گوناگون

آستارا پیشتاز در تجارت چمدانی کشور

مدیرکل گمرکات بندر مرزی آستارا از پیشتازی گمرک شهرستان در تجارت چمدانی کشور خبر داد.

حمیدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، خاطرنشان کرد: طی شش ماه گذشته 7000 تن کالا به ارزش 11 میلیون دلار در قالب تجارت چمدانی از طریق گمرک آستارا به خارج کشور صادر شده است.

وی، محصولات کشاورزی، مواد غذایی و مواد پلاستیکی را عمده کالاهای صادراتی به این روش برشمرد و ادامه داد: مقصد این کالاها، کشور جمهوری آذربایجان است. این میزان صادرات چمدانی نسبت به مدت مشابه سال 1392 از لحاظ وزن 9 درصد و از لحاظ ارزش 19 درصد افزایش یافته است.

محمدی تصریح کرد: گمرکات آستارا، جلفا و بیله سوار به ترتیب جزء برترین گمرکات کشور در این بخش بوده و گمرکات اینچه برون، سرو، لطف آباد، باجگیران، نوردوز، سرخس، پلدشت و منطقه آزاد انزلی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

مدیرکل گمرکات آستارا از افزایش 6 درصدی ورود و 2 درصدی خروج مسافر از گمرک مرز زمینی آستارا نسبت به مدت مشابه سال گذشته سخن گفت و افزود: در مدت مذکور 355 هزار و 298 نفر مسافر در دو سوی مرز تردد کرده‌اند. اتباع کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکیه، گرجستان، بلاروس، آلمان، عراق، قزاقستان، اکراین، پاکستان، افغانستان و سایر ملیت‌ها شامل این مسافران هستند.

به گزارش ایسنا، در کنار مبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو CIS، نوعی تجارت در گمرکات مرزی مستقر در شمال شرق و شمال غرب کشور توسط مرزنشینان این مناطق با مرزنشینان سایر کشورها صورت می گیرد که محدود به اقلام کالایی خاص بوده و به آن «تجارت چمدانی» اطلاق می‌شود.

شهرستان آستارا از طریق زمینی با کشور جمهوری آذربایجان و از طریق دریا با کشورهای حاشیه خزر مراودات اقتصادی و تجاری دارد. این گمرک رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی، عنوان سوم صادرات و واردات توسط حمل و نقل جاده‌ای و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال کشور را از آن خود کرده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا