گوناگون

خط و نشان سلفي‌ها براي السيسي

ديپلماسي ايراني نوشت:

هنوز تب معركه انتخابات رياست جمهوري در مصر سرد نشده بحث انتخابات مجلس به ميان آمده است. گفته مي‌شود سلفي‌هاي حزب النور در صدد هستند به كمك اخواني‌ها اكثريت مجلس پيش روي مصر را به دست آورند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، يكي از چهره‌هاي بارز حزب سلفي النور اعلام كرده است كه اين حزب درصدد است به كمك اخواني‌ها اكثريت مجلس آينده مصر را از آن خود كند.

محمد الاباصيري در گفت وگو با اين روزنامه گفته است كه حزب النور تلاش مي‌كند پيماني انتخاباتي كه شامل عناصري از رده‌هاي دوم و سوم جماعت اخوان المسلمين و افرادي گم نام از لحاظ رسانه‌اي از اعضاي حزب منحل شده ملي باشد را تشكيل دهد تا به اين ترتيب بتواند اكثريت مجلس آينده مصر را از آن خود كند.

وي همچنين مي‌گويد كه حزب النور با عناصري كه قبلا در ساختار حزب ملي فعال بوده‌اند توافق كرده تا از تبليغات حزب النور حمايت مالي كنند در مقابل آنها در مناطقي كه سلفي‌ها نفوذ بسيار دارند با فهرست حزب النور نامزد شوند.

حزب سلفي النور همواره تلاش كرده تا در محيطي كه اخوان المسلمين نفوذ دارد خود را مطرح كند. اين حزب هميشه سعي داشته است در ميان آن دسته از كساني كه از اخوان المسلمين سرخورده شده اند، خود را مطرح و به عنوان حزبي معتقد به تساهل معرفي كند تا به اين ترتيب آن دسته از افرادي كه از رويكرد تروريسم اخوان رويگردان هستند به آن متمايل شوند.

الاباصيري مي‌گويد: “حزب النور تلاش دارد بر مجلس آينده مسلط شود. ما در كميته پنجاه نفري بازنويسي قانون اساسي كه توسط حكومت جديد بعد از اخوان به رفراندوم گذاشته شد، عضويت داشتيم براي همين انتظار داريم در تقسيم قدرت ميان رئيس جمهوري، نخست وزيري و رياست مجلس سهمي هم ما داشته باشيم.”

الاباصيري تاكيد مي‌كند، حزب النور از ژنرال عبدالفتاح السيسي به دليل ميهن پرستي‌اش حمايت كرد، موضوعي كه در سخنراني‌هاي رهبران حزب همواره بيان شده است. اگر چه اكثريت سلفي‌ها مثل اخوان اعتقادي به ميهن ندارند، اعلام حزب النور به حمايت از السيسي در حقيقت تلاش براي نوعي همراهي سياسي با او بود چرا كه همه مي‌دانستند رئيس جمهوري آينده چه سياستي در پيش خواهد گرفت و براي اين كه مبادا دچار انحلال حكومتي شوند با او همكاري كردند.

وي در ادامه مي‌افزايد: “سلفي‌ها در انتخابات اخير در منبرهاي مسجد به تبليغ السيسي پرداختند و انتظار مي‌رود در اقدامي متقابل به آنها نيز اجازه داده شود كه در مساجد به ترويج نامزدهاي خود براي انتخابات مجلس بپردازند. هدف ما اين است بعد از اين كه بر مجلس آينده مسلط شديم بتوانيم دولتي سلفي نيز تشكيل دهيم.”

الاباصيري مجلس آينده را به مثابه مرگ و زندگي براي جريان‌هاي سلفي دانسته و تاكيد مي‌كند، آنها هم درك مي‌كنند كه اكثريت مجلس و تشكيل دولت توسط سلفي‌ها طوق نجاتي برايشان در برابر اخوان محسوب مي‌شود.

الاباصيري سپس به سناريوهاي پيش روي سلفي‌ها اشاره مي‌كند و مي‌گويد: “دو سناريو وجود دارد كه هر كدامشان در تعيين آينده سلفي‌ها در مصر تاثيرگذارند، يكي موفقيت آنها در تشكيل دولت بعد از اين كه توانستند اكثريت مجلس را به دست آورند كه در اين صورت ممكن است مصر را به سرنوشت كشور شكست خورده‌اي كه شاهد ناامني و فروپاشي اقتصادي است رهنمون كنند و فرصت‌ها را براي وقوع انقلاب سوم در كشور فراهم آورند. سناريوي ديگر كه بيش از هر سناريويي براي مصر قابل تطبيق است اين است كه سلفي‌ها اكثريت مجلس را به دست آورند اما نتوانند روياي تشكيل دولت را محقق كنند.

اين مساله سبب مي‌شود تا مطابق قانون اساسي جديد حزب النور منحل شود و اين مساله سبب شود تا جريان سلفي و هوادارانش به دولت اعلام جنگ دهند و انديشه تكفيري را بپذيرند و از اخوان به دليل همكاري با انقلابيون در انقلاب پوزش بخواهند. اين سناريو مي‌تواند فاجعه آميز باشد و لازم است دولت از هم اكنون خود را براي آن آماده كند به ويژه كه انديشه جهادي و استشهادي نزد سلفي‌ها بيش از اخواني‌ها وجود دارد و آنها مي‌توانند به سرعت گروه‌هاي تكفيري را براي انجام عملياتشان بسيج كنند. در عين حالي كه نيازي به چنين كاري هم ندارند براي اين كه ايدئولوژي آنها به تنهايي انديشه جهاد را تقويت مي‌كند.”

وي تصريح مي‌كند، حزب النور از الآن تلاش مي‌كند كه خود دولت باشد قبل از اين كه دولت بخواهد آن را ببلعد، رهبران حزب به خوبي مي‌دانند كه رويارويي آنها با دولت پيش رو گريزناپذير است و سرنوشت اخوان در هر لحظه منتظر آنها است و چيزي نجاتشان نمي‌دهد جز قدرت قانون اساسي در صورتي كه اكثريت مجلس آينده را به دست آورند و بتوانند دولتي تشكيل دهند كه اختيارات رئيس جمهوري آينده را در قدرت كاهش دهد. آنها براي رسيدن به اين هدف آمادگي دارند حتي با شيطان هم همكاري كنند.

وي اذعان مي‌كند، ظرف روزهاي آينده حزب النور و الدعوه سلفي به اخوان نزديك خواهند شد و برخي از نامزدهاي ناشناخته آنها را در فهرست حزب خود خواهند گنجاند كه در آن صورت اخوان قبول خواهد كرد كه بعد از الدعوه سلفي كه تلاش مي‌كند بر همه چيز مسلط شود، جايگاه دوم را داشته باشد.

* حزب النور تلاش مي‌كند پيماني انتخاباتي كه شامل عناصري از رده‌هاي دوم و سوم جماعت اخوان المسلمين و افرادي گم نام از لحاظ رسانه‌اي از اعضاي حزب منحل شده ملي باشد را تشكيل دهد تا به اين ترتيب بتواند اكثريت مجلس آينده مصر را از آن خود كند

* سلفي‌ها در انتخابات اخير در منبرهاي مسجد به تبليغ السيسي پرداختند و انتظار دارند در اقدامي متقابل به آنها اجازه داده شود به ترويج نمايندگان خود براي انتخابات مجلس بپردازند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا