Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

آزمایش موفق موشک SLS که فضانوردان را به مریخ خواهد برد + ویدیو

آزمایش موفق موشک SLS که فضانوردان را به مریخ خواهد برد در حالی توسو ناسا انجام شد که این دومین بار است سیستم تقویت‌کننده جامد این موشک، که برای سیستم پرتاب به فضای ناسا (SLS) طراحی شده ، برای آزمایش مشتعل شد است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

موشک SLS قرار است در سال ۲۰۱۸، یعنی دو سال دیگر، از مرکز فضایی «کندی» در فلوریدا به سمت مریخ حرکت کند و البته قرار نیست که این بار فضانوردی را با خود همراه ببرد. اما بر اساس برنامه‌ریزی‌های دانشمندان ناسا، چند سال بعد قرار است فضانوردان را تا نزدیکی کره ماه به پرواز درآورد.

این آزمایش که روز گذشته به مدت دو دقیقه کامل طول کشید، توسط Orbital ATK، پیمانکار ناسا که همچنین تقویت‌کننده‌هایی برای شاتل کوچک‌تر این آژانس فضایی ساخته است، انجام شد. این تقویت‌کننده یا بوستر ۴۷ متری به طور افقی نصب شده بود و به سمت کوهی در نزدیکی پرومونتوری در ایالت یوتای آمریکا نشانه رفته بود. در این آزمایش که در انظار عمومی انجام شد، آتش‌ و دود این موشک عظیمی به همراه داشت.

هر موشک SLS دو تقویت‌کننده به همراه هر چهار موتور اصلی‌اش دارد. قدرت این مجموعه در حین به پرواز درآمدن موشک به ۹ میلیون پوند نیروی رانش می‌رسد که این میزان خیلی بیشتر از شاتل تازه بازنشته‌شده ناساست.

ارتفاع هر یک از این بوسترها حدودا به اندازه‌ یک ساختمان ۱۷ طبقه است و در هر ثانیه ۵/۵ تن سوخت می‌سوزاند و حدود ۱۶ میلیون نیوتون نیروی رانش فراهم می‌کند. این میزان نیرو، از قدرت ۱۴ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷s بیشتر است.

این دومین بار است که ناسا یکی از بوسترهای SLS را روی زمین آزمایش می‌کند. در ماه مارس سال ۲۰۱۵ دمای این بوستر تا ۳۲ درجه‌ سلسیوس افزایش یافت. این حداکثر دمایی است که یک پیشران برای عملکرد درست می‌تواند داشته باشد. این بار ناسا می‌خواست ببیند که این بوستر در دمای بسیار کمتر مثلا حدود چهار درجه‌ سلسیوس چگونه عمل می‌کند.

این پایین‌ترین دمایی است که موتور یک بوستر می‌تواند تحمل کند. هدف ناسا از هر دوی این آزمایش‌ها این بود که ببیند بوستر در دماهای شدید چطور عمل می‌کند.

دفعه‌ بعد این بوسترها برای اولین پرواز آزمایشی SLS مشتعل خواهند شد. این ماموریت در اواخر سال ۲۰۱۸ انجام خواهد شد. این موشک نسخه‌ بدون سرنشین کپسول «اوریون» (Orion) را پرتاب خواهد کرد. در این ماموریت چند ماهواره‌ تحقیقاتی به فضا فرستاده خواهد شد.

منبع: NASA

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا