گوناگون

مشکلات اصلی صنعت در ایلام چیست؟

معاون امور صنایع و معادن ایلام گفت: مشکل اصلی صنعت و معدن استان ضعف در فرهنگ سرمایه‌گذاری و در اولویت نبودن بخش صنعت در مقایسه با کشاورزی و دامداری سنتی است.

رضا محمدرحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام اظهار کرد: هم اکنون با موج جدیدی از بیکاران جوینده کار با مدارک تحصیلی مهندسی و فنی مواجه هستیم و در مقابل بخش زیادی از ظرفیت‌های استان همچنان بکر و دست نخورده و گاه ناشناخته باقی مانده است.

وی افزود: ایلام از ظرفیت‌ها و منابع زیادی برخوردار است که نبود زیرساخت‌هایی همچون بزرگراه و آزادراه، زمین، سوخت ارزان، آب صنعتی، برق و خطوط مخابراتی باعث کندی روند توسعه صنعت استان شده است.

معاون اداره صنعت، معدن و تجارت ایلام ادامه داد: نبود مشوق‌های سرمایه‌گذاری نیز چالش بعدی بر سر راه رونق صنعت و معدن استان است.

محمدرحیمی یادآور شد: تعهد دولت در تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز استان، توسعه شهرک‌های صنعتی، اعمال معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای، آسانی در واگذاری زمین و نرخ پایین تسهیلات با زمان بازپرداخت طولانی مدت در جذب سرمایه‌گذاری پایدار در ایلام موثر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: نباید شرایط، قوانین و ضوابط سرمایه‌گذاری در استان کمتر برخورداری همچون ایلام همانند استان‌های توسعه یافته و برخوردار باشد.

معاون امور صنایع و معادن صنعت، معدن و تجارت ایلام تاکید کرد: پیش از تصویب اصل 44 قانون اساسی، سرمایه‌گذاری در استان‌ها و اجرای طرح‌های عمرانی و زیربنایی به وسیله دولت انجام می‌شد، در استان به علت بروز جنگ تحمیلی اولویت نخست مردم این استان دفاع از منطقه و سپس بازسازی خرابی‌های بعد از جنگ بود که با تصویب این قانون و خصوصی سازی امکان استفاده استان از سرمایه‌گذاری‌های دولتی گرفته شد و در نتیجه این فرصت که باعث رونق صنعت و توسعه دیگر استان‌ها شد در ایلام بدون استفاده ماند.

محمدرحیمی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات بخش صنعت و تولید استان را در نداشتن تخصص، دانش کافی و تجربه از سوی صنعتگران دانست که بدون آگاهی از چالش‌ها و معضلات فراروی روند تولید و فعالیت صنعتی با قبول خطرپذیری و با نیت خیر به این حوزه حساس وارد شده‌اند.

وی تصریح کرد: نبود دانش و آگاهی در بیشتر موارد ورشکستگی و تعطیلی کارگاه‌های صنعتی و تولیدی را به همراه دارد.

معاون صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: مرحله نخست اجرای هدفمندی یارانه‌ها نیز باعث رکود صنعت و تولید داخلی کشور شد و در مرحله دوم باید بسته‌های حمایتی قوی و عملی و با منابع مشخص برای صنعتگران و تولیدگران در نظر گرفته شود.

وی ابراز امیدواری کرد، نگاه به حوزه صنعت و توسعه آن در دولت تدبیر و امید و به طبع آن در مدیریت جدید استان روند رو به رشد و مثبتی داشته باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا