گوناگون

آذربایجان غربی بدنبال توسعه همکاری اقتصادی با اقلیم کردستان عراق/ دیپلماسی سعادت نتیجه بخش خواهد بود

به گزارش خبرنگار مهر، استانهای اربیل، دهوک، سلیمانیه اقلیم کردستان عراق سالانه میزبان نمایشگاه اختصاصی عرضه توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران بوده که این نمایشگاه زمینه بازریابی خوبی برای محصولات تولیدی آذربایجان غربی و سایر استانهای شرکت کننده در این نمایشگاهها دارد، ولی موانعی بر سر راه صادرات محصولات به این اقلیم وجود دارد.

مشکلاتی که با وجود امضای تفاهم نامه های رسمی امضا شده بین استانداران مرزی ایران و عراق و تفاهم نامه های همکاری بین آذربایجان غربی و استانداران اقلیم کردستان عراق طی سالهای اخیر پا برجا بوده و صادرکنندگان استان هنوز با مشکلات اولیه و دست و پاگیر گمرکی، حمل و نقل یکسره محصولات و تطابق استاندارد محصولات صادراتی با اصول پذیرفته شده دست به گریبان هستند.

بالغ بر 70 درصد محصولات تولیدی آذربایجان غربی از طریق پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر به اقلیم کردستان عراق صادر می شود که با وجود ایجاد امکانات و زیرساختهای لازم در یک مرز رسمی هنوز مشکلاتی از بابت حمل و نقل کالاها وجود داشته بطوریکه با وجود تفاهم نامه های امضا شده طرف عراقی اجازه حمل یکسره محصولات را برای کامیونهای ایرانی صادر نمی کند.

با وجود همه مشکلات و موانع پیشرو ایران و به تبع آن آذربایجان غربی تمایل به توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری با عراق داشته و اقلیم کردستان عراق را بهترین بازار برای صدور محصولات تولیدی خود می داند، از این رو دیپلماسی فعالی به مدیریت قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی هم اکنون در استان اربیل کردستان عراق شکل گرفته که باید منتظر ماند و دید این دیپماسی پاسخگو خواهد بود.

طی روز گذشته استاندار آذربایجان غربی برای رفع موانع همکاری دیدارهای مختلفی با مسئولان اقلیم کردستان عراق داشت که موضوعات اصلی این نشستهای امضای تفاهم نامه های همکاری جدید و پیگیری اجرای مصوبات تفاهم نامه های امضا شده در اجلاس استانداران مرزی ایران و عراق بود که امید می رود این دیپلماسی فعال زمینه رفع مشکلات صدور محصولات استان به اقلیم کردستان عراق را فراهم کند.

اميدواريم با تلاش و اراده دو طرف شاهد گسترش روزافزون روابط آذربايجان غربي با اقليم كردستان عراق باشيم

استاندار آذربايجان غربي در سفر خود به اقليم كردستان عراق با نيچروان بارزاني نخست وزير اقليم كردستان عراق ديدار و گفتگو کرد، سعادت در این دیدار اظهار داشت:  حضور در مراسم افتتاحيه و بازديد از نمايشگاه اختصاصي جمهوري اسلامي ايران در اربيل، ديدار با مقامات ارشد اقليم كردستان عراق در جهت توسعه مناسبات و ارتقاي سطح همكاري ها و قدرداني از سفر استاندار اربيل به اروميه از جمله اهداف سفر به اقليم كردستان است.

