گوناگون

ˈ تب ویلا سازیˈ اراضی کشاورزی استان اردبیل را تهدید می کند

81204909 5767360

به گزارش خبرنگار ایرنا، عدیل سروی روز سه شنبه در مراسم تجلیل از کشاورزان، بهره برداران و تولیدکنندگان نمونه استان اردبیل افزود: امروز متاسفانه در جامعه ما خانه دوم وسوم و ویلا داشتن در مناطق خوش آب و هوا و عمدتا روستاها رواج پیدا کرده و این بزرگترین تهدید برای منابع طبیعی و اراضی کشاورزی می باشد.

وی با اشاره به ساخت و سازهای بی رویه در زمین های کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: 800 سال زمان می برد تا یک سانتی متر خاک زراعی تولید شود وما بی توجه به امنیت غذایی ، اشتغال و تولید ثروت برای کشور به خاطر راحت طلبی و منافع خود در همه جا اقدام به ساخت وساز می نمائیم.

او گسترش بی رویه شهرها، کمبود فضای سبز و آلودگی هوا را از جمله اثرات تخریب زمین های کشاورزی و منابع طبیعی اعلام کرد و گفت: این نعمت های خدادادی تنها برای نسل فعلی نیست بلکه نسل های آینده هم در آن حق دارند وما باید به آیندگان پاسخگو باشیم.

سروی بیان کرد: استان اردبیل با تولید 4 درصد کل محصولات کشاورزی ایران و داشتن رتبه زیر 10 کشوری در تولید هشت محصول عمده و راهبردی یکی از قطب های کشاورزی ایران می باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: مجموع تولید محصولات کشاورزی و دامی استان اردبیل سه میلیون و 800 هزار تن می باشد که سه میلیون تن آن محصولات زراعی و 800 هزار تن دام و فراورده های دامی است.

او گفت: با توجه به وجود این پتانسیل ها ، چالش های اساسی نیز در حوزه کشاورزی استان اردبیل وجود دارد که مهمترین آن را کاهش منابع آبی ، سرمایه گذاری و تولید محصولات سالم و ارکانیگ ذکرکرد.

سروی با بیان اینکه ایران از لحاظ تولید تنوع محصولات باغی در دنیا رتبه چهارم را دارد، افزود: ارزش افزوده درمحصولات باغی بسیار است و داشتن 270 هزار هکتار باغ در استان اردبیل پتانسیل بسیار خوبی برای استان می باشد.

او از احداث 600 هکتار باغ جدید و نوسازی 400 هکتار باغ قدیمی استان درسال گذشته خبر داد و بیان کرد: در سفراخیر وزیر جهاد کشاورزی به استان 16طرح 16 هزار هکتارتوسعه علمی باغ تهیه و تقدیم ایشان شد که با عملیاتی شدن و اجرای آن شاهد دگرگونی در استان خواهیم بود.

به گفته وی ، پرداخت خسارت به باغداران آسیب دیده از سرمازدگی فروردین ماه شروع شده و جمعا 250 میلیارد ریال غرامت به آنها پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل نیز در این آیین گفت: همه ما وامدار کشاورزان و تولیدکنندگان هستیم چون این زحمتکشان رزق و روزی مردم را تامین می کنند.

طاهر شریفی با اشاره به تولید و برداشت بیش از 11 تن محصول از هر هکتار توسط یک کشاورز و برداشت 3 الی 4 تن از همان محصول توسط کشاورز دیگرگفت : این امر غیر قابل پذیرش بوذده و بیانگر این است که ما مسوولین وظیفه خود را به درستی انجام نداه ا یم .

وی راضی نشدن به وضع موجود را وظیفه همه دانست و اظهار کرد: سال دیگر اگر وضع به همین منوال باشد نشان می دهد که ما نتوانسته ایم مدیریت جهادی انجام دهیم.

در پایان این آیین از 25 نفر از تولیدکنندگان، بهره برداران و کشاورزان نمونه استان اردبیل با اهدای لوح و جوایزئی تقدیر و تجلیل بعمل آمد.

1234/530

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا