گوناگون

آزمون بزرگ احزاب عراقي

روزنامه جمهوري اسلامي در سرمقاله خود نوشت:

تروريست‌هاي وابسته به تشكيلات موسوم به “داعش” طي يك هفته گذشته چند عمليات گسترده در شهرهاي عراق صورت دادند كه مهمترين آنها در سامرا و موصل بود. در اين عمليات علاوه بر هلاكت دهها تروريست، شماري از غيرنظاميان نيز كشته شدند.

هر چند اين عمليات با شكست كامل تروريستها و فرار آنها خاتمه يافت ولي كاملاً روشن است كه تحركات اخير تروريستها، به دليل خشم و عصبانيت آنها و حاميانشان از پيروزي قاطع جناح دولتي و با هدف تحت فشار قرار دادن دولت نوري مالكي انجام مي‌شود.

برخي منابع در دولت عراق از احتمال ادامه اقدامات تروريست‌هاي داعش خبر داده و نسبت به حمله اين گروه به عتبات عاليات در نيمه شعبان هشدار داده‌اند. ديروز نيز تروريست‌هاي داعش، انبار نفت استان الانبار را به آتش كشيدند.

گستردگي عمليات اخير ترديدي باقي نمي‌گذارد كه عقبه قدرتمندي از اين عمليات پشتيباني مي‌كند. در حمله به سامرا، حدود پنج هزار تروريست شركت داشتند و براي ساعاتي توانستند 90 درصد محلات شهر را به طور كامل به اشغال در آورند. تروريست‌ها به قصد دستيابي به حرم عسكر?ين (عليهما السلام) نيز خيز برداشتند ولي با دفاع و از جان گذشتگي مدافعين حرم، در اجراي توطئه پليد خود ناكام ماندند. در پي اين حوادث، ارتش وارد عمل شد و شهر پاكسازي گرديد.

حوادث روزهاي اخير بيانگر اين نكته است كه مخالفان دولت نوري مالكي نقشه‌هاي خطرناكي را براي ناامن‌تر كردن عراق و ايجاد درگيري‌هاي فرقه‌اي طراحي كرده‌اند تا به زعم خود، جناح حاكم را كه در اختيار شيعيان است وارد بحران جديد و گسترده‌اي سازند.

عصبانيت جريان مخالف دولت مالكي چندان هم بدون دليل نيست چرا كه آنها تمامي توطئه‌هاي خود را براي برهم زدن اوضاع و تغيير روند تحولات، به خصوص تأثير گذاشتن بر انتخابات مجلسي كه اخيراً برگزار گرديد ناكام مي‌بينند. مخالفان دولت عراق و حاميان منطقه‌اي و بين‌المللي آنها كه هزينه‌هاي زيادي را صرف قبضه كردن قدرت و به حاشيه راندن جناح شيعه كرده بودند اكنون خود را با واقعيت تلخ و ناخواسته يعني پيروزي مجدد نوري مالكي در انتخابات اخير مواجه مي‌بينند. پيروزي جناح اكثريت و گروه وابسته به نوري مالكي در انتخابات مجلس، همزمان با پيروزي دولت سوريه نيز بود كه اين تحول، خشم و عصبانيت مخالفان را دو چندان ساخت.

اين شكست‌ها و ناكامي‌هاي بزرگ جريان‌هاي سياسي عراق را كه به كشورهاي خاصي وابسته هستند را وادار كرده است تا تروريست‌هاي گروه‌هاي تكفيري و افراطي را بار ديگر وارد صحنه كرده و با تمام توان به پشتيباني لجستيكي و مالي آنها بپردازند.

در اين ميان، شبكه‌هاي تبليغاتي وابسته به مخالفان نيز با شبهه‌افكني و دروغ پردازي، جنگ رواني عليه دولت عراق را تشديد كرده‌اند. اين شبكه‌ها با طرح اين ادعاي دروغين كه دولت عراق با اهل تسنن وارد جنگ شده است با پخش صحنه‌هاي جهت‌دار و برنامه‌ريزي شده سعي در تحريك احساسات و تشديد خصومت فرقه‌اي دارند. در اين ميان برخي سياستمداران نيز با حمله به دولت، در اين نقشه شوم ايفاي نقش مي‌كنند، از جمله “النجيفي” رئيس مجلس عراق، مسئوليت اتفاقات تروريستي اخير را متوجه دولت و شخص نوري مالكي كرده درحالي كه كاملاً مشخص است تروريست‌ها مسبب حوادث اخير بوده‌اند و نيروهاي دولتي براي مقابله و اعاده امنيت وارد عمل شده‌اند.

مجموعه اين حوادث از توطئه‌اي بزرگ حكايت دارد كه عليه وحدت عراق به جريان افتاده است. عراق يكبار ديگر در مقطع حساس تاريخ خود قرار گرفته و در اين ميان شرايط براي گروه‌هاي شيعه بسيار حساس‌تر است.

در انتخابات اخير هر چند گروه‌هاي شيعي اكثريت را كسب كردند ولي چندگانگي و تشتت در اين دوره مشهود بود. اين گروهها اگر مي‌خواهند مقطع حساس كنوني را سپري كنند و از معبر خطرناكي كه دشمنان ملت عراق ايجاد كرده‌اند به سلامت عبور نمايند چاره‌اي ندارند غير از اينكه اتحاد را سرلوحه برنامه‌هاي خود قرار دهند. شكست سنگين مثلث گروه‌هاي زياده‌خواه عراقي، ارتجاع منطقه و استكبار، در دو جبهه عراق و سوريه، شرايط جديدي را در منطقه به وجود آورده است.

 در شرايط حاضر، بديهي است كه اين مثلث شوم نه تنها دست از توطئه بر نمي‌دارد بلكه قابل پيش‌بيني است كه به هر اقدامي دست خواهد زد تا به زعم خود، كار را بر دولت و جناح حاكم در عراق سخت‌تر كند. به كارگيري گروه تروريستي “داعش” كه مدعي تأسيس حكومت اسلامي در عراق و سوريه است و از افراطي‌ترين و بدنام‌ترين گروه‌هاي تروريستي است در عمليات اخير، مويد اين نكته است كه مخالفان دولت عراق براي رسيدن به اهداف خود، به هر اقدامي دست خواهند زد.

“داعش” كه توسط سازمان‌هاي جاسوسي بين‌المللي ايجاد شده و از سوي دولت‌هاي متمول عرب منطقه تغذيه مي‌شود كارنامه جنايت باري در پرونده خود دارد. اين گروه، علاوه بر كشتن هزاران نفر در عراق و سوريه، هزاران خانه را به آتش كشيده و در حمله به اماكن مذهبي نيز در صف اول قرار دارد.

اين گروه تروريستي با نفوذ در مناطق سني نشين عراق، خود را مدافع اهل تسنن نشان مي‌دهد و در واقع از ساكنان مناطق سني نشين به عنوان سپر انساني بهره مي‌گيرد كه اين ترفند شيطاني، كار دولت عراق براي مقابله جدي با اين گروه را دشوارتر مي‌سازد. با توجه به حوادث روزهاي اخير، مهم‌ترين نياز عراق، يكپارچگي و اتحاد گروه‌هاي سياسي است كه حائزان اكثريت در مجلس هستند و مي‌تواند زمينه تشكيل يك دولت قدرتمند را فراهم سازند، زيرا يك دولت قدرتمند است كه مي‌تواند بر توطئه‌هاي خطرناك و نقشه‌هاي شوم دشمنان ملت عراق غلبه كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا