتن رژیم برای کاهش وزن دراین دوران توصیه نمی شود زیرا بدن شما ضعیف است و به مواد مغذی نیاز دارد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا