گوناگون

آزمون: انگيزه‌ زيادي براي جام جهاني دارم

سردار آزمون در دومين سال حضورش در عين جواني آنقدر خوب و باتجربه بود که حتي خاص‌ترين تيم‌هاي جزيره چون آرسنال و ليورپول هم خواهان جذب او شدند و افتخاري ديگر براي فوتبال ايران رقم خورد، هرچند خودش معتقد است نبايد عجولانه تصميم بگيرد چرا که بازي در روسيه را بهتر از نيمکت‌نشيني احتمالي در تيم‌هاي بزرگ اروپا مي‌داند.

آزمون پس از پايان حضورش در بازي‌هاي اين فصل روبين کازان در آستانه پيوستن به اردوي تيم‌ملي ايران در اتريش، در گفت‌وگوي تفصيلي با ايسنا، به سوالات مختلفي پيرامون عملکردش در اين فصل از ليگ روسيه، شرايط جديدي که در اين کشور پيدا کرده است، پيشنهادات جديدي که از تيم‌هاي انگليسي دارد، حضور در جام جهاني برزيل، تيم اميد، جوانان و… پاسخ داد که مشروح آن در زير مي‌آيد:

** فصل خوبي را به پايان بردي، به ويژه اينکه در آخرين حضورت بهترين بازيکن ميدان هم شدي، فکر مي‌کني مربيان روبين کازان پاسخ اعتمادشان را گرفتند؟

خدا را شکر در اين فصل بازي‌هاي خوبي براي روبين کازان انجام دادم و تلاش مي‌کردم پاسخ اعتماد مربيان تيم را بدهم. آخرين بازي هم خيلي خوب بود. از دقيقه 51 وارد زمين شدم که تا پايان بازي توانستم هم گل بزنم و هم يک پاس گل بدهم.

** آنقدر خوب بازي کردي که کارلوس کي‌روش هم متقاعد شد تا به تيم ملي دعوتت کند!

بله، واقعا! علاوه بر اينکه تمام تمرکزم روي بازي‌هاي روبين کازان بود اما تلاش زيادي هم کردم تا با درخشش در آنجا نظر کارلوس کي‌روش را هم جلب کنم. فکر مي‌کنم او آخرين بازي من در روبين را هم ديده است و خيلي خوشحالم که براي حضور در جام جهاني به تيم ملي دعوت شدم.

** فکر مي‌کني پس از دومين سال حضور در ليگ روسيه که البته در فصل گذشته بيشتر براي روبين کازان بازي کردي، چقدر در فوتبال حرفه‌اي پيشرفت کردي؟

اتفاق خوب و بزرگي براي من بود. برايش خيلي زحمت کشيدم. پدر و مادرم دو حامي بسيار بزرگ براي من بودند و همه تلاش‌شان را کردند تا من يک سال با آرامش را در فوتبال روسيه سپري کنم. همين آرامش باعث کوشش بيشتر من و گرفتن نتيجه بهتر شد. در پايان هم اتفاق بزرگي براي من افتاد و پديده و بهترين بازيکن جوان ليگ روسيه شدم.

** چطور شد که امسال توانستي در بازي‌هاي بيشتري بازي کني؟

من تلاشم را کردم، چه فصل گذشته و چه اين فصل ميزان آمادگي‌ام تفاوت خيلي زيادي نداشت، هرچند بالاخره با انجام تمرينات بدني بيشتر طبيعتا آمادگي هم بالاتر مي‌رود. در ادامه بازي‌ها “روندون” مهاجم تيم هم مصدوم شد و به من بيشتر بازي رسيد. آسيب ديدگي مهاجم اصلي تيم بهترين فرصت براي من شد تا خودم را به مربيان بيشتر ثابت کنم و کم‌کم به بازيکن فيکس روبين کازان تبديل شدم.

** اين موفقيت جايگاه‌ات را در ميان هواداران روبين کازان چه تغييري داد؟

صادقانه مي‌گويم محبوبيتم را بيشتر کرد. احساس مي‌کنم آنها من را بيشتر دوست دارند و براي همين ادامه کار برايم بهتر شد.

** اين عملکرد خوب ظاهرا باعث علاقه ديگر باشگاه‌هاي روسي به جذب تو هم شد؟

بله، شنيده‌ام که زنيت هم تمايل به جذب من پيدا کرده و از طرفي باشگاه روبين کازان هم پي‌گير است تا من قراردادم را تمديد کنم. البته من همه چيز را منوط به بعد از اتمام جام جهاني کرده‌ام و بايد ببينيم مذاکرات بعد از جام جهاني چگونه خواهد بود. نبايد تمرکزم را به اين مسايل معطوف کنم و بهتر همه حواسم به حضور در تمرينات تيم ملي باشد. خيلي ساده است که خوب بودن در جام جهاني مي‌تواند شرايط آينده را بهتر کند.

** آرسنال و ليورپول هم همچنان خواهان تو هستند؟

بله، ظاهرا اين دو باشگاه هم ابراز تمايل کرده‌اند.

** با اين شرايط شايد پيش‌بيني ساده‌اي باشد که تو فصل آينده در يکي از اين دو تيم انگليسي باشي. نظر خودت چيست؟

من واقعا همه چيز را به بعد از جام جهاني موکول کرده‌ام. البته نظرهاي مختلفي در اين باره وجود دارد. بايد شرايط را سنجيد. آرسنال و ليورپول باشگاه‌هاي بزرگي هستند و آرزوي هر بازيکني مي‌تواند حضور در اين تيم‌ها باشد اما اين را هم بايد در نظر گرفت که من در سن و سالي هستم که بايد بازي کنم. الان 19 ساله هستم و به پيشرفت خوبي در فوتبال روسيه هم رسيده‌ام، مي‌خواهم در دو، سه سال آينده در تيمي باشم که بازي کنم. اگر قرار باشد فقط در يک تيم بزرگ حضور داشتم باشم و بازي نکنم خيلي برايم خوب نيست. واقعا دوست ندارم نيمکت‌نشين ستاره‌هاي ليورپول و آرسنال باشم. اگر موقعيت طوري پيش‌بيني شود که به نظر بتوانم زياد بازي کنم قضيه متفاوت مي‌شود. من بازيکني هستم که با بازي کردن پيشرفت مي‌کنم و در اين سن و سال نيمکت‌نشيني مي‌تواند روند پيشرفتم را آهسته کند.

** ماندن در روبين کازان هم يکي از گزينه‌هايت است؟

بله، يکي از گزينه‌ها تمديد قرارداد با روبين کازان است. البته ما سرمربي بسيار خوبي به نام برديف داشتيم که فوق‌العاده حرفه‌اي بود. او به پيشرفت من کمک بسيار زيادي کرد. باشگاه او را برکنار کرد و من اصلا وارد اين موضوع نمي‌شوم. مربي بسيار خوبي بود و 12 سال براي روبين کازان زحمت کشيد. قطعا اگر برديف به روبين کازان برگردد احتمال ماندن من در اين تيم بيشتر مي‌شود چون او به من خيلي کمک کرد و با اين مربي بسيار راحتم و مطمئن مي‌توانم بيشتر رشد کنم.

** در اين مدت با فرهنگ روسيه آشنا شده‌اي و توانايي‌ات در زبان روسي چقدر شده است؟

خوب است. در اين مدت تاحدود زيادي با فرهنگ مردم کازان آشنا شدم و توانسته‌ام با آنها ارتباط برقرار کنم. روزانه 2 ساعت کلاس آموزش زبان دارم. البته يک مترجم خوب هم دارم که مرد بسيار شريفي است و در همه کارها کمک مي‌کند. او در اين مدت راهنمايي‌هاي خوب و به موقعي داشت که فکر مي‌کنم همه اينها در موفقيت امسالم تاثيرگذار بود. او کمک کرد تا ارتباط بيشتر و بهتري هم با هواداران تيم پيدا کنم.

** به تيم ملي برگرديم، تا چند ساعت ديگر در اردوي اتريش به ملي پوشان مي‌پيونديد، نظرت درباره روند آماده‌سازي تيم ملي پيش از جام جهاني چيست؟

چندين بار شنيده‌ام که اردوي آفريقاي جنوبي خيلي خوب بوده و پيش‌بيني مي‌شود که اردوي اتريش هم مفيد باشد. اميدوارم بتوانيم در اردوي اتريش به خوبي آماده شويم. من مي‌روم تا در کنار ساير بازيکنان سخت کار کنيم تا نهاتا نتايجي را در برزيل بگيريم که همه مردم ايران انتظارش را دارند.

** چقدر به کسب نتايج خوب و شگفت‌آور تيم ملي در جام جهاني اميدوار هستي؟

اميد زيادي دارم. بازيکنان تيم ملي کيفيت بالايي دارند و تجربه‌شان هم کم نيست. مطمئن هستم اگر تمرکز کنيم، مي‌توانيم موفق شويم.

** رويارويي با تيم‌هاي بزرگ را چطور ارزيابي مي‌کني؟

درست است که آرژانتين و نيجريه و همينطور بوسني تيم‌هاي قوي و بزرگي هستند اما مطمئن باشيد نمي‌گذاريم راحت کارشان را انجام دهند. فکر مي‌کنم اردوي اتريش در پيشرفت تيم ملي فوق‌العاده موثر باشد.

** بازي کردن مقابل کداميک از اين سه تيم برايت جذاب‌تر است؟

خيلي فرقي نمي‌کند. هر سه تيم‌هاي بزرگي هستند. البته حضور ستاره‌هاي پرتعداد در آرژانتين به طور طبيعي شرايط اين بازي را خاص مي‌کند اما هر 3 حريف تيم ملي مهم هستند و براي هر کدام‌شان انگيزه بالايي خواهيم داشت.

** تا اينجا اعتماد کي‌روش براي حضور در تيم ملي را جلب کردي و فکر مي‌کني بتواني در ترکيب فيکس او جايي پيدا کني؟

نمي‌دانم. اول که خوشحالم کي‌روش به تيم ملي دعوتم کرد و اين انگيزه‌ام را بيشتر هم کرده است. البته واقعا براي من و همه بازيکنان موفقيت تيم اهميت دارد. اين را از صميم قلب مي‌گويم. اگر تيم ايران بخواهد نتيجه بگيرد اصلا فرقي نمي‌کند کدام بازيکن در زمين باشد. مسلما همه بازيکنان تلاش مي‌کنند که فيکس تيم ملي باشند و من هم در کنار آنها کار خودم را انجام مي‌دهم. حالا سرمربي تيم ممکن است هر تصميمي بگيرد و بر اساس سيستم انتخابي‌اش براي هر بازي، بازيکنان را انتخاب کند.

** در مصاحبه‌اي عليرضا جهانبخش مي‌گفت با سردار آزمون بسيار دوست هستم اما او اکنون يکي از رقباي اصلي من در تيم ملي است؟

(باخنده) بله؛ من و علي دوستي خوبي داريم و الان هم با يکديگر در ارتباط هستيم. همه بازيکنان در تيم ملي با هم رفيق هستيم. رقباي من علاوه بر علي جهانبخش، رضا قوچان‌نژاد هم هست. واقعا در تيم ملي هيچ حاشيه و مساله خاصي نيست و در عين رفاقت زياد، رقابت سالم هم داريم. مطمئنا هر کسي لياقت بيشتري داشته باشد و از نظر سرمربي تيم براي آن بازي مناسب‌تر باشد، به ميدان خواهد رفت.

** شما در تيم المپيک هم عضويت داريد و اين تيم هم اخيرا با نلو وينگادا کارش را شروع کرد. حضورت در اين تيم را چطور ارزيابي مي‌کني؟

بله، از شروع تمرينات اين تيم خوشحال شدم. قطعا هر زمان تيم اميد هم از من دعوت کند با کمال ميل برايش بازي مي‌کنم و وظيفه دارم به تمام تيم‌هاي ملي کمک کنم؛ ضمن اينکه علاقه زيادي دارم که بتوانيم پس از سال‌هاي زيادي با اين تيم به المپيک 2016 ريودوژانيرو راه پيدا کنيم.

** با توجه به همزماني بازي‌هاي آسيايي اينچئون و شروع مسابقات ليگ‌هاي اروپايي، به نظر نتواني در اين بازي‌ها تيم اميد را همراهي کني؟

احتمالا همينطور مي‌شود. چون بازي‌هاي آسيايي در تقويم فيفادي نيست و هنگام برگزاري آن تيم‌ها مشغول تمرينات و بازي‌ها هستند و احتمالا باشگاه‌ها مخالف جدايي بازيکنان هستند.

** با 19 سالي که داري، براي تيم ملي جوانان هم مي‌تواني بازي کني، حداقل در مسابقات قهرماني آسيا و انتخابي جام جهاني که در اوايل پاييز برگزار مي‌شود.

بله؛ البته دقيقا شرايط سني بازيکنان در اين بازي‌ها را نمي‌دانم اما به من گفته‌اند که مي‌توانم بازي کنم. اگر زمان برگزاري‌اش در تاريخ‌هاي فيفادي باشد، احتمالا مي‌توانم براي کمک به اين تيم هم بيايم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا