گوناگون

آغاز نگارش متن توافق جامع هسته ای

خبرگزاری ایرنا: سومین روز از ششمین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 درحالی از صبح روز جمعه در وین آغاز شد که قرار است از امروز کار نگارش متن توافق هسته ای جامع با دیدار عراقچی و اشمید از سر گرفته شود.

دیدار سید عباس عراقچی و هلگا اشمید معاونین وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ساعت 9 صبح به وقت وین ( 11و 30 دقیقه به وقت تهران ) در هتل کوبورگ ، محل اقامت هیات های مذاکره کننده هسته ای آغاز می شود.

آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 قبل از پایان فرصت تعیین شده 20 جولای ( 29 تیر) در توافق موقت ژنو برای دستیابی به توافق جامع هسته ای از روز چهارشنبه با دیدارهای دوجانبه، چند جانبه و عمومی هیات های مذاکره کننده در پایتخت اتریش آغاز شد.

هیات مذاکره کننده ایران در طول دو روز گذشته دو دیدار دو جانبه با هیات آمریکایی و همچنین دیدارهای دو جانبه ای با مقامات سه کشور اروپایی و روسیه داشته است و وزیر امور خارجه ایران نیز در ملاقات های دو و سه جانبه با کاترین اشتون و ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا دیدگاه های خود را مطرح کرده است.

سید عباس عراقچی سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ایران، پنج شنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران رسانه های ایرانی گفت که پیش بینی می کند کار نگارش متن توافق جامع که ˈبرنامه اقدام مشترک جامع ˈ نام گرفته است از روز جمعه در نشست معاونین آغاز شود.

معاون وزیر امور خارجه ایران درخصوص مذاکرات وین 6 تاکید کرد:در دو روز گذشته مذاکرات در حد ارزیابی از مواضع طرفین بوده و مروری بر آنچه تا امروز داشته ایم و در جریان آن، دو طرف برای درک دقیق تر مفاهیم و مواضع یکدیگر تلاش کرده اند.

عراقچی افزود: در مرحله قبلی متنی برای نگارش آماده شده اما تقریبا درمورد تمام موارد مطروحه، اختلاف نظرهایی وجود دارد و برای نزدیک شدن دیدگاه ها هنوز خیلی کار داریم و به جلسات متعددی نیاز است تا روی مفاهیم به توافق برسیم و بتوانیم آن را روی کاغذ بیاویم .

سخنگوی گروه مذاکره کننده ایران تاکید کرد: تلاش همه طرفین این است که از فرصت باقی مانده تا 20 جولای – 29 تیر- نهایت استفاده را ببریم و بعد تفاهم حاصل شده را نهایی کنیم.

عراقچی همچنین بحث های مطرح شده مبنی بر پذیرش محدودیت های جدید از سوی هیات ایرانی در مذاکرات وین 6، از جمله بحث کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال را گمانه زنی برخی رسانه های معلوم الحال خواند که کاری جز برهم زدن فضای مثبت مذاکرات ندارند.

معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: تمام اعداد و ارقامی که در رابطه با سانتریفیوژها اعلام می شود ساخته و پرداخته ذهن برخی از رسانه های خارجی و افرادی است که با نیات خاص این کار را انجام می دهند و هدف آنها آلوده کردن فضای مذاکرات هسته ای و ایجاد اضطراب و تنش است که نباید به آن توجه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا