گوناگون

پاییز دیدنی لوت

کویر شهداد‌ و کلوت‌ها یکی از پرطرفدارترین و معروف‌ترین کویرهای توریستی ایران است‌ که این روزها بسیار پرطرفدار است و بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، تابیدن آفتاب بر شن‌های طلایی کویر و تماشای غروب دیدنی آن و تماشای ستاره‌های بیشمار آسمان جاذبه‌هایی است که هر فردی را به کویر می‌خواند.

نم‌نم باران بر پهنه‌ی خشک کویر لوت می‌بارد و خاک‌های تل‌شده‌ای را گرد سنگ‌ها استوار می‌کند، این‌گونه است که طی سالیان سال سازه‌های کلوت‌ها، این شهر شگفت‌انگیز، به وجود آمده است، کمی ان سوتر وقتی بر روی تل گندم بریان قدم می‌زنی، گویی در جایی غیر از زمین هستی، شاید از همین‌روست که گندم بریان به «ماه کره زمین» معروف است…

بازدید گردشگران خارجی از جاذبه‌های گردشگری شهداد افزایش یافته است

«حجت ابراهیمی‌زاده»، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهداد می‌گوید: از دیرباز کویر و آسمان پاکیزه آن بهترین موقعیت برای تماشای ستارگان در شب بوده است‌، شب کویر را هیچ جای دیگر نمی‌توان تجربه کرد.

وی ادامه می‌دهد: کویرنوردی از تفریحات سالم و ماجراجویانه‌ است و تورهای کویرنوردی در سال‌های اخیر در گردشگری ایران، محبوبیت خاصی دارد، مناسب‌ترین زمان برای این نوع طبیعت‌گردی پاییز است، زمانی که روزهای کویر به داغی تابستان و شب‌هایش به سرمای زمستان نمی‌رسند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهداد می‌گوید: بر این اساس با آغاز فصل پائیز و زمستان، بازدید گردشگران خارجی از جاذبه‌های گردشگری شهداد افزایش یافته است.

ابراهیمی‌زاده می‌افزاید: این روزها گردشگران بسیاری از جاذبه‌های گردشگری شهداد دیدن می‌کنند به طور مثال بیش از 50 گردشگر تبعه‌ی ایتالیا در قالب تور از جاذبه‌های گردشگری شهداد به‌ویژه کلوت‌ها دیدن کرده‌اند.

وی می‌گوید: با توجه به آغاز فصل گردشگری شهداد که در فصول پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد، بیشترین توریست‌های خارجی در پائیز و زمستان که هوای شهداد معتدل است به این منطقه سفر می‌کنند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بخش شهداد با اشاره به اینکه بیشتر گردشگران خارجی که از شهداد دیدن می‌کنند، اروپایی هستند، می‌گوید: کمپ کویری شهداد با 34 آلاچیق، سالن آمفی‌تئاتر روباز، سرویس بهداشتی، آب و برق، و یگان حفاظت محل مناسبی برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی است.

براساس این گزارش، «محمدحسین تجلی» معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان نیز می‌افزاید: بخش اعظمی از سرزمین بزرگ ایران را کویر تشکیل داده است، تا چند سال پیش خیلی‌ها معتقد بودند کویرها هیچ خاصیتی ندارند و باید برای بیابان‌زدایی هزینه‌های کلان کرد تا این مناطق قابل استفاده شوند، اما کمی بعد با توسعه‌ی صنعت گردشگری تعریف‌ها از کویر تغییر کردند.

وی ادامه می‌دهد: کویرنوردی یکی از شاخه‌های پرطرفدار طبیعت‌گردی است و تورهای ویژه‌ی کویر نیمه‌ی دوم سال که هوا سرد می‌شود‌، رونق خاصی می‌گیرند‌.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان می‌افزاید: وجود کلوت‌ها از شگفتی‌های شهداد و از جاذبه‌های طبیعی منطقه است که گردشگران بسیاری را برای بازدید از آنها به کویر می‌کشاند.

تجلی ادامه می‌دهد: جلوه‌های متنوع کویر شهداد واقعاً حیرت‌آور و جالب است و کمتر کسی می‌تواند پس از دیدن این مناظر‌، انگشت به دهان نماند و مسحور این زیبایی بی‌مانند نشود.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به پتانسیل‌هایی که در نقاط مختلف استان به‌ویژه در کلوت‌های شهداد وجود دارد، دیار کریمان میزان گردشگران متعدد داخلی و خارجی است و هم‌اکنون بیشترین بازدید در فصل زمستان از استان کرمان مربوط به کلوت‌های شهداد است، چون در کمپ کویری هم امکانات محدودی برای کمپینگ کویرنوردان مهیاست.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان می‌گوید: استان کرمان از لحاظ ظرفیت‌های گردشگری هیچ فصلی تعطیل نیست چون عنصر آب و هوا و طبیعت که از اصلی‌ترین ظرفیت‌ها در بازار گردشگری است، در این منطقه به بهترین شکل ممکن قابل بهره‌برداری است و کویرنوردان سعی می‌کنند این فرصت را برای بودن در کویر از دست ندهند‌.

به گزارش ایسنا ، دشت لوت نمایشگاهی طبیعی از شگفت‌انگیزترین عوارض بیابانی دنیا را دارد که از آن جمله می‌توان به بزرگ‌ترین شهر کلوخی جهان، مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا، 40 مخروط آتشفشان کواترنر، پهنه‌های وسیع ماسه و ریگ با طیف رنگی قهوه‌ای روشن تا خاکستری و سیاه و دشت‌هایی از گدازه‌های بازالتی چاله‌چاله نظیر «گندم بریان» اشاره کرد.

گزارش از: «فرزانه لشکری»، خبرنگار ایسنای منطقه کویر

4

4

4

4

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا