گوناگون

آئین بازسازی واقعه غدیر در شاهرود برگزار شد/ عاشورا و غدیر مبنایی برای عدم انحراف در اسلام

به گزارش خبرنگار مهر، فرمانده سپاه پاسداران ناحیه شهرستان شاهرود عصر دوشنبه در آئین بازسازی واقعه تاریخی معنوی غدیر در مکان مطهر مزار شهدای گمنام این شهر، با بیان این مطلب که دو حادثه تاریخی عاشورا و غدیر خم در اسلام به نوعی مبنا برای عدم انحراف تعبیر می شود، گفت: از دیدگاه خداوند متعال، ابلاغ واقعه غدیر توسط پیامبر و همچنین پیام این حادثه عظیم، تحقیقا در اسلام بی نظیر است.

سرهنگ پاسدار عباس مطهری با اشاره به این مطلب که هیچ ابلاغ حکمی در تاریخ مانند ابلاغ امامت حضرت امیرالمومنان(ع) نیست، تصریح کرد: این جانشینی تا آنجا مهم و تاریخی است که خداوند متعال خطاب به حضرت رسول (ص) می فرماید اگر ابلاغ واقعه غدیر را انجام دهی رسالت و دین خود را کامل خواهی کرد.

وی، هدف از اجرای این برنامه را احیا این واقعه در اذهان دانست و گفت: واقعه عاشورا به مراتب بهتر از پیام غدیر در جامعه معرفی شده اما غدیر خم متاسفانه به فراموشی سپرده شده است.

IMG18015069

400 شهر میزبان بازسازی غدیر در سراسر کشور

مسئول برگزاری بازسازی واقعه غدیر در شاهرود ادامه داد: اکنون عید غدیر متاسفانه تنها در حد تبریک گویی های روزمره باقی مانده است و واقعیت های این حادثه عظیم تاریخی که به نوعی ساماندهی و تعیین تکلیف جامعه سیاسی اسلام است، برای نسل جوان به خوبی بازگو نشده و بازسازی این واقعه فرصت مناسبی برای این امر است.

مطهری با بیان این مطلب که همه مسلمانان که قرآن را قبول دارند موظف هستند تا واقعه غدیر را اشاعه دهند، ابراز داشت: برای درک این مهم، امسال و همزمان با 400 شهر کشور، برنامه ای تحت عنوان نمایش بازسازی و یا بازخوانی واقعه عظیم غدیر خم، برگزار می شود.

وی با اشاره به دستگاه ها و نهادهای دخیل در اجرای این آئین گفت: برنامه بازسازی واقعه غدیر امسال با مشارکت گسترده نهادها و دستگاه های اجرایی و انتظامی از جمله، سپاه پاسداران، نیروی زمینی ارتش، پلیس و نیروی انتظامی، اورژانس، هیئت های مذهبی، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و سایر ادارات دولتی به اجرا در آمد.

مهمترین پیام غدیر وحدت است

فرمانده سپاه ناحیه شاهرود همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که برگزاری چنین برنامه هایی چه تاثیری در جامعه و مخصوصا قشر جوان دارد، توضیح داد: هر مفهومی برای ماندگاری و جاودانگی در ذهن و قلب مخاطب باید از طریق هنر عرضه شود.

مطهری با اشاره به این مطلب که این نمایش ها به دلیل استفاده از هنر تاثیر بسزایی در ذهن جوانان دارد، تصریح کرد: رمز موفقیت این برنامه فرهنگی این است که بازسازی واقعه غدیر، کاملا به صورت مستند و بر اساس روایات اهل تسنن و تشیع اجرا می شود و چون از هنر نمایش بهره می گیرد به صورت ساده و بی آلایشی در ذهن مخاطب جوان نقش خواهد بست.

وی، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد وحدت، گفت: طبق فرموده معظم له، مهمترین پیام غدیر وحدت است و اگر همه مسلمانان جهان به این پیام موکد خداوند عنایت داشته باشند، اتحادی بی نظیر در امت اسلامی به وقوع خواهد پیوست.

IMG18014804

در صورت اتحاد بین مسلمانان، بیگانگان نمی توانند در صفوف ما رخنه کنند

مسئول برگزاری بازسازی واقعه غدیر در شاهرود، ظهور پدیده هایی چون داعش و گروه های تکفیری را نشانه عدم اتحاد دانست و تصریح کرد: در صورت اتحاد، دیگر این گونه گروهک ها و حتی بیگانگانی مثل آمریکا و اسرائیل هم نمی توانند در صفوف مسلمانان رخنه ای ایجاد کنند همانطور که در این برنامه نیز برادران اهل سنت و شیعه ما در کنار هم حضور دارند.

مطهری در خصوص استقبال مردمی از این برنامه نیز توضیح داد: در برنامه هایی از این قبیل که در سنوات پیشین هم توسط سپاه پاسداران شهرستان و نهادهای دیگر به اجرا در آمده است، استقبال تا حدی بالا بوده است که بعضا باعث حیرت برگزار کنندگان شده است.

وی افزود: در برخی برنامه ها و به خصوص بازسازی واقعه غدیر، حضور مردم تا حدود دو برابر پیش بینی مسئولان برگزار کننده بوده است.

200 هنرمندان شاهرودی در اجرای برنامه بازسازی واقعه غدیر سهم داشتند

 کارگردان و طراح نمایش بازسازی واقعه غدیر در شاهرود نیز در این گفتگو با بیان این مطلب که این برنامه با حجم گسترده و در زمانی کوتاه انجام شد، گفت: مراحل جمع آوری تدارکات، بررسی سناریو و تایید آن به لحاظ مذهبی و تاریخی و همچنین انتخاب بازیگران از پیشکسوتان تعزیه خوانی شهرستان در طول یک هفته انجام شد.

بهرام افرا تعداد هنرمندان را بالغ بر200 نفر عنوان و تصریح کرد: از این تعداد 150 نفر از سربازان لشکر 58 تکاور ذوالفقار شاهرود برای اجرای برنامه به کار گرفته شدند و سایر بازیگران عمدتا از تعزیه خوانان به نام شهرستان هستند.

وی افزود: زمین، دکور و اکسسوار برنامه بازسازی واقعه غدیر تمام بضاعتی بود که ما در این مدت کم و به همت سپاه پاسداران ناحیه شاهرود توانستیم فراهم آوریم.

IMG19354172

بسیج همگانی نهادهای شهرستان شاهرود برای بازسازی واقعه غدیر

این پیشکسوت هنر تئاتر در شهرستان شاهرود با بیان این مطلب که تنها سه روز برای تمرین با گروه بازیگران مهلت در اختیار داشتیم، گفت: در نهایت می توان گفت کار اجرا به خوبی انجام شد و نحوه اجرا در سطح قابل قبول و مطلوبی صورت گرفت.

 افرا در پاسخ به سوالی در خصوص عوامل موثر در اجرای این برنامه، توضیح داد: اجرای بازسازی غدیر به نوعی بسیج همگانی نهادهای شهرستان بود.

وی در خاتمه افزود: در اجرای این برنامه فرمانداری ویژه شهرستان شاهرود، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، ارتش و حتی دهیاری ها و بخشداری های حومه شاهرود، در تهیه اسب ها، شتر ها و دکور از نواحی طرود و مجن همکاری داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا