گوناگون

طغیان کم آبی، ارس را تهدید می‌کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: امسال به دنبال خشکسالی‌های پیاپی منابع آبی ارس به حداقل رسید، به طوری که مجبور شدیم برای تامین آب شرب تا آخرین قطره از منابع آبی پشت سدها استفاده کنیم.

داوود نجفیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در اردبیل، با اشاره به این‌که امسال منابع آبی رود ارس به طور بی‌سابقه کاهش یافته است، گفت: خشکی رود ارس را تهدید می‌کند، به طوری که میزان آب آن نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته با کاهش چشمگیری روبرو است.

وی ضمن اشاره به مدیریت بحران کم آبی در رود ارس، خاطرنشان کرد: با اجرای روش‌های جلوگیری از مصرف بی‌رویه و صرفه‌جویی در میزان آب قابل استفاده رود ارس مانند آبیاری شبانه و یک در میان و نیز با برنامه‌ریزی صحیح توانستیم در جهت آبیاری کشت اول و دوم مزارع منطقه مغان از منابع ارس استفاده کرده و خشکسالی پارس‌آباد مغان را با کمترین خسارت، پشت سر گذاشتیم، اگرچه بخشی از اراضی دیمی به دلیل کاهش بارندگی خشک شدند.

نجفیان افزود: با اجرا و بهره‌برداری از شبکه‌های آبی خداآفرین، منابع آبی مازاد ارس از دسترس خارج می‌شود، بنابراین لازم است با تمکین بر حداقل‌های مصرف، الگوی کشت مناسبی را شروع کنیم.

وی با بیان این‌که ” جهت مدیریت بحران خشکسالی رود ارس، با جمع‌آوری تمام پمپ‌های دیزلی استان جلوی زهکشی و هدررفت آب را گرفتیم تا به مصرف آب شرب و کشاورزی برسد” تاکید کرد: از خشکسالی امسال تجربه بزرگی کسب کردیم که ضروری است با ارائه آن در قالب سمینار علمی، برای سال‌های آینده مورد استفاده قرار دهیم.

وی با اعلام این‌که بروز خشکسالی مشکل جدی برای اراضی و زراعت ایجاد نکرده است، گفت: پیش‌بینی ما برای تامین آب کشت دوم ضمن توجه به بحران پیش آمده، 8 هزار هکتار بود، درحالی که توانستیم آب بیش از 32 هزار هکتار در کشت دوم را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل در خاتمه با اذغان بر این‌که خشکسالی و کم‌آبی یک واقعیت محض است، چرا که کشور ما سال‌هاست که با بحران کم آبی مواجه است، تاکید کرد: با استفاده از الگوی صحیح آبیاری و صرفه‌جویی در مصرف آب و کشت محصولات استراتژیک با ارزش افزوده بالا و ترویج کشاورزی صنعتی در مسیر مقابله با خشکسالی قدم برداریم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا