گوناگون

چهارمحال و بختیاری در حوادث طبیعی چه رتبه‌ای دارد؟

مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: چهارمحال و بختیاری از لحاظ فراوانی حوادث، رتبه 14 را در کشور به خود اختصاص داده است.

ستار فرهادی 20 مهرماه در بازدید از خبرگزاری ایسنا منطقه چهارمحال و بختیاری، با اشاره به قرار گرفتن در هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی، اهمیت ویژه اطلاع رسانی در حوزه مدیریت بحران را یادآور شد و افزود: می‌طلبد اصحاب رسانه در انعکاس اخبار این حوزه موثرتر عمل کنند.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی و تنوع جغرافیایی استان، تصریح کرد: 80 درصد از وسعت چهارمحال و بختیاری در گستره زاگرس میانی که چین خوردگی از شاخصه‌های آن است، قرار دارد.

فرهادی گفت: وجود 3200 کیلومتر رودخانه دائمی و اصلی، 32 گسل اصلی و فرعی و هم‌چنین نقطه تلاقی ابرگسل زاگرس در این استان موجب شده که چهارمحال و بختیاری به لحاظ توپوگرافی و تنوع اقلیمی، استانی حادثه‌خیز محسوب شود.

وی با بیان این‌که چهارمحال و بختیاری از لحاظ فراوانی حوادث، رتبه 14 را در کشور به خود اختصاص داده است، سیل، زلزله، رانش زمین و خشکسالی را از شاخص‌ترین پدیده‌های طبیعی در استان برشمرد.

هر حادثه تنها تهدید نیست بلکه یک فرصت نیز محسوب می‎شود

فرهادی هم‌چنین با بیان این‌که هر حادثه تنها تهدید نیست بلکه به عنوان یک فرصت نیز محسوب می‎شود، بر لزوم کاربرد پدیده به جای کلمه بلایا تاکید کرد و گفت: پدیده‌های طبیعی اگرچه در ظاهر موجب خساراتی برای جامعه انسانی می‌شود اما در حقیقت آثار مطلوبی نیز دارند که از نظر علمی به اثبات رسیده است.

وی با اشاره به فعالیت مستمر گسل‌ها، اظهارکرد: به طور میانگین هر هفته یک زلزله سه ریشتری و هرماه یک زلزله 4 ریشتری در استان به وقوع می‌پیوندد که این لرزش‌های کم عمق تخلیه انرژی زمین را به دنبال دارد.

فرهادی خشکسالی را از دیگر پدیده‌های طبیعی دانست و با اشاره به شدت یافتن آن در سال‌های اخیر، افزود: کاهش 15 تا 16 درصدی بارندگی در سال 92 و اوایل امسال نسبت به مدت مشابه بلندمدت خود سبب شده تا استان امسال رتبه چهاردهم کشور را در بحث خشکسالی به خود اختصاص دهد.

وی با بیان این‌که در گذشته سیل یکی از بلایای خسارت آفرین در استان محسوب می‌شد، اقدامات مدیریت بحران در ساماندهی مسیر آب ناشی از بارش‌ها در شهرها و روستاها را یادآور شد و گفت: در برخی از شهرها این طرح با پیشرفت بیش از 50 تا 70 درصد در حال انجام است.

فرهادی اظهار کرد: در تلاش هستیم تا در دوره پنج ساله آینده بتوانیم ایمنی استان را در مقابله با سیل به بالای 95 درصد برسانیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا