به گزارش میهن پست – در مقطعی از زمان، حروف GT نشانگر اختصاری گرن توریسمو بود. این حروف در آخر عناوین خودروهایی به کار میرفت که کاملاً برای رانندگی در مسابقات مناسب نبودند، ولی در عینحال طراحی خوبی داشته و خودروهای سریعی بودند.
این خودروها معمولاً دو در داشتند و درون کابین سطح بالایشان، صندلی برای چهار سرنشین در حالت ۲+۲ فراهم بود. نمونههایی از این نوع خودروها، استونمارتینهایی هستند که در برخی سریهای جیمز باند استفاده شدهاند و همینطور تعدادی از فراریها، مازراتیها و آلفاها. امّا در ادامه، تعریف گرن توریسمو چنان گسترش پیدا کرد که کمکم مؤلفههای اولیه آن دچار تغییر شدند.
هیوندای النترا یک شاهد بر این ادعاست. این مدل که برای سال ۲۰۱۴ ارتقا یافته، از همان سیستم پیشرانه با دیفرانسیل جلویی استفاده میکند که در سایر مدلهای النترا به کار میرود؛ یعنی عملکرد این خودرو نیز متوسط است.
هاچبک تنها نوعی از بدنه النترا است که مجاز شده تا از نشان GT استفاده کند تا از لحاظ ظاهری با دیگر خودروهای این خط تولید، متفاوت باشد. همچنین، سیستم تعلیق النترا GT با دیگر النتراها فرق دارد. این سیستم در تریم اسپورت سدان و کوپه النترای جدید نیز استفاده شده است.
GT مدل ۲۰۱۴ همانند دیگر النتراها از یک موتور جدید ۲ لیتری DOHC چهار سیلندر با زمانبندی متغیر سوپاپها و انژکتور مستقیم استفاده میکند.
این موتور ۱۷۳ اسببخار قدرت دارد و گشتاور خروجی آن ۲۰۸/۸ نیوتنمتر است. النترا از این لحاظ به پای سایر خودروهای موجود در این کلاس، مانند فورد فوکوس ST با موتور توربویی با ۲۵۲ اسببخار قدرت و گشتاور ۳۶۶ نیوتنمتری نمیرسد؛ امّا برای یک موتور تنفس طبیعی با این حجم، وضعیت چندان بدی ندارد.
در همین حال، نسبت به النترا GT مدل ۲۰۱۳ رشد قابلتوجهی داشته است؛ خودرویی که دارای یک موتور ۱/۸ لیتری با پورت انژکتور بود که قدرتی به اندازه ۱۴۸ اسببخار داشت و گشتاوری برابر با ۱۷۷ نیوتنمتر تولید میکرد.
GT قبلی یک سیستم گیربکس دستی ۶ دنده داشت که برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت به ۸/۳ ثانیه زمان نیاز داشت و مسافت یکچهارم مایل را در زمان ۱۶/۵ ثانیه طی میکرد. در مدل ۲۰۱۴، خودروی تستشده با اینکه نسبت به مدل قبلی سنگینتر است (۱۳۷۴ کیلوگرم در مقابل ۱۳۳۷ کیلوگرم)، امّا برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت، حدود نیم ثانیه جلوتر است و یکچهارم مایل را در ۱۶/۱ ثانیه میپیماید.
عملکرد بهتر النترا در حالی در خودروی تست مشاهده شده که این خودرو از یک سیستم گیربکس اتوماتیک استفاده میکند که دارای حالت دستی است و باید با حرکت دسته به جلو یا عقب برای شیفت دندهها استفاده کرد (خبری از پدال شیفتر نیست). تعویض دندهها در مجموع راضیکننده نبوده و صدای موتور نیز در حد یک GT نیست. ولی در حالت کلی، یک خودروی مطیع در دستان راننده قرار میگیرد.
موتور GT سال ۲۰۱۴ حجم بالاتری داشته و خروجی بیشتری در قدرت و گشتاور ارائه میدهد. امّا همهی اینها در مصرف سوخت بهینهتر نمیتوانند چندان مفید باشند؛ حتی با وجود اینکه در موتور جدید از انژکتور سوخت مستقیم استفاده شده است. النترا GT سال ۲۰۱۳ در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۹/۰۵ لیتر و در جاده ۶/۳۶ لیتر مصرف سوخت دارد، در حالی که میزان مصرف سوخت مدل ۲۰۱۴ در شهر ۹/۸ لیتر و در جاده ۷/۱۳ لیتر است. در همین حال، مصرف سوخت در تست، وضعیت بهتری پیدا کرده است.
وقتی النترا GT مدل ۲۰۱۳ را تست کردیم، این خودرو مصرف سوختی برابر با ۱۰/۲ لیتر نشان داد، ولی در مدل جدید، مصرف سوخت ۹/۰۵ لیتر را شاهد بودیم. احتمالاً یکی از دلایل اصلی این موضوع، استفاده از سیستم گیربکس اتوماتیک بوده است.
چابکی النترا شبیه به تمام خودروهای کامپکت دیفرانسیل جلو است. البته النترا در پیچها کمی مقاومت نشان میدهد. به علاوه عملکرد قابلتوجهی در ترمزگیری نیز ندارد. در تستی که برای مسافت توقف از سرعت ۱۱۲/۵۶ کیلومتر بر ساعت انجام شده، النترا GT در مسافت ۵۴/۲۵ متر متوقف شد که برای خودرویی با پسوند GT عملکردی ضعیف بهشمار میرود.
در مقابل، به نقاط مثبت رانندگی با النترا GT نیز باید اشاره کرد. حس رانندگی با این خودرو به لطف بهینهسازیهای انجامشده در سیستم تعلیق، بسیار بهتر شده است. سواری بر روی جادههای ناهموار با اندکی لرزش و تکان همراه است؛ ولی آنقدر نیست که سرنشینان را کلافه کند. در یک پیشنهاد برای تیم مهندسی شاسی هیوندای، بهتر است که این تنظیمات سیستم تعلیق را برای تمام النتراها اعمال کنند و سپس در مدل GT، کارشان را بیشتر توسعه دهند.
مانند تمام اتومبیلهای هیوندای-کیا، النترا GT نیز دارای قیمتی مناسب است. البته مدل پایه ۲۰۱۴ از این خودرو به خاطر سیستم گیربکس اتوماتیک، اندکی از مرز ۲۰ هزار دلار عبور کرده است.
در همین یک لیست بلند از امکانات استاندارد النترا GT نظرها را به خود جلب میکند: سیستم صوتی AM/FM/CD، A/C، گرمکن آینههای بغل، اتصال بلوتوث، چرخ فرمان اریب و تلسکوپی، ورودی آیپاد و USB، کنترلهای اضطراری بر روی چرخ فرمان و چراغهای مهشکن.
خودروی تستشده از امکانات اضافهای استفاده کرده که در دو گروه آپشن قرار میگیرند. اولی، بسته تکنولوژی ۳۲۵۰ دلاری است که شامل امکاناتی چون سیستم راهبری با رابط کاربری بسیار خوب، سقف آفتابگیر پانوراما، نوربالای اتوماتیک و سیستم کنترل هوای دوگانه خودکار میباشد.
دیگری گروه آپشنهای استایل است که امکاناتی مانند چرخهای ۱۷ اینچی آلومینیومی، سیستم تعلیق بهینه جایگزین، سیستم اطلاعات هیوندای به لو لینک، چرم صندلیها، صندلی هوشمند راننده، پوسته آلومینیومی برای پدالها، پوشش چرم برای چرخ فرمان، دکمه استارت و چراغهای عقب LED اضافه میکند.
این دو پکیج در کنار پوشش کف ۱۲۵ دلاری، قیمت خودروی تست را به ۲۶ هزار و ۴۸۵ دلار رساندند. در نتیجه، یک خودروی جمعوجور مجهز خواهید داشت که طراحی داخلی دلپذیری در آن به کار رفته است. البته اگر به دنبال هیجان بیشتر رانندگی باشید میتوانید از همان اول از سیستم گیربکس اتوماتیک صرفنظر کنید و در همین حال، هزار دلار نیز صرفهجویی کنید.
در هر حال، با ۲۶ هزار کارهای دیگری نیز میتوان انجام داد. فورد فوکوس ST با قدرت ۲۵۲ اسببخار، هوندا سیویک Si با قدرت ۲۰۱ اسببخار یا فولکسواگن GTI با قدرت ۲۱۰ اسببخار میتوانند گزینههای مناسبی باشند. در این خودروها، امکانات زیادی در اختیار نخواهید داشت، ولی اگر چابکی خودرو یکی از مهمترین اولویتهای شماست، این خودروها میتوانند نیاز شما را بهتر رفع کنند.
مشخصات:
نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۵ سرنشین، ۵ در هاچبک.
قیمت مدل تست: ۲۶,۴۸۵ دلار (قیمت پایه: ۲۰,۵۶۰ دلار)
نوع موتور: DOHC 16-valve inline-4 بدنهٔ و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
گنجایش: ۱۹۹۹ سیسی.
قدرت: ۱۷۳ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه.
گشتاور: ۲۰۸ نیوتنمتر در ۴۷۰۰ دور در دقیقه.
گیربکس: ۶سرعته اتوماتیک با شیفتینگ اتوماتیک.
ابعاد:
فاصله دو محور چرخها:۲٫۶۵ متر.
طول ماشین: ۴٫۳ متر.
عرض: ۱٫۷۸ متر.
ارتفاع: ۱٫۴۷ متر.
وزن کلی: ۱۳۷۰ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت:۷٫۹ ثانیه.
صفر تا ۱۴۴/۸ کیلومتر بر ساعت: ۲۱٫۹ ثانیه.
عبور از ۴۰۰متر: ۱۶٫۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت.
سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت.
مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴٫۳ متر.
مصرف سوخت:
تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹٫۸ لیتر در شهر و ۵/۲۳۷٫۱۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
مصرف سوخت در تست: ۱۰٫۸۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
منبع:پدال