وی با بیان اینکه اميدواريم با تلاش و اراده دو طرف در آينده شاهد گسترش روزافزون روابط فرهنگي، اقتصادي و تجاري ميان جمهوري اسلامي ايران بويژه استان آذربايجان غربي با اقليم كردستان عراق باشيم، بر ضرورت رفع موانع و مشكلات موجود بر سر راه ارتقاي سطح همكاري هاي فيمابين تاكيد كرد و افزود: انتظار داريم روابط و سطح همكاريهاي متقابل بخصوص همكاريهاي مشترك مرزي ميان دو طرف، با توجه به وجود ظرفيت ها و پتانسيل هاي لازم به سطح قابل قبولي برسد

سعادت در ادامه با تبريك برگزاري انتخابات پارلماني در اقليم كردستان عراق و اعلام علاقمندي استان آذربايجان غربي در جهت توسعه مراودات با اقليم كردستان گفت: خوشبختانه اقليم كردستان عراق امروز در مسير سازندگي و پيشرفت قرار گرفته است و اميد مي رود اين پيشرفت ها همچنان تداوم يابد.

IMG09451533

وي همچنين بر لزوم ترميم و بازسازي راه هاي ارتباطي مرزي بين دو طرف تاكيد كرد و افزود: با توجه به اينكه در گذشته حدود 40 كيلومتر از راه مرزي بين دو طرف تخريب شده انتظار داريم با ترميم و بازسازي اين راه هاي ارتباطي، زمينه براي تردد مردم دو كشور تسهيل شود چرا كه امروز نبايد به مرزها به مثابه يك تهديد نگريست بلكه وجود مرزهاي مشترك مايه گسترش مراودات و ظرفيتي براي توسعه است.

سعادت، رفع موانع صادرات برخي محصولات توليدي استان آذربايجان غربي از جمله سيمان از مرز سردشت به اقليم كردستان عراق را خواستار شد و ادامه داد: رفع موانع و مشكلات موجود در مرز سردشت در ديدار با استاندار سليمانيه بطور دقيق مورد پيگيري قرار خواهد گرفت.

وي در ادامه اين ديدار از فراهم شدن بسترهاي لازم براي رونق صنعت هواپيمايي و فعاليت شركت هاي هواپيمايي در استان آذربايجان غربي خبر داد و افزود: اميدواريم با فعال شدن اين صنعت مهم در استان، شاهد برقراري و راه اندازي پروازها و حمل و نقل هوايي بين اروميه و اربيل باشيم.

سطح روابط ایران و اقلیم کردستان عراق رضایت بخش نیست

نخست وزير اقليم كردستان عراق نيز در اين ديدار به وجود روابط تاريخي و ديرينه ميان دو طرف اشاره كرد و افزود: ما از ديرباز روابط تاریخی و قدیمی با جمهوري اسلامي ایران مخصوصا با استان  آذربايجان غربي داریم و با توجه به روابطی که در گذشته داشتیم، اين سطح از روابط امروز قابل قبول و رضايت بخش نيست و بايد توسعه يابد.

نيچروان بارزاني  همچنين از خدمات، زحمات و حمايت هاي  آقاي سعادت از مردم اقليم كردستان عراق در دوران استانداري آذربايجان غربي در سالهاي گذشته تشكر كرد و افزود: مردم این منطقه به خاطر لطف و محبت هایی که در حقشان توسط ایرانیان صورت گرفته احترام خاصي به ايرانيان بخصوص مردم استان آذربايجان غربي و آقاي سعادت قائل هستند.

نيچروان بارزاني در پايان سخنان خواستار فعال شدن بخش خصوصي در مرزهاي مشترك دو طرف براي گسترش سطح مبادلات و ارتقاي مناسبات در زمينه هاي مختلف شد.

اجرايي شدن مفاد تفاهم نامه اجلاس استانداران مرزي ايران و عراق و رسمي شدن مرز كيله سردشت

استاندار آذربايجان غربي در سومين روز سفر خود به اقليم كردستان عراق ضمن حضور در استان سليمانيه اقليم كردستان با استاندار اين استان ديدار و گفتگو كرد، وی در این دیدار گفت: يكي از مهمترين اهداف ما در اين سفر با توجه به وجود روابط ديرينه و قديمي ميان طرفين، توسعه مناسبات در زمينه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي ميان استان هاي آذربايجان غربي و سليمانيه است.

قربانعلی سعادت به برگزاري اجلاس استانداران استانهای مرزی ایران و عراق اشاره كرد و افزود: متاسفانه مفاد و بندهاي مورد توافق مربوط به استان آذربايجان غربي در اين اجلاس ها بطور كامل محقق نشده و انتظار داريم با همت و همكاريهاي فيمابين، شاهد اجرايي شدن موارد مورد توافق در جهت گسترش مناسبات و همكاريهاي متقابل باشيم.

وی با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران خواستار گسترش همكاري ها در مرز سردشت با اقليم كردستان عراق است ادامه داد: از مسئولان اقليم كردستان و استاندار سليمانيه تقاضا داريم به منظور تسهيل معاملات تجاري و بازرگاني در مرز سردشت، نسبت به ترميم و احداث راههاي ارتباطي اين مرز اقدامات لازم را انجام دهند.

IMG09472959

سعادت همچنين رسمي شدن مرز كيله سردشت را خواستار شد و ادامه داد: در همين راستا و در جهت رفع مسائل و مشكلات مرزي در كيله سردشت، ديداري با وزير آباداني و مسكن اقليم كردستان عراق انجام گرفت و در اين ديدار براي مترفع نمودن چالش هاي موجود، توافات و تصميمات لازم اتخاذ شد و مقرر شد با انعقاد تفاهمنامه مشتركي، طرفين براي رسمي شدن و رفع مشكلات مرز سردشت اقدام كنند.

استاندار آذربایجان غربی به برخي مشكلات پيش روي تجار و بازرگانان ايراني براي فعاليت در اقليم كردستان عراق نيز اشاره كرد و گفت: اميدواريم با تلاش و اراده طرف عراقي بخصوص مسئولان ارشد اقليم كردستان عراق و استانداران استان هاي مرزي اقليم، در آينده نزديك شاهد برطرف شدن مشكلات موجود در زمينه تجارت و بازرگاني در مرزهاي مشترك بويژه در مرز سردشت باشيم.

افزایش حجم مبادلات تجاری تا سقف 30 میلیارد دلار بین ایران و عراق

وی در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اراده دو كشور ايران و عراق براي افزايش حجم مبادلات تجاري تا سقف 30 ميليارد دلار گفت: استان آذربايجان غربي بعنوان يك استان داراي مرز مشترك با اقليم كردستان عراق، مي تواند نقش بسزايي را در تحقق اهداف مورد نظر در افزايش حجم مبادلات تجاري ميان دو طرف ايفا كند و لازم است سهم تجارت خارجي استان در اين موضوع افزايش يابد.

سعادت به ظرفيت هاي استان آذربايجان غربي در بخش بهداشت و درمان نيز اشاره كرد و افزود: آذربايجان غربي داراي ظرفيت هاي برجسته اي در حوزه درمان و بهداشت است و با توجه به حجم وسيع مراجعه اتباع خارجي بخصوص اتباع كشورهاي عراق، تركيه و جمهوري آذربايجان به اين استان براي دريافت خدمات پزشكي و درماني، آذربايجان غربي آمادگي خود را براي ارتقاي همكاري ها در زمينه هاي توريسم درماني و آموزش پزشكي با كشورهاي همجوار اعلام مي‌كند.

وي همچنين به آمادگي استان آذربايجان غربي براي ارائه آموزش هاي فني و حرفه به كشورهاي همجوار بخصوص اقليم كردستان عراق اشاره كرد و گفت: استان آذربايجان غربي آمادگي ارائه آموزش هاي فني و حرفه اي، آموزش فرشبافي، آموزش به استادكاران و مردم اقليم كردستان و همكاري در زمينه هاي فناوري هاي نوين و علوم هاي تك و همچنين ايجاد شهرك الكترونيكي در استان سليمانيه اقليم كردستان را دارد.

استاندار سليمانيه نيز در اين ديدار با اشاره به اينكه روابط خوبي ميان استان سليمانيه و استان هاي كرمانشاه و كردستان برقرار است ادامه داد: اميدواريم با سفر استاندار آذربايجان غربي به اقليم كردستان عراق و تلاش هاي دو طرف، در آينده نزديك نيز شاهد توسعه همكاريها و افزايش حجم مبادلات تجاري ميان استان هاي آذربايجان غربي و سليمانيه باشيم.

رسمی شدن مرز کیله سردشت منوط به موافقت حکومت مرکزی عراق است

بهروز محمد صالح در ادامه با بيان اينكه رسمي شدن مرز كيله سردشت منوط به موافقت حكومت مركزي عراق است، افزود: مسئولان ارشد اقليم كردستان عراق و استان سليمانيه براي رسمي شدن اين مرز، مكاتبات و پيگيري هاي لازم را با حكومت مركزي عراق انجام خواهد داد و اميدواريم در آينده شاهد رسمي شدن و رونق فعاليت ها در اين مرز باشيم.

وي همچنن گفت: ترميم و آسفالت نمودن راه ارتباطي به مرز سردشت نيز از جمله برنامه هايي است كه در راستاي توسعه زيرساخت ها در مرز سردشت انجام خواهد گرفت.

استاندار سليمانيه با اشاره به سهم 30 درصدي استان سليمانيه در صنعت عراق نيز اظهار داشت: استان سليمانيه مي تواند بعنوان يك مركز تجاري و بازرگاني مطرح شود و در راستاي افزايش حجم وسيعي از مبادلات تجاري بين دو كشور، سهم بسزايي را ايفا نمايد.

جواد آقازاده رئيس دانشگاه علوم پزشكي آذربايجان غربي نيز در اين ديدار از اعلام آمادگي اين دانشگاه در جهت تربيت نيروهاي متخصص در پزشكي، پرستاري، داروسازي و آزمايشگاهي خبر داد و گفت: دانشگاه علوم پزشكي اروميه براي همكاري در زمينه پژوهش هاي تحقيقاتي درزمينه صنايع غذايي و اجراي طرح پايلوت ارائه آموزش هاي پزشكي در استان سليمانيه اقليم كردستان عراق آمادگي دارد.

رحیم حب نقي رئيس دانشگاه اروميه نيز در اين ديدار از آمادگي شركت هاي دانش بنيان استان براي فعاليت در اقليم كردستان عراق خبر داد و افزود: همچنين با رويكرد مثبت دولت يازدهم، مشكلات پذيرش دانشجو از اقليم كردستان عراق براي تحصيل در دانشگاههاي استان رفع شده است.

میر هاشم سيداحمدي ناظرگمركات آذربایجان غربی هم در اين ديدار گفت: هم اكنون حجم مبادلات تجاري استان از طريق مرز سردشت 50 الي 90 ميليون دلار است كه آمادگي داريم در صورت توسعه زيرساخت هاي لازم توسط طرف عراقي در اين مرز، حجم مبادلات را به 250 ميليون دلار افزايش دهيم.

وي همچنين نبود راه ارتباطي مناسب و كمبود كاميون هاي عراقي براي حمل كالاهاي ايراني در مرز سردشت را از جمله مسائل و مشكلات موجود در اين مرز عنوان كرد.

IMG09453425

لزوم استانداردسازی محصولات صادراتی ساختمانی بین ایران و عراق

استاندار آذربایجان غربی همچنین در جریان سفر به اقلیم کردستان عراق با كامران احمد وزير آبادانی و مسکن اقليم كردستان عراق و مسئول میز ایران در اقلیم کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد.

سعادت در اين ديدار گفت: امروز شاهد روابط فزاينده اي ميان جمهوري اسلامي بويژه استان آذربايجان غربي با اقليم كردستان عراق با توجه به مشتركات تاريخي و فرهنگي هستيم و اين مساله نويدبخش گسترش همكاريهاي فيمابين در سطوح مختلف مي باشد.

وی در ادامه از وزير آباداني و مسكن و مسئول ميز ايران در اقليم كردستان عراق خواستار پيگيري هاي بيشتر  و رفع موانع در جهت گسترش مناسبات بخصوص در بخش صادرات و واردات مصالح ساختماني شد.

 وي همچنين به برگزاري نمايشگاه اختصاصي جمهوري اسلامي ايران در اربيل اشاره كرد و گفت: نمايشگاه امسال داراي ويژگي ها و نوآوري هاي خاصي مي باشد كه حضور شركت هاي دانش بنيان و فعال در زمينه علوم hi tech از جمله اين ويژگيها است.

سعادت بابيان اينكه جمهوري اسلامي علاقمند گسترش مراودات علمي و فرهنگي با كشورهاي مختلف بخصوص كشورهاي همچوار است، ادامه داد: امروز جمهوري اسلامي ايران به دستاوردهاي قابل توجهي در علوم مختلف رسيده و در بيشتر رشته هاي علمي در جهان، داراي عنوان است.

استاندار آذربايجان غربي اضافه كرد: دانشگاه اروميه نيز در زمينه پارك فناوري به پيشرفت هاي خوبي دست يافته و در زمينه هاي مختلف علمي و پژوهشي و تبادل استاد و دانشجو با اقليم كردستان عراق، آماده همكاري است.

سعادت در بخش ديگري از سخنان خود بر ضرورت استانداردسازي محصولات صادراتي بين دو طرف، بويژه محصولات ساختماني مانند سيمان و كاشي تاكيد كرد و از اعلام آمادگي شركت هاي فني و مهندسي ايراني بخصوص شركت هاي فعال در زمينه جاده سازي و تونل سازي براي فعاليت در اقليم كردستان عراق خبر داد.

سعادت خواستار گسترش همكاري هاي فيمابين در مرزهاي سردشت و سليمانيه شد و افزود: از مقامات اقليم كردستان عراق انتظار مي رود موانع موجود در جهت توسعه همكاري ها در مرزهاي مشترك بخصوص در مرز سردشت و سليمانيه را برطرف سازد.

تخصیص 2 میلیارد و 200 میلیون دلار برای ایجاد زیرساختها در مرز حاج عمران

وزير آباداني و مسكن اقليم كردستان عراق نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از سفر استاندار آذربايجان غربي به اقليم كردستان عراق گفت: امروز شاهد پيشرفت هاي خوبي در زمينه همكاري هاي متقابل ميان اقليم كردستان عراق و جمهوري اسلامي ايران هستيم اما دو طرف از سطح اين همكاري ها راضي نيستند و خواهان توسعه روابط هستند.

کامران احمد ادامه داد: مقامات ارشد اقليم كردستان عراق بويژه شخص نخست وزير، بر توسعه همكاريها و گسترش مراودات با جمهوري اسلامي ايران و همچنين استان آذربايجان غربي تاكيد ويژه اي دارند.

وي همچنين به برخي از برنامه هاي پيش روي اقليم كردستان عراق براي توسعه همكاريها با جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و گفت: اتخاذ تدابير لازم براي حمل يكسره كالاهاي ايراني به اقليم كردستان و تسهيل زمينه فعاليت شركت ها و پيمانكاران ايراني در اقليم كردستان عراق از جمله اين برنامه هاست كه براي تحقق آن تلاش مي كنيم.

وزير آباداني و مسكن اقليم كردستان عراق اظهار كرد: امروز بيشترين حجم فعالیت های شرکت های ایرانی در اقليم كردستان عراق در زمينه تونل و راه سازي است كه اين همكاريها با هماهنگي وزارت آبادانی اقلیم كردستان عراق انجام مي گيرد.

آقاي احمد در ادامه ابراز داشت: ايجاد زيرساخت هاي لازم در مرز حاجي عمران مانند راهسازي، تونل سازي و دوبانده كردن راه ارتباطي در اين منطقه از جمله سياست هاي مدنظر اقليم كردستان عراق است كه براي انجام اين امور، دو ميليارد و دويست ميليون دلار اعتبار پيش بيني شده است.

وي، افزایش مبادی مرزی و راه اندازی و فعال سازي بازارچه مرزي در کیله سردشت را از ديگر برنامه های استراتژيك اقليم كردستان عراق عنوان كرد.

IMG09485838

ظرفيت هاي خوبي براي توسعه همكاري هاي صنعتي و تجاري ميان آذربايجان غربي و اقليم كردستان وجود دارد

استاندار آذربایجان غربی طی روز گذشته در سفر به اقليم كردستان عراق با  سينان چلبي وزير صنعت و تجارت اقليم کردستان عراق نیز ديدار و اظهار داشت: آذربايجان غربي داراي ظرفيت ها و پتانسيل هاي خوبي در حوزه هاي مختلف از جمله در بخش صنعت، معدن و كشاورزي است و در اين زمينه ها آماده همكاري و توسعه مناسبات با اقليم كردستان عراق است.

سينان چلبي وزير صنعت و تجارت اقليم كردستان عراق نيز در اين ديدار ضمن خوشامدگويي به استاندار آذربايجان غربي به جهت سفر به اقليم كردستان گفت: بدون ترديد اين سفر در گسترش همكاري ها و ارتقاي سطح مناسبات ميان دو طرف موثر خواهد بود.

استاندار آذربایجان غربی همچنین در جریان این سفر با فعالان اقتصادی کشورمان در اقلیم کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد، در این دیدار که در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان سلیمانیه برگزار شد ، نمایندگان چند شرکت تجاری فعال در زمینه صنایع غذایی، امور عمرانی فعال در بخش ساخت و سازهای شهری و ساخت نیروگاه، مسایل و مشکلات خود را با استاندار آذربایجان غربی در میان گذاشتند.

 مسایل و مشکلات اداری، رویه های گمرکی در مرز تمرچین، زمینه سازی برای تامین نهاده ها از آذربایجان غربی برای واحدهای تولیدی فعال در اقلیم کردستان عراق و رویه های بانکی از جمله مواردی است که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

استاندار آذربایجان غربی در این جلسه با قدردانی از تلاش فعالان اقتصادی در اقلیم کردستان عراق گفت: حمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق به سرمایه گذاری مشترک فعالان اقتصادی دو طرف نیازمند است و در این راه می بایست مشکلات فرارو را حذف کنیم.

دیدار استاندار آذربایجان غربی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با حضور در سرکنسولگری ایران در سلیمانیه از نزدیک با استاندار آذربایجان غربی دیدار کرد که در این دیدار در خصوص مسایل مربوط به گسترش روابط دو کشور ایران و عراق بحث و تبادل نظر شد.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به توافقات صورت گرفته در دیدار با استاندار سلیمانیه گفت : با توجه به اینکه مبادی ورودی بین کشور ایران و اقلیم کردستان عراق از مرزهای تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت می باشد ، توسعه و تکمیل زیرساختهای موجود در این مرزها نقش بسزایی را در افزایش مبادلات تجاری طرفین ایفا خواهد نمود.

قربانعلی سعادت گفت: فعال شدن مرز کیله سرشت علاوه بر اینکه باعث کاهش مسافت بین استانهای آذربایجان غربی و سلیمانیه خواهد شد در کاهش قیمت اولیه محصولات ارسالی به اقلیم کردستان عراق نیز تاثیر گذار خواهد بود.

دانایی فر سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز با بیان اهمیت مسیر ترانزیتی استان آذربایجان غربی به عراق به عنوان یک گذرگاه تاریخی در انتقال کالاهای صادراتی ایران به مرکز و جنوب عراق بر توسعه زیر ساختها در این مسیر از جمله راه های ارتباطی فی مابین اشاره و بر پیگیری رسمی شدن مرز کیله سردشت از طرف وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق تاکید کرد.

به هر روی امید می رود دیدار و گفتگوهای فی ما بین بین مسئولان اقلیم کردستان عراق و استاندار آذربایجان غربی طی امسال شاهد توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری فی ما بین و رفع مشکات و موانع پیش رو بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا