Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمحيط زيستهوا فضا

سهم کم زمین از تقسیم آب در بین سیارات منظومه شمسی !

آب در بین سیارات منظومه شمسی به گونه ای تقسیم شده است که زمین با وجود حیاتش در مقایسه ایم موضوع به قولی بیابانی بیش نبوده و به نسبت آب بسیار کمی را در خود جای داده است. با این حال اگر روزی از شما پرسید شد که بزرگ‌ترین اقیانوس جهان کجاست شما حتما سیاره مشتری را به او نشان دهید.در ادامه با میهن پست همراه شوید .

آب در بین سیارات منظومه شمسی در حالی جدیدا مورد بررسی های دقیق علمی قرار گرفته است که تا چند سال پیش این احتمال که در دیگر سیارات منطومه شمسی به میزان و وسعتی که امروزه دانشمندان به آن پی برده اند آب وجود داشته باشد، نبود و حالا محققان معتقدند اگر چه زمین یک میلیارد و ۳۳۳ میلیون کیلومتر مکعب آب دارد، اما سیاره ما در مقایسه با قمرهای منظومه شمسی یک بیابان است.

در خصوص میزان آب در بین سیارات منظومه شمسی باید گفت که مثلا یکی از قمرهای مشتری به نام اروپا که جدیدا نیز مورد تحقیق و بررسی علمی قرار گرفته است نشان می دهد که اگر چه اندازه آن تقریبا به اندازه ماه است اما در زیر سطح آن اقیانوسی دارد که میزان آب آن دو برابر آب روی زمین است.

جالب اینجاست که در خصوص وجود آب در دیگر سیارات منظومه شمسی باید گفت که حتی قمر اروپا هم در مقایسه با همسایه‌ خود یعنی – گانیمد – حرفی برای گفتن ندارد و این قمر نیز بیش از ۳۰ برابر زمین آب دارد که گفته به گفته دانشمندان آب موجود در آن در حالت مایع و یخ است.

آب در بین سیارات منظومه شمسی
مقایسه وجود آب در بین سیارات منظومه شمسی

جستجوی دانشمندان در خصوص آب در بین سیارات منظومه شمسی نشان داد که وقتی چشم تلسکوپ های فضایی به هر سیاره از منظومه شمسی می خورد در عین ناباوری آب بیشتری پیدا می‌ شود مثلا در روز ۲۸ سپتامبر سال میلادی جاری ۲۰۱۶ محققان گزارش دادند که در قمر کوچک زحل که دیون نام دارد یک اقیانوس زیر سطحی غیر قابل باوری وجود دارد که همگی از آب تشکیل شده است.

در این میان یک دانشمند سیاره‌شناس در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا بنام Steve Vance تصویر گرافیکی بالا که در آن در ۹ جهان اقیانوسی وجود دارد به درستی محاسبه کرده که دقیقا در سیارات و قمرهای دیگر منظومه شمسی چقدر آب وجود دارد و وی به وسعت میزان آب در بین سیارات منظومه شمسی را از کمترین به بیشترین قرار داده که در این میان سهم زمین از آب به نسبت سایر سیارات خیلی خیلی ناچیز است ، موضوعی که در مطالب پیشین میهن پست نیز به آن پرداخته ایم.

 

منبع    Business Insider

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